Jump to content

Paukuttaa ja kaasari kyssäri


Recommended Posts

Posted

Elikäs 1385cc kone ykreikäkansilla, w-100 jne ja riechertin ykskurkkuinen setti 34pci kaasareilla. Setti siis toiminut edelliset 2000km hienosti. Tyhjää käy nätisti mutta kaasuttaessa paukuttaa ja nykii. Syö tulpat alle 50km, tällä hetkellä. Imuvuotoa olen kuumeisesti etsinyt suihkutellen käynnistys spraytä imarin juureen yms. eikä vaikutusta käyntiin.

Kaikki vaihdettu, 123 jakajaan , kansi, pyörijä, tulpanjohdot, puola. Tulpat kun vaihtaa toimii siis hetken ihan jees. Tulpat oli nyt mustat eli nokiset. Suuttimet ei varmasti ole liian suuret tms.koska tällä setillä menty siis ilman ongelmia viimeiset 2000km. Joku siis syö tulpat? Otin siis kaasarit irti ja huomasin, että niistä on lentäneet molemmista niitit alhaalta jonnekkin? Kysymys? voiko tämä sotkea seokset niin pahasti, että syö tulppia? Reikä siis kaasuläpän yläpuolella. Toinen kyssäri? Millä tulppaan ne?

Kierteet ja ruuvi,tosin tosi ohut seinämä mutta viimeisessä kuvassa joka pöllitty jostain on juurikin näi tehty? Vai onko muita idoita?

IMG_2117.jpg

IMG_2118.jpg

IMG_2119.jpg

IMG_2120.PNG

Posted

No tuossahan sun vika on. Luultavasti tulpat lähteneet kun ampunut kaasareihin. 

 

Tekee uuden tulpan ja liimaa paikalleen kemiallisella metallilla ja varmistaa muutamalla pistepuikon napautuksella. Tietty kannattaa varmistaa ettei tulppa pääse tippumaan missään tilanteessa kaasarin kurkkuun.

 

 

  • Like 1
Posted (edited)

Lainataanpas ketjua, kun on oireilu samantapaista.

 

Kuplan kone 1835 cc kahdella Weber 40 -kopiolla, sähköinen pumppu, jakaja 123.

Kolme vuotta toimi suht' hyvin, joskin vähän turhan rikkaalla seoksella. Viime kesänä alkoi nykiminen, joka lopulta hajotti paikkoja viime elokuussa. Nyt aloitin kauden pienellä koeajolla, ja nykiminen jatkuu niin kylmällä kuin kuumallakin koneella. Pahinta se on pienillä kierroksilla tai jos on kuormitusta vähän enemmän, esim. asuntovaunu perässä ylämäkeen mentäessä. Välillä nykiminen häviää kokonaan ja palaa sitten taas.

Putkessa tuntuu paukkuvan välillä aika paljon, kun kaasun löysää.

 

Olisiko noiden oireiden perusteella kellään antaa mitään vinkkiä, mistä lähteä syytä etsimään?

 

Edited by Unkki
Posted

Onko perusasiat katsottu läpi? Eli sytytysennakko kohdallaan ja puristuksia löytyy joka sylinteristä? Käykö kaikilla, Tulpat ja johdot kunnossa? Venttiilivälykset?

Posted

Kaasarit balanssissa? Paukuttelua ilmenee helposti myös jos kaasuläpät ei mene riittävän kiinni tyhjäkäynnillä, eli saa bensaa koneeseen ”läppien” kautta eikä pelkästään tyhjäkäyntisuuttimien ja ilmaruuvien kautta.

Posted
17 hours ago, peruskallio said:

Onko perusasiat katsottu läpi? Eli sytytysennakko kohdallaan ja puristuksia löytyy joka sylinteristä? Käykö kaikilla, Tulpat ja johdot kunnossa? Venttiilivälykset?

Kaikki on katsottu, eli tulpat on vaihdettu kertaalleen ja johdot on katsottu molemmista päistä ainakin kerran. Sylinterit ja männät ovat olleet kolme kesää paikallaan, uutena laitettu - puristuksia en ole katsonut, mutta ei se kyllä huohota mitenkään huomattavasti. Sytytys on katsottu lampulla, mutta voisihan tuon vielä tsekata uudelleen. Venttiilit on viime kesänä katsottu, mutta ei niissä ollut säätämistä.

Tulppien johdot voisi tietysti varalta uusia.

Posted
7 hours ago, mikko k said:

Kaasarit balanssissa? Paukuttelua ilmenee helposti myös jos kaasuläpät ei mene riittävän kiinni tyhjäkäynnillä, eli saa bensaa koneeseen ”läppien” kautta eikä pelkästään tyhjäkäyntisuuttimien ja ilmaruuvien kautta.

Minulla on kaksi virtausmittaria, joilla on katsottu, että balanssissa ovat niin joutokäynnillä kuin kaasuläppiä vähän avattaessa. Katsottu tosin viimeisimmän remontin jälkeen vain kakkosen ja nelosen kurkuista, koska aiemmin ei ole koskaan ollut etu- ja takakurkkujen välillä eroja. Täytyypä varalta tsekata, että on sama virtaus kaikissa neljässä.

Hyvä huomio tuo läppien asento, pitää katsoa se vielä  tarkemmin, vaikka se ei kyllä selittäisi sitä, miksi kaasua annettaessa nykii myös.

Posted

Kiitos noista vastauksista. Jos kellä tulee vielä jotain muuta mieleen, niin mieluusti otan tietoa vastaan.

Posted
8 minutes ago, Unkki said:

Minulla on kaksi virtausmittaria, joilla on katsottu, että balanssissa ovat niin joutokäynnillä kuin kaasuläppiä vähän avattaessa. Katsottu tosin viimeisimmän remontin jälkeen vain kakkosen ja nelosen kurkuista, koska aiemmin ei ole koskaan ollut etu- ja takakurkkujen välillä eroja. Täytyypä varalta tsekata, että on sama virtaus kaikissa neljässä.

Hyvä huomio tuo läppien asento, pitää katsoa se vielä  tarkemmin, vaikka se ei kyllä selittäisi sitä, miksi kaasua annettaessa nykii myös.

 

Mulla ei ole tullut vastaan että saman kaasarin kurkuissa olisi eroa. Jos olisi, niin läppäakselin tarttis olla kiero tai sitten moottorissa jotain perustavanlaatuista vikaa. Mutta toki kannattaa tutkia niin ei jää epäselväksi ja sekin vaihtoehto on katsottuna.

 

Ja olet varmaankin vaihdellut virtausmittareita kakkosen ja nelosen välillä?

 

Kaasarien säätöhän menee alhaalta ylöspäin vs kierrosluku. Jos läpät on ”liikaa” auki niin voi yrittää saada bensaa jo keskialueen säädöistä. Läpät mahdollisimman kiinni ja tyhjäkäyntisuutinta ehkä suuremmaksi ja ilmaruuvia auki. Saattaa vaikuttaa kaikkeen, myös tuohon että nykii kaasua annettaessa. Vielä vois tutkia että kaikkiin kurkkuihin ruikkii kiihdytyssuuttimista tavaraa.

Posted

Jep, juuri tuon moottorin potentiaalisen vian, esim. imuventtiilin vuotamisen vuoksi ajattelin, että pitää katsoa kaikki kurkut. Mittarit olen pyrkinyt aina tarkistamaan ristiin, että näyttävät yhdessä kaasarissa samaa.

Kiitos kaasarivinkeistä, katsotaan ne, jos ei sytytyskaapeleiden ja tulppien vaihdolla tokene.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...