Jump to content

Kupla -73 taka-akselin tiivistesarja


Recommended Posts

Posted

Tuli just napattua uusiksi tiivistesarja toiselle puolen kun aikaisempi alkoi vuotamaan vain pihapyöräytyksessä. Ajattelin, että tuo huonompilaatuinen sarja oli syyllinen, mutta aloin miettimään, että laitoinkohan sen väliholkin joka tuossa paremmassa tulee mukana ni väärinpäin. Sehän tulee sitä pienempää akselin ympärillä olevaa o-rengasta vasten. Kuuluisiko se holkin reunassa oleva viiste olla auton sisäänpäin, että o-rengas jää sinne viisteen suojiin, nythän se mahtaa litistyä sinne... eli mokasinko asennuksen jo ensimmäiselläkin kerralla.

 

Kiva taas vaan purkaa kun vaihteistoöljyt valuu veks ja just täytin 😀

Posted

Tai kun asiaa tarkemmin googlen avulla miettii, niin eikait se tuo holkin viiste siihen o-renkaadeen nyt mitenkään vaikuta. Noh liekkö se sit oikein kuitenkin kasattu.

Posted

Holkki juurikin niinpäin että se O-rengas jää viisteeseen. Muuten painaa renkaan litteeks, tai suoraan rikki ja ulos välistä kun kiristää. Halvempia ja huonompia sarjojakin on. Paremmissa tulee holkkikin mukana, ja tähän sopiva O rengas. Joskus kasailin sarjan jossa holkkia ei ollut, ja tämä O rengas jo mitoiltaan niin pieni ettei voinutkaan alkuperäisen viisteen mittaan suhteutettuna mitään tiivistää

 

1089156.jpg.6cfef7c267eace87b88c62f9ae5b7dc3.jpg

Posted

Puhutaanhan me tuosta numeron 10 holkista ja numeron 9 o-renkaasta? Oliko siinä sisäpuolellakin viiste tuossa holkissa, ajattelin vaan, että tuossa on tuo ulkoreunan viiste, että eikait se silloin viisteeseen o-rengas menis. tuo isompi o-rengashan on selkeä miten asettuu.

 

 

1 hour ago, ovaaliheppu said:

Holkki juurikin niinpäin että se O-rengas jää viisteeseen. Muuten painaa renkaan litteeks, tai suoraan rikki ja ulos välistä kun kiristää. Halvempia ja huonompia sarjojakin on. Paremmissa tulee holkkikin mukana, ja tähän sopiva O rengas. Joskus kasailin sarjan jossa holkkia ei ollut, ja tämä O rengas jo mitoiltaan niin pieni ettei voinutkaan alkuperäisen viisteen mittaan suhteutettuna mitään tiivistää

 

1089156.jpg.6cfef7c267eace87b88c62f9ae5b7dc3.jpg

 

Posted (edited)

Kyllä, se viiste painaa O-renkaan tuota numero seiskan "shimmipeltiä" ja vetoakselia vasten. Ulkoreunan viiste tulee rumpuun päin, ensin holkki paikalleen ja siten laakerikansi tiivisteineen. Viisteen tarkoitus on ohjata stefa ehjänä liukupinnalle hieman keskemmälle

VWC-111-501-303-A__12847.thumb.jpg.72e1caaa423bccd642adfdc32c14126d.jpg

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Posted

Okei joo, kyllä tuo sitten varmaan oikeinpäin on. Olisin luultavasti tajunnut jos tuo sisäviiste olisi ollut ulospäin :). Noh jos rupiaa vuotamaan niin pitää sitte tutkia taas. 

Posted

Pakettihan ei myöskään ole tiivis jos akselimutteri ei ole tarpeeksi kireellä.

Posted
7 hours ago, ovaaliheppu said:

Kyllä, se viiste painaa O-renkaan tuota numero seiskan "shimmipeltiä" ja vetoakselia vasten. Ulkoreunan viiste tulee rumpuun päin, ensin holkki paikalleen ja siten laakerikansi tiivisteineen. Viisteen tarkoitus on ohjata stefa ehjänä liukupinnalle hieman keskemmälle

VWC-111-501-303-A__12847.thumb.jpg.72e1caaa423bccd642adfdc32c14126d.jpg

Itse kyl laitan tuon holkin laakerikannen tiivisteeseen ja sitten vasta akselin päälle molemmat. Aika useln tullut vastaan kun on laitettu holkki akselin päälle ja sit laakerikansi sen päälle niin on ollut stefan huuli kaksinkerroin holkin päällä.

  • Like 2
Posted

Viimekesänä ostin vain tiivistesarjan ja jätin vanhan nro10 holkin, koska näytti olevan ok, mutta ei ollut ja jäi vuotamaan vaikka kiristin tiukkaan. Sitten ostin sarjan jossa oli kaikki osat ja sen jälkeen pysyi kuivana.

Posted
14 hours ago, Maasturi said:

Keiteleen Koneesta löytyy takapyörän tiivistesarjaa joissa on mukana isompi prikka joka tulee stefan ja kannen väliin.

Laatusarjoissa on mukana holkki johon stefa tiivistyy.

Posted (edited)

Oleellista noissa on tsekata just se pienen O-renkaan paksuus että on sopiva tuolle kartiolle ja puristuu riittävästi, tossa välissä liimatkaan ei auta.  A-laatuisissa sarjoissa mukana kaikki tarvittava, niin laakerin ja holkin välinen prikka kuten huulitiivistekoteloon tuleva heittorengas myös. Paruzzin tekeleitä (tuotenumero 01426) laittanut kolmeen viimeiseen autoon, enkä löydä huomauttamista

Edited by ovaaliheppu
  • 2 weeks later...
Posted

Holkkia tarvitsee vaihtaa hyvin harvoin. Keiteleen Koneen täydellisempi sarja ilman holkkia on 9,50 euroa joten on paljon edullisempi. Suurin ongelma on se että tehdään asennusvirhe ison O-renkaan ja paperitiivisteen kohdalla.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...