Jump to content

ApuA! Hyytyi...


Guest Vihannes

Recommended Posts

Moi!

Nyt on hyvät neuvot tarpeen - itse kun en todellakaan ole guru näissä konepuolen jutuissa...

 

Ongelma:

Hyytyi 15 min ajon jälkeen. Eikä enää käynnisty. Bensaa tulee bensapumpulle, vaan ei siitä eteenpäin.

 

 

Data-osio:

Kyseessä kolkki -66. Orggis kone tuplakaasarein. Perusremontti (ilman kannen aukomista yms. muuta "raskaampaa") tehty kesällä -05. Viime kesän 4700 ongelmatonta kilometriä ja 100 ongelmallista. Akku hyvässä iskussa.

 

Ongelman historia:

Syksyllä -06 alkoi temppuilu. Käynnistyminen suht' ok, ajelua 15-20 min, kylminä aamuina pidempään, ja yleensä sitten vauhdin hidastuessa, (joskus vaihtaessa), kone hyytyi eli sammui. 2-3 röökin jälkeen, eli 5-15 min jälkeen, taas starttasi, 5 min nautiskelua, ja taas 10 min kiroilua.

 

Tuolloin epältiin joko puolaa (kun kuumenee liikaa) tai bensapumppua (tappi jumittaa laajetessaan tms). Auto säilöön marraskuussa.

 

Ja tänään alkoi ajokausi:

Auton luo. Vaihdoin puolan. Ei starttaa. Ei niin millään. Vaihdoin vanhan puolan takas. No ei starttaa, ei. Bensaa tulee ainakin suodattimeen saakka (ilmaputsarin alla).

Työnnettiin auto ajoliuskalle nokka ylös. No nyt tuli bensaa hieman iloisemmin suodattimelle, ja bensapumpun ottoonkin saakka. Ei saatana starttaa vieläkään. Kerran kyllä lupas. Rööki, toinenkin. No johan läx!

Annoi käydä noin 5 min. Vaihdoin puolan "uuteen". Start, ja eiku ulkoilmaan, baanalle. Ajatelin, että kyllä kotiin päästään, kun on uusi puola... no ei päästy.

10 min ajon jälkeen sama juttu kuin syksyllä.... kiihdytin noin 60 kymppiin, kolmonen silmässä, hyvin mentiin, vaihto neloselle... buuuf, siihen sammu, rullauksella jonkin gaiffarin pihaan.

 

Odottelua. 15 min, konetila auki - "jäähdy jäähdy"... ei starttaa. Työntö mäkeen, bensaa tulee pumpulle hyvin.

Ja eikun pumppu vaihtoon - sellainen oli toinen varuiksi matkassa. Se oli yksinkertaisella tappikokeella todettu "huohottavaksi"; eli ainakin uuden pumpun kalvo liikkuu...

No niin, nyt on uusi pumppu ähelletty paikoilleen... vaan ei starttaa. Bensaa tulee pumpulle, mutta ei pumpulta - lähtöletku pysyy kuivana...

Alkaa tulee pimee, ja akkukin jo hieman väsynyt... onneksi vaimo hinaa mielellään :) (mököttää edelleenkin miehen kummallista harrastusta...)

 

Yksi konsultointi puhelu - ymmärtää taas hieman enemmän, mutta silti tänne kaikille viisaille tämä case ihmeteltäväksi; mistä lähteä ongelmaa setvimään (faciliteetit: kotipiha, autokatos, "mielellään kommentoivia naapureita")?

 

Oletamme siis, että puola on ihan ok, ja sähköpuoli yleensäkin.

Lisäksi oletamme, että bensapumppu olisi ehjä.

 

Joten .. .miten tsekata onko se "työntötanko" ok, kulunut lyhyeksi (?) tai ylipäätän että se workkii?

Miten pumpun kunnon voi "pöytätestata"?

Miten lämpötilojen nousu konehuoneessa vaikuttaa yleensä siis bensansyöttöön, seokseen tms? Ja siis esim. sytyksen säätöjen vaikutus lämpötilojen noustessa?

Jos bensaa tulee pumpulle, niin käynnistyksen yhteydessä millä keinoin se gaso lähtee liikkeelle kohti kaasareita, jos kone ei pyöri (eikä siis pumpun kalvo liiku)?

Ooko bensapumpun asennuksessa jotakin "oleellista jippoa", jota ei tyhmä tiedä/huomaa?

Mikä on dramaattisin arvio mikä voisi olla paskana eli toimintavammainen?

Missä Espoon nurkilla olisi oikein viisas mies jolla olisi halu ja kyky auttaa, tsekata, korjata - toki korvausta vastaan.... taipidemmällä...

 

pliide, hjälppinkiä...

 

-J

Link to comment

pumppuja on kahdella eri geometrialla. Kayttotangon pituus on eri. Jos ne sotkee ristiin niin ei toimi. En ole varma saako edes paikkoja rikkomatta asennettua lyhyttikkuisen pumpun pitkan tikun kanssa paikoilleen, mutta pitkatikkuisen pumpun voi kylla laittaa lyhyen tikun pariksi. Tikku vaan ei yleta pumppaamaan mitaan.

 

Niin ja KUIVA pumppu ei pumppaa juuri mitaan. Lorauta pumpun molempiin reikiin bensaa ja liita imuletku vasta kun sielta jo valuu bensaa sormille. Nain saat mahdollisimman "esikastellun" pumpun ja minimoit kuivana pumppaamisen.

 

 

Eliminoi pumppu-ongelma kuitenkin irrottamalla pumpun painepuolen letku kaasarin puolelta ja hommaa joku starttaamaan parin sekunnin ajan. Kontrolloi letkusta tulevaa bensasuihkua, ala paasta sita mihin sattuu.

 

Seuraavaksi kurkkaat kaasarien kohokammioon kun auto on juuri hyytynyt seuraavan kerran. Haluat tietaa varmuudella meneeko kaasariin bensaa. Neulaventtiilssa voi olla jotain haikkaa.

 

Jos kaasarin kohokammiossa on bensaa reilusti niin bensaongelmasta ei ole kyse.

 

Seuraavaksi haetaan kipinaa.

Karkivali oikea?

 

Jan

Link to comment
Toimiiko bensatankin huohotus kunnolla? Eli koitas avata tankinkorkki heti hyytymisen jälkeen. Onko alipainetta tankissa?

Tämä puoli tsekattu. Tuli itelleki mieleen jo kauden ekan startin aikana kun "letkut" pysy niin pitkään kuivina. Eli kun bensatankin korkki aukaistiin niin ei kyllä mitään alipaineen merkkeä kuulunut. Huohotinputkisto on paikoillaan siten kun saksalainen sen on joskus suunnitellut...

-J

Link to comment
Meneekös bensaletku mistään kuuman pakarin läheltä? Ettei pääse höyrystymään ja tee lukkoa?

Tätä kovasti pohdittiin syksylläkin mahdollisuudeksi.

Kyllähän bensaletkut mun kolkissa menee ilmanputsarin ja koneen ilmapellin välistä, eli varsin lämpimästä paikasta, mutta ei suinkaan moottoritilan kuumin paikka.

Toisaalta, näin ovat letkut kulkeneet koneessa aina, joten miksi höyrystymistä olisi ilmennyt ekan kerran vasta syksyn kylmillä...

Mistäköhän letkujen tulisi kulkea?

- J

Link to comment

Asioita hieman selvinnyt...

Työnnin, joka siis bensapumppua "käyttää", on aika selväsi kärjestään kulunut - ehkä noin milli-2 hävinnyt siitä kamaa (?)...

(laitan kuvaa tuosta kuluneesta työntimestä illemmalla...)

 

Nykyinen työnnin on mitaltaan 100 mm - aivan oikein, bensapumppu ei olekaan alkup. kolkin, vaan pakun?

 

Nyt kyselen -

- mikä on tuollaisen työntimen oikea pituus?

- entä mikä on orggis kolkin bensapumpun työntimen mitta?

 

Ja sitten...

Kenellä olisi myydä työnnin - joko noin lyhyempi tai pidempi - tai vaikka molemmat?

 

- J

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Jos bensaa ei tule bensapumpulle on silloin tankin ja bensapumpun välillä roskia jotka estävät polttoaineen tulon.

Kannattaa laittaa läpinäkyvä suodatin ennen bensapumppua ja bensapumpun jälkeen.

Työntotangon pituuserolla ( vajaa 1mm. )ohjearvoon verrattuna ei ole mitään merkitystä ongelmaan , bensapumppu toimii jo kun sen keinuvipu liikkuu edes muutaman millin.

Jos polttoainetta menee kaasuttimen uimurikammoon asti ja siitä kiihdytyspumpun purkausputkesta imusarjaan niin sitten on katsottava tuleeko esim. irralliseen sytytysjohdon päähän runkoa vasten laitettuun sytytystulpaan kipinää, jos ei tule kunnolla niin vaihda esim. vj.pyörijä.

Link to comment
Vaihda pakeliitti ja käyttötanko ,jos ovat tiukkoja keskenään. On joskus käynnyt niin ,et tanko jumittaa lämmetessän ja toimii taas ,kun jäähtyy.

Joo, hyvä huomio. Tämä se oli ekoja analyyseja kun pohtii sitä että miksi näin pääsee käymään kun lämmöt nousee.

Nyt on analyysia enemmänkin sillä puolen että bensansaanti on ollut ongelmallista, kone käynyt laihalla, joka taasen nostanut lämpöjä jne.

Pakeliitti - kannattaisi ilman muuta samalla uusia - sellaista ei oo nyt kyllä ylimääräistä, uutta, saa tajota!

Ja onhan tuo "roskateoriakin" aina yksi mahdollinen. Suodatin on enenn pumppua, se on vaihdettu säännöllisesti - on pysynyt hyvin puhtaana. Uskoisin kuitenkin roskien aiheuttavan enemmänkin epäsäännöllisiä oireita kuin näitä nyt olleita, täysin ennakoitavissa olevia - "aja 15 min, huilaa 10"

Katotaan nyt sitten kun saan uuden työntötangon ja pääsee tarkemmin mittaamaan erot pituudessa...

-J

Link to comment

Oli muuten itselläkin joskus taannoin vastaavan sorttinen ns. hankala tapaus. Syyksi löytyi sitten eri vaiheiden jälkeen viallinen lataussäädin.....

 

Eli kun veti pitemmän lenkin, akku ylilatautui ja virrat meni alas, ei kunnon kipinää. Odottelua ja akku alkoi taas antaa virtaa ja taas päästiin jonkin matkaa.

 

Käykö kone jos kurkkuun ruittaa esim starttipilottia? Toki kaasuttimessakin ja/tai pumpussa voi olla vikaa, mutta yleisemmin kuitenkin sytkä on syyllinen.

 

Ei välttämättä päde tähän tapaukseen, mutta aattelin pistää ikäänkuin kiva tietää osastolle omia sekoiluja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...