Guest masalie Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Nyt askarruttaa sellanen homma, kun olisi ruiskuvehkeet kuplaan kaasarin tilalle, mutta mitenkäs se sitten onnistuisi "kivuttomasti" katsastaa turbo+kaasutin --> turbo+ruisku? A Luvat on haettu joskus muistaakseni dellorton kaasuttimelle ja ahtimelle ja välijäähdyttimelle. Joutuisko ruutalle hakemaan uutta poikkeuslupaa ja onko se sitten mahdoton tehtävä? Quote Link to comment
joksa Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 muutoskatsastus ja mukaan dynolappu, jossa ei ole yli 20% enempi tehoja, kuin vertailumallissa. Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Jos luvat on haettu nimenomaiselle kaasarille niin voi olla aika heikkoa. Kannattaa kuitenkin kysyä paikallisen katsastusinssin kantaa asiaan, voi löytyä ymmärrystäkin. Melkeen kaikki muutokset turboasennusten suhteen nykyään vaatii jo uudet luvat (jotka ei lähde enää helpolla). Yksi vaihtoehto on heittää ruisku ja mennä konttorille 60hp teholappujen kanssa jolloin ei tartte poikkeusluvista murehtia. Quote Link to comment
joksa Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 ei nykyään ole mitään "turbolupia" Quote Link to comment
mick Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Onkos dieselipuolella sama, että ei erikseen "turbolupia"? T-dieseliautoani joskus katsastin, ja inssi sano että jaa eipä ole otteeseen turboa näköjään merkitty. Ja se siitä, leima tuli eikä aiheesta puhuttu enempää... Quote Link to comment
Guest KooTee Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Minulla oli myös vanhat "tehorajattomat" luvat tietylle ahtimelle, mutta kaasuttimen tyypistä tms. ei ollut mainintaa. Ennen rekisteröintikatsastusta kysäisin paikalliselta konttorilta ja sanoivat, ettei ole rekisteröinnin kannalta merkitystä onko kaasari vai ruuta. Nyt sitten ajellaan megaruutalla... Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Eihän koskaan kai "turbolupia" ole jaettu mutta ajoneuvon rakenteen muuttamiseksi poikkeuslupia kylläkin. Ainakin poikkeuslupia yli 60hp turboille mielestäni täälläkin näkynyt ns "uusien lupien" aikana 2000-luvulla. Voihan olla että tämäkin on taas viime vuosina kiristynyt lisää, en tosin ole nähnyt mitään virallista ehdoton EI-kannanottoa viranomaisten puolesta. Quote Link to comment
Guest masalie Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 humm, joo kyselin katsastuskonttorilta asiaa, ja sielä sanottiin, että onnistuu muutoskatsastuksella ja tehot ei saa mennä rajan 7kg/kW yli. Sikälimikäli onnistuin selittämään mun tilanteen, että sielä päässä ymmärrettiin täysin :) Quote Link to comment
Racing Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Jos sulla on kerta a lupainen kaasarilla älä mene muuttamaan ruiskuksi,sen jälkeen se ei ole enää a lupainen ja katutehot max. 60hp Kyllä sen kaasarinkin saa toimimaan täydellisesti asian osaava säätäjä. Quote Link to comment
mikan Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 humm, joo kyselin katsastuskonttorilta asiaa, ja sielä sanottiin, että onnistuu muutoskatsastuksella ja tehot ei saa mennä rajan 7kg/kW yli. Sikälimikäli onnistuin selittämään mun tilanteen, että sielä päässä ymmärrettiin täysin :) Jos löydät konttorin jossa tuo onnistuu noin ja että kirjaavat otteeseen ruiskun ja poistavat dellortotekstin, niin hieno homma! Samalla tehokohtaan tulee tietysti se dynolapun lukema jolla todistat tuon noin 100 kw:n tehon. Luvissahan ei ole mitenkään rajattu polttoainejärjestelmää, joten yhtä hyvin se olisi voinut muutoskatsastuksessa olla ruisku jolloin se olisi merkitty otteeseen. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Luvissahan ei ole mitenkään rajattu polttoainejärjestelmää, joten yhtä hyvin se olisi voinut muutoskatsastuksessa olla ruisku jolloin se olisi merkitty otteeseen.t. Mika Tuohan riipuu ihan luvasta. Mulla on vapaasti hengittävään kuplaan moottori vaihdon lupaehtoihin kirjattu "2 kpl 2-kurkkuisia kaasuttimia" Quote Link to comment
mikan Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Luvissahan ei ole mitenkään rajattu polttoainejärjestelmää, joten yhtä hyvin se olisi voinut muutoskatsastuksessa olla ruisku jolloin se olisi merkitty otteeseen.t. Mika Tuohan riipuu ihan luvasta. Mulla on vapaasti hengittävään kuplaan moottori vaihdon lupaehtoihin kirjattu "2 kpl 2-kurkkuisia kaasuttimia" Masalien luvassa ei ole rajattu. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 Luvissahan ei ole mitenkään rajattu polttoainejärjestelmää, joten yhtä hyvin se olisi voinut muutoskatsastuksessa olla ruisku jolloin se olisi merkitty otteeseen.t. Mika Tuohan riipuu ihan luvasta. Mulla on vapaasti hengittävään kuplaan moottori vaihdon lupaehtoihin kirjattu "2 kpl 2-kurkkuisia kaasuttimia" Masalien luvassa ei ole rajattu. t. Mika Ahaa, sullahan on selkeesti enemmän tietoa kuin meillä muilla :) Quote Link to comment
Fileas Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Mulla on vapaasti hengittävään kuplaan moottori vaihdon lupaehtoihin kirjattu "2 kpl 2-kurkkuisia kaasuttimia" Muutat ne läppärungoiksi :D Quote Link to comment
mikan Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Noin minäkin tekisin, 40 lorton läpi virtaa ilmaa ihan kivasti kun kurkut on korvattu suoralla putkella. Katsastuksessa eivät taatusti tajua tuosta yhtään mitään koska konehuoneesta löytyy just se mikä lukee otteessakin. Imusarjaan lisätyt suuttimet jää sen verran piiloon ettei niitä huomaa. t. Mika Quote Link to comment
Guest masalie Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Jeps, mikan tietää kyl nyt paremmin ku minä, sillä ei oo tällähetkellä käsillä noita lupia ja rekisteriotetta, niin en voi satavarmalta kertoa mitä niissä lukee :) Ihan tästä ulkomuistista muistelen. Hyvä jos luvissa ei oo rajattu polttoainejärjestelmää, sillä muistelin, että sielä ois kyllä seki mainittu... Ja todellakin juu, yhteen katsastuskonttoriin soitin eilen, niin sanoivatten, että muutoskatsastuksella onnistuu, että rek. otteessa oleva kaasuttimen tieto muutettaisiin ruiskuksi ja tehot ei saa ylittää sitä 7kg/kW. Sitten vielä, että onko eroa, jos on yhden kaasuttimen tilalla laitetaan saman merkin ja mallin 2 nurkkakaasutinta ? Lisää kyselyä: Onko nuo "a-luvat" sellaset, että sillä kokoonpanolla mitä lukee luvissa ja/tai rek. otteessa, saadaan ottaa tehoa irti niin paljon ku sielu sietää, jos teholukeman kohdalla on A ? Olen jostain saanut käsityksen, että sitä ei koskisi tuo 7kg/kW rajoitus ? -Matti Quote Link to comment
mikan Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Sori pitkä lainaus, mutta tässä asetuksen 1714/1992 tekstiä jonka voimassa ollessa tuo lupa on haettu: -----8<----------8<----------8<----------8<----------8<----------8<----- 3 § Moottorinvaihdon yleiset edellytykset 4. Moottorin vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW. 4 § Luvanvaraiset moottorinvaihdot 3. Asennettavan moottorin imusarja ja kaasuttimen tai polttoaineen suihkutuslaitteiston tyyppi voidaan, mikäli moottorin teho verrattuna sen tilavuuteen on pieni, tarvittaessa yksilöidä ja merkitä lupaehtoihin sekä rekisteritietoihin. 6 § Moottoriin tehtävät muutokset 1. Moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin tai asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua, jollei 3 §:n 4 momentissa tarkoitettua tehosuhdetta aliteta tai 4 §:ssä tarkoitetussa moottorinvaihtoluvassa toisin määrätä. 5. Ahtimen asennukseen sovelletaan 3 ja 4 §:n määräyksiä. Jollei muuta selvitystä anneta, katsotaan pelkän ahtimen lisäävän moottorin tehoa 40 % ja ahtoilman jäähdyttimellä varustetun ahtimen 60 %. -----8<----------8<----------8<----------8<----------8<----------8<----- Ja sitten tulkintani tuosta. 7 kg/kW sääntö koskee myös sinun autoasi. Polttoainelaitteet voidaan tarvittaessa yksilöidä ja merkitä lupaehtoihin sekä rekisteritietoihin. AKE ei ole katsonut tarpeelliseksi merkitä niitä lupaehtoihin. Sitten 6 §:n kohta 1, eli ruiskun saa asentaa jos 7 kg/kW suhdetta ei aliteta eikä luvassa toisin määrätä. Mutta, mutta vuonna 2007 muutoskatsastuksessa noudatetaan tämän päivän asetuksia. :-( t. Mika Quote Link to comment
Simo Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Koitinpa haulla, mutta en löytänyt oikein sopivaa vastausta. Eli saako nykyään pelkällä 60hv dynolapulla ja muutoskatsastuksella ahtimen lailliseksi? Ja tuleeko otteeseen käytetty ahdin + ahtopaine (+kaasarit)? Kone kaasari + turbo + ic. Kertaalleen jo muutoskatsastettu 1600 koneelle. Quote Link to comment
Lasse Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Olenpa nähnyt sellaisenkin vanhan turboluvan, jossa yksilöitiin kaasuttimet dellortoiksi ja 40 mm sellaisiksi. Näitä vanhoja turbolupia lienee siis aika montaa sorttia. Noin viisi vuotta sitten aken kanta oli selvä, eli lupia ei saanut muutella vaan olisi pitänyt hakea koko hoito alusta uusiksi. Ymmärrettävistä syistä johtuen jäi hakematta, koska koko lupakäytäntö oli siinä välissä muuttunut ainakin kertaalleen. Toisaalta ymmärrän hyvin akenkin kantaa, lupa on annettu esitetyillä ehdoilla ja jos niitä muutellaan niin missä menee luvista poikkeamisen raja? Korvataan yksi turbo kahdella jne. Aika tikapuut. Quote Link to comment
Guest biblo Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Olen pari eri lappua nähnyt jotka eri konttoreilta ja toisessa oli merkitty vain ahtimen merkki ja toisessa tarkemmin paineet+polttoainelaitteisto+ic. Quote Link to comment
mikan Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Koitinpa haulla, mutta en löytänyt oikein sopivaa vastausta. Eli saako nykyään pelkällä 60hv dynolapulla ja muutoskatsastuksella ahtimen lailliseksi? Ja tuleeko otteeseen käytetty ahdin + ahtopaine (+kaasarit)? Kone kaasari + turbo + ic. Kertaalleen jo muutoskatsastettu 1600 koneelle. Kyllä, juuri näin se menee. Mitä taas tulee noihin vanhoihin luvallisiin ahdettuihin, niin niitä on suunnilleen yhtä monta versiota kuin on autoakin. Esimerkiksi mulla luvassa ja otteessa ei ole yksilöity mitään mitenkään. No okei, jarrut on luvassa mutta siis tekniikasta ei ole muuta kuin moottorin koko ja vain mainittu ahdin ja välijäähdytin. Otteessa pelkästään A-kirjain tehokohdassa ja moottorin koko. t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.