nalleolut Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 73 kuplaan. kiitos alfamer kirja antaa auraus arvon +2-+4mm mut lapulla on asteina... eli onko kellään mututietona hyvät arvot kuplaan? tarkoitus on kesällä ehkä laskea keulaa pikkasen eli ne arvot vois olla yläasennossa persiillään , mut laskettuna suht kohdillaan... Quote
Guest Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Öhm. miten toi keulan laskeminen tohon vaikuttaa? Tietenkin auraus säädetään uudelleen ku keula tiputetaan. Quote
nalleolut Posted April 25, 2007 Author Posted April 25, 2007 no joo... normiarvot riittää.... kuinka paljon ja muuttuuko kaikki arvot jos laskee keulaa Quote
nalleolut Posted April 25, 2007 Author Posted April 25, 2007 eli periaateessa jos säädän aurauksen kohdilleen eturenkaat ilmassa ja sen jälkeen lasken keulan maahan on auraus päin metsää! jup jup paljos tuo 2-4mm on asteina... Quote
Guest Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 mihin sää asteita kaipaat??muutat ton asteiksi ja yrität jollain epämääräsellä hässäkällä saada aurauksen kohilleen? Quote
metake Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Kertokaas joku tietävä, etä mitä tuo 2-4mm aurausta tarkoittaa? Siis mistä se mitataan? Quote
Marko Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Mittaat pyörännavan korkeudelta renkaiden etäisyyden toisistaan etu ja takapuolelta jolloin edessä oleva mitta on tuon millimäärän pienempi. tämä käy helposti kotikonstein. Viiva liidulla kulutuspinnan keskelle etupuolelle ja siitä mitta sitten siirrät autoa niin että merkki tulee vastakkaiselle puolelle ja mittaat uudelleen. Korjattu Quote
Guest Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 jolloin edessä oleva mitta on tuon senttimäärän pienempi. tämä käy helposti kotikonstein. Varmuuden vuoksi. Ei sentti vaan milli.... Quote
nalleolut Posted April 26, 2007 Author Posted April 26, 2007 eli näillä tiedoilla en tee hevonvittua= auraus = ohjearvot minm 0`08 maks 0`23 Quote
Guest Hannu Mattila Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 No ei kotikäytössä tee mitään, sitten jos on pyöränkulmamittarit, jotka näyttää asteet, niin sitte. Noista asteista tosin voi sen millimääränkin laskea, joku näppärä varmaan kertoo miten. (itte en muista) Quote
Guest Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 No ei niillä hevonvittua tarviikaan tehdä. Mutta AConly ohjeella homma toimii hyvin. Mä oon laittanu aina auraukseksi n. 5mm. Kaikkiin autoihin. Ihan rullamitalla. Liitumerkin renkaiden etupuolelle. Työntänyt autoa puoli renkaankierrosta taaksepäin ja 5mm enemmän takapuolella. Quote
nalleolut Posted April 26, 2007 Author Posted April 26, 2007 ok. joku 4mm tais olla kun mittailin kahdella alumiiniputkella . jatketaan harjoituksia. Quote
metake Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 AC:n ohje on ihan hyvä, juuri noin se menee. Tuon jo tosin tiesinkin. Mutta kysymys oli mistä, ei miten. Eli mittaanko renkaan kyljestä, kulutuspinnan kohdalta vai vanteen reunasta? Entä jos vaihdan rengaskokoa niin että halkaisija ja/tai profiili muuttuu, mistä sitten mitataan? Asteet on helppo laskea milleiksi ja laittaa vanteen/renkaan/jarrulevyn kylkeen metrin mittaiset tikut ja mitata niistä. Quote
Marko Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 AC:n ohje on ihan hyvä, juuri noin se menee. Tuon jo tosin tiesinkin. Mutta kysymys oli mistä, ei miten. Eli mittaanko renkaan kyljestä, kulutuspinnan kohdalta vai vanteen reunasta? Entä jos vaihdan rengaskokoa niin että halkaisija ja/tai profiili muuttuu, mistä sitten mitataan? Asteet on helppo laskea milleiksi ja laittaa vanteen/renkaan/jarrulevyn kylkeen metrin mittaiset tikut ja mitata niistä. Ihan sama mistä mittaat kunhan otat mitat molemmin puolin samasta kohtaa rengasta. Sen takia liitumerkki on hyvä Quote
metake Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Ihan sama mistä mittaat kunhan otat mitat molemmin puolin samasta kohtaa rengasta. Sen takia liitumerkki on hyvä Ei todellakaan ole sama, koska tulee ihan eri määrä aurausta jos teet säädöt 15 tuumaisten renkaiden sijasta 13 tuumaisilla. Niitä asteita kuitenkin loppupelissä haetaan. Quote
Marko Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Siis jos mittaat millejä ja rengas pienenee niin eikö merkkien väli pienene molemmin puolin samassa suhteessa. Quote
metake Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Siis jos mittaat millejä ja rengas pienenee niin eikö merkkien väli pienene molemmin puolin samassa suhteessa. Jos sulla on auraus arvo esim. 4 mm ja "iso" rengas sanotaan vaikkapa halkaisija 600 mm eli olkoon siis merkkien väli tuo sama. Sitten vaihdat "pienen" renkaan sanotaan vaikkapa halkaisija 400 mm ja taas sama merkkien väli. Säädät molemmilla renkailla auraukseksi 4 mm, niin onko pyörät mielestäsi samassa kulmassa molemmilla kerroilla? Olikohan tarpeeksi epäselvä esimerkki.. :-S 1 Quote
Marko Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 [quote="metake Olikohan tarpeeksi epäselvä esimerkki.. ] Oli, ei aukee:-) Eihän ison ja pienen renkaan merkkien väli voi olla sama vai mitä tarkoitat. Quote
metake Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 [quote name='"metakeOlikohan tarpeeksi epäselvä esimerkki.. ] Oli' date=' ei aukee:-) Eihän ison ja pienen renkaan merkkien väli voi olla sama vai mitä tarkoitat.[/quote'] Eikun tarkoitin että isossa renkaassa merkkien väli on 600 mm ja pienen renkaan merkkien väli on 400 mm, ja molemmissa auraus 4mm, niin kyllä silloin renkaat on eri kulmassa, eikö? Quote
Marko Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Me ei nyt kyllä taideta puhua samasta asiasta. Quote
metake Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Me ei nyt kyllä taideta puhua samasta asiasta. Koitetaas vielä kerran :) Eli jos laitat liidulla merkin renkaaseen ja siirrät autoa siten, että merkki on välillä renkaan etpuolella ja välillä takapuolella ja auton pituussuunnassa merkkien väli on tuon 600 mm. Tästä mittaat aurauksen toisen puolen vastaavaan merkkiin ja säädät sen siten että etupuolen merkkien väli on 4 mm pienempi ja nyt on aurausta 4mm, ok? Entäpä jos rengas on niin paljon pienempi, että pituussuunnassa noiden merkkien etäisyys onkin vain 400 mm ja säädät aurauksen näillä renkailla tuohon 4:ään milliin, onko aurauskulma molemmissa sama? 1 Quote
Marko Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Ei tietenkään kulma ole sama, eri rengaskoolla on tietysti käytettävä eri millimääriä. Tollassen nyt äkkiä googlasin: Trigonometriaa mieleen joo, ikinä en ole aurauskulmia säätänyt, mutta trigonometrian perusteet taidan osata. Hypotenuusahan on 14" eli 355,6 mm, jos halutaan esim. 0,5 asteen haritus, niin ihan yksinkertaisten laskusääntöjen mukaan: alfa = 1,0 deg, hyp = 355,6 mm, x = ? sin (alfa) = x / hyp <=> x = hyp * sin (alfa) = 355,6 mm * sin (0,5 deg) = 3,10 mm muutos = x / 2 = 1,55 mm (eli 1,55 mm etureunaa ulos keskipisteeseen nähden (yhden reunan muutos) tai 3,10 mm takareunaan nähden (kahden reunan muutos)) Quote
metake Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 No niin, nyt päästiin asian ytimeen. Silloin kun auraus (tai haritus) annetaan asteina, se on selkeä juttu, sen voi aina laskea pituussuuntaiselle etäisyydelle. Mutta, mutta, kun se annetaan milleinä (niinkuin kuplassa) niin mistä tuo pitäisi mitata? Siis mikä pituussuunnassa pitäisi olla merkkien etäisyys? Eli tulee hieman eri tulos jos mittaa vanteen reunasta, kulutuspinnan kohdalta tai renkaan kyljestä renkaan leveimmältä kohdalta... 1 Quote
Marko Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 Ei oo nyt korjaus opus käsillä jos siellä vaikka olisi maininta mittaus kohdasta. Olettaa voisi että se mitataan kulutuspinnasta 15"pyörällä. Voi tietty olla vanteestakin. Quote
Guest Raggare Posted April 26, 2007 Posted April 26, 2007 vanteen reunasta ainaki tehtaan oppaas Quote
Guest Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 Jätkät tai lähinnä Metake saivartelee. Tolla rullamitta systeemillä kun mittaa, niin 1,5 mm eroja ei edes huomaa. Mittaus epätarkkuus on jo +- pari milliä. Ja liitumerkki pari milliä paksu. Sen takia se 5mm on hyvä arvo. Todellisuudessa voi olla mitä vaan 3- 10 mm siaällä. No 10 on jo vähän liiottelua. Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. Okei, ehkä jossain ratakilpailuissa asialla on merkitystä, mutta normaalissa katukäytössä ei. Quote
Marko Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. Aivan, sen takia yleensä insinöörit vaan suunnittelee ja joku osaava tekee:-) Quote
Guest Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 Vanteen reunasta on aina mitattu. En kuplan etupäätä ole hienosäädellyt mutta etuvetokäyttiksessä "pienikin" (5mm) heitto aiheuttaa ison muutoksen ajettavuuteen, eikä puhuta mistään ratavehkeestä. Quote
Guest Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 Vanteen reunasta on aina mitattu. En kuplan etupäätä ole hienosäädellyt mutta etuvetokäyttiksessä "pienikin" (5mm) heitto aiheuttaa ison muutoksen ajettavuuteen, eikä puhuta mistään ratavehkeestä. AUTOISSA on kahdenlaisia pyöriä. Vetäviä ja kääntyviä. Mutta ei sekä että. Varastotrukeissa ne on sekoitettu keskenään. Mutta ne ei olekaan tarkotettu katukäyttöön. Quote
Guest Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 AUTOISSA on kahdenlaisia pyöriä. Vetäviä ja kääntyviä. Mutta ei sekä että.Varastotrukeissa ne on sekoitettu keskenään. Mutta ne ei olekaan tarkotettu katukäyttöön. Mulla on sellasia jotka pyörii menosuuntaan ja kääntyy tarvittaessa, ei oo näkyny vielä haarukoita keulilla. Pök pök, ja pointtisi oli? Quote
Marko Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 ja pointtisi oli? Kaikki AUTOT on takavetosii:-) Quote
Guest Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 AConly asian jo selvittikin.. AUTOISSA on kahdenlaisia pyöriä. Vetäviä ja kääntyviä. Mutta ei sekä että.Varastotrukeissa ne on sekoitettu keskenään. Mutta ne ei olekaan tarkotettu katukäyttöön. Mulla on sellasia jotka pyörii menosuuntaan ja kääntyy tarvittaessa, ei oo näkyny vielä haarukoita keulilla. Pök pök, ja pointtisi oli? No se pointti oli se, jos ei menny jakeluun, että en ole vielä onnistunu omistamaan etuvetoista ajoneuvoa. Ja yritän pitää linjan. Enkä näin ollen säätäny sellaisen aurausta. Eikä tule mieleen muuta ilmajäähdytteistä etuvetoista volkkaria kuin Teijo. No kohtahan sellastakin varmaan joudun ihmettelee... Quote
metake Posted April 28, 2007 Posted April 28, 2007 Jätkät tai lähinnä Metake saivartelee. Kun ei muuta osaa niin edes sitä ;) Tolla rullamitta systeemillä kun mittaa, niin 1,5 mm eroja ei edes huomaa.Mittaus epätarkkuus on jo +- pari milliä. Ja liitumerkki pari milliä paksu. Oot selkeesti ammatiltas kirvesmies, nehän ei omista mittaa jolla sais senttiä tarkempia mittoja :) Sen takia se 5mm on hyvä arvo. Todellisuudessa voi olla mitä vaan 3- 10 mm siaällä. No 10 on jo vähän liiottelua. Niin ne yleensä onkin. Hyvä tulee myös jos vertaa takapyörän etureunoja etupyörän takareunoihin :D Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. Tämä on kyllä ihan totta, mutta yleensä enemmän näkee sitä turhaa suurpiirteisyyttä. Eikä sitten vihreitä kasviksia kehon aukkoihin.... Quote
Marko Posted April 28, 2007 Posted April 28, 2007 Oot selkeesti ammatiltas kirvesmies, nehän ei omista mittaa jolla sais senttiä tarkempia mittoja :) Äläs ny metallimies tekee tuhannesosa millin tarkkuudella sen sijaan kirvesmies tekee justiinsa. Quote
mikan Posted April 28, 2007 Posted April 28, 2007 Eikä tule mieleen muuta ilmajäähdytteistä etuvetoista volkkaria kuin Teijo. No kohtahan sellastakin varmaan joudun ihmettelee... VW Gol Mk1? t. Mika Quote
Guest Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 No nii, Metake panee parastaan. Perkele kun olisinkin timpuri. Just alko duunikaveri naureskelee, kun selitin että meinaan rakenteilla olevan tallinrungon yläjuoksua kutterilla oikoa, kun on 5mm korkeus heittoa. Jälleen tähän pätee se, turha tarkkuus..... Mutta, minkähän vehkeen jakajankansi tossa kuvassa on? Olis käyttöä. Quote
oldis Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Kyllähän tuommosia on 009 päällä näkyny, Juhalta varmaan saa? Quote
Guest Raggare Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 näitähän tais jossain fiiatissa olla vanha pölhölä: mm. Fiat Regata 1,6 ja Uno:ssa, Renault 5 ja 7:ssa (72-81) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.