Jump to content

Öljynpaine laskee lämpimänä + pari pikkukyssäriä


Recommended Posts

Eli asensin koneeseen öljynpainemittarin. Kone on "uusi", eli ei kilometriäkään ajettu laakereilla ja muutamilla muilla osilla... Öljypumppu on joku vakiota suuritehoisempi, oliskohan ollut 30mm rattailla.

 

Kylmänä kun käynnistää, niin mittari näyttää 4 bar, ja laskee kohta 2 bar tienoille. Kierroksilla nousee tuonne neljään. Koneen kun käyttää lämpimäksi, niin kierroksilla nousee edelleen jonkinverran(pitää tarkistaa kun en muista) mutta tyhjäkäynnillä neula on huolestuttavan lähellä nollaa ja kuplan oma öljynpaineen valo välkkyy.

 

Mikä aiheuttaa öljynpaineen katoamisen?

 

Laitan vielä pari kuvaa tähän loppuun. Kysyisin mikä lohko kyseessä:

Työntötankojen suojaputkien alapuolella lukee: AS41 043.101.101A (toisella puolella AS41 043.101.102A). Öjyntäyttöaukon alla on Volkkarin kierrätysmerkki ja kirjain F, eikä mitään muuta. Lohkossa on öljytikku kuten kuplissa yleensäkin, mutta lisäksi paikka toisenmalliselle tikulle.

 

Kuvassa lohko, ja lohkosta ympäröity kohta. Mikä tuo mahtaa olla? Ihan kuin olisi vain tulpattu tuo kohta...

lohko.jpg

Link to comment

Kävin ottamassa paremman kuvan tuosta "tulpasta". Merkattu punasella rastilla:

parempi.jpg

 

 

Laitetaan vielä lisäkysymys: Pitääkö kierroslukumittarilla olla jokin elektroniikka moottorinpäässä? Jos laitan mittarinjohdon paikalleen puolan miinukselle(eli käriltä tulevan johdon kanssa samaan) niin kone alkaa röpöttämään ja käymään huonosti. Kiekkamittari toimii 2000 asti kohtuu hyvin mutta alkaa sitten vaeltamaan mitensattuu koneen ylittäessä tuo 200rpm kohta...

Link to comment

Tuo tulpattu kohta on joskus ollut kierre full flow:lle. Ota paineventtiilit irti ja tarkista ettei jumissa ja seuraavaksi pumppu auki ja tarkasta ettei ratas pyörisi ylemmällä akselilla vähän..tyhjäkäynnillä pitää olla painetta ainakin 1bar kuumas koneessa = öljyt YLI 70 astetta. Jos ei noista vikaa löydy niin sitten sun konees on melko varmasti väljä kampiakselin kauloista tms. Onko öljypumppu ja kansi molemmat suodatinpumpun osia eikä laitettu tavalliseen pumppuun suodatinmallin jalkaa tms.

Link to comment
Tuo tulpattu kohta on joskus ollut kierre full flow:lle. Ota paineventtiilit irti ja tarkista ettei jumissa ja seuraavaksi pumppu auki ja tarkasta ettei ratas pyörisi ylemmällä akselilla vähän..tyhjäkäynnillä pitää olla painetta ainakin 1bar kuumas koneessa = öljyt YLI 70 astetta. Jos ei noista vikaa löydy niin sitten sun konees on melko varmasti väljä kampiakselin kauloista tms. Onko öljypumppu ja kansi molemmat suodatinpumpun osia eikä laitettu tavalliseen pumppuun suodatinmallin jalkaa tms.

 

On suodatinjalalle tarkoitettu pumppu. Jalassa oli pienet jäljet käytön jäljiltä. Laakerit on tosiaan koneessa uudet, ja mittailtu oikean kokoisiksi. Pumppu oli muistaakseni sellainen kiilalla varustettu, eli tuskin vika siinäkään. Se, että onko tuo pumppu kuitenkin väljä, siitä en olekaan enään ihan varma. Vuosia ollut hyllyssä ja muistelin että lähes käyttämätön. Ei kai siinä auta muu kuin aukasta... Miten tuo mitataan, kuluneisuus siis?

 

Kiekkamittari pelittää nyt! Syy oli aavistuksen liian pienessä kärkivälissä!! Jotenkin tuon mittarin johto häiritsi sopivasti väärällä kärkivälillä varustettua syttyä...

Link to comment

Ainiin, vakio kuplan öp-anturi sytyttää valon vasta alle 0.3 bar paineella. Koneessa on 0.5 bar anturi, taisi olla Golfista... Joskus omistin Fiat 850 auton, ja sen manuaalissa sanottiin että öljynpainevalo saa vilkkua tyhjäkäynnillä kun on kuuma kone. Kuinkahan kohtalokasta se on kuplassa?

Link to comment
Guest veewee

Ettei vaan olisi samantyyppinen vika, kuin minulla keväällä. Eli suodatinpumpun akseli pyörii ratasta nopeampaa. Akseli oli rattaassa kiinni ainoastaan lämpösovitteella. Näyttäisi sinulla olevan samannäköinen suodatinpumppu kuin minulla oli (CB)??? Samalla kun kasaat koneen taas kuntoon niin muista laitaa kaikki jäähdytyspellit kiinni.

Link to comment
tyhmä kysymys miksi sulla on 3 anturia mittaamassa!

 

eli orggispaikassa paine anturi?

 

virranjakajan takana paineanturi?

 

ja lohkon edessä lämpöanturi?

 

Villi arvaus:

 

Orgis paikassa: orggis anturi valolle

 

Virranjakajan takana: anturi painemittarille

 

lohkon edessä: anturi lämpömittarille

 

Osuiko oikeaan?

Link to comment

Itselläni myös hieman piristetyssä T1 käyttökoneessani on ollut myös juuri vastaava "ongelma" nyt jo kolme vuotta ja edelleenkin toimii yhtälailla kuin heti kasauksenkin jäljiltä. Öljypumpun vaihdoin isompaan (30mm:een) kun vakiopumpulla teki samaa, siinä toivossa että tuo kyseinen ominaisuus häviäisi, mutta ei. Litkuina olen käyttänyt noita normaaleita halvimpia mineraaleja, kendallit oottelee sitten uuteen koneeseen ;)

 

Ei ihan viimesenpäälle osista ole tuokaan kasattu, ja runtua on saanut todella reippaasti sen mitä se nyt jaksaa mennä tuolla nössykkänokalla (1679cc, 40mm tuplat, w110)

Link to comment

aina kun kasaa moottorin vw kiertoleimalla olevaan lohkoon,siis tehtaalla koneistettuun,rempattuun ,niin kannattaa mitata nokka-akselin linjan porauksen halkaisija.on tullut vastaan lohkoja joissa on tehtaalla koneistettu tiivistepinnat lohkon puolikkaista,aarporattu linja std mittaan ja myös samalla on saatettu koneistaa nokka-akselin linja ylikokoon,esim 0,25mm ja 0,50mm.on myös tullut vastaan hiottuja nokka-akselin laakerikauloja,-0,25 ja 0,50mm.kylmänä on koneessa paksuilla öljyillä painetta,kuumana valo välkkyy,öljynpaine katoaa nokka-akselin laakereilta.

Link to comment
aina kun kasaa moottorin vw kiertoleimalla olevaan lohkoon,siis tehtaalla koneistettuun,rempattuun ,niin kannattaa mitata nokka-akselin linjan porauksen halkaisija.on tullut vastaan lohkoja joissa on tehtaalla koneistettu tiivistepinnat lohkon puolikkaista,aarporattu linja std mittaan ja myös samalla on saatettu koneistaa nokka-akselin linja ylikokoon,esim 0,25mm ja 0,50mm.on myös tullut vastaan hiottuja nokka-akselin laakerikauloja,-0,25 ja 0,50mm.kylmänä on koneessa paksuilla öljyillä painetta,kuumana valo välkkyy,öljynpaine katoaa nokka-akselin laakereilta.

 

Juurikin näin hyvä pointti,ja jos nokan laakerit on väärän kokoiset sen huomaa kasatessa kun pyörittää konetta nin toisella puolella venttiilivälykset "hieman" kasvaa..Samoin kiertoleimalla olevissa lohkoissa on öp venttilit puoli milliä isommat kun normaalissa.

Link to comment
tyhmä kysymys miksi sulla on 3 anturia mittaamassa!

 

eli orggispaikassa paine anturi?

 

virranjakajan takana paineanturi?

 

ja lohkon edessä lämpöanturi?

 

Villi arvaus:

 

Orgis paikassa: orggis anturi valolle

 

Virranjakajan takana: anturi painemittarille

 

lohkon edessä: anturi lämpömittarille

 

Osuiko oikeaan?

Oikein.

 

Ettei vaan olisi samantyyppinen vika, kuin minulla keväällä. Eli suodatinpumpun akseli pyörii ratasta nopeampaa. Akseli oli rattaassa kiinni ainoastaan lämpösovitteella. Näyttäisi sinulla olevan samannäköinen suodatinpumppu kuin minulla oli (CB)??? Samalla kun kasaat koneen taas kuntoon niin muista laitaa kaikki jäähdytyspellit kiinni.

Tuossa pumpussa on kiila siellä akselilla. Edellisessä koneessa kävi juuri noin kuin sinullakin, eli lämpösovite petti. :(

 

 

Nokan laakereita en hoksannut katsoa sen kummemmin, muuta kuin sen että laakeri tuli ihan tiiviisti sinne lohkon laakeripintaa vasten, ja liuskojen päät just tasalle lohkon kanssa... Voiko tuosta päätellä mitään?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...