Jump to content

Keulan madallus -> kysyttävää


Recommended Posts

Hep,

 

Tuli madallettua kuplan keulaa, KK:sta aksilo ja vanha pois. kaikki pultit lähti ehjänä auki, paitsi yks tankin pulttim eli hieno homma tuolta osin. Muutamaan juttuun kaipailisin apuja.

 

- Auraukset, kansiiko säädellä itse? Tais olla 5 mm? Kaikki osat liikkuu hyvin joten ammattimiehellä ei menis availuun aikaa.

- Keula putosi noin 5 cm ja lyhemmät iskarit lähti tilaukseen, ei ollu alasjoustoja juurikaan enää tarjolla vanhoissa. Mitenkäs nivelet, ovatko kohta entiset?

- Ohjauksen jäykkyys ja palautuminen askarruttaa, ei nimittäin palauta kunnolla, ohjausiskarin ja rättinivelen ajattelin vaihtaa uusiin, toivottavasti tokenee niillä toimilla, myös simpukan säätö pitää tarkastaa vaikkakin tuntuisi oudolta että se olisi muuttunut tässä operaatiossa. Miten ratin liikeet, jos rätti on irti niin pyöriikö ratti putkessaan ihan vapaasti vai onko jotain rajottimia?

 

Eli hieman kovalta tuntuu, pitänee pudottaa vielä perää yks boori ja kattoa mikä on tuomio, oiskohan sittenkin kantsinut investoida droppiolkiin :)

 

R

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tulee pulttien vierereen ja kyl perän madallus auttaa. Sen lisäkäs jos siulla pyörät harittaa, niin se vaikuttaa ohjaukseen enemmin negatiivisesti kun auraus.

 

Kannattaa auraukset säädellä ihan iten, kun ei ne kuitenkaan pysy samana jos keulan korkeutta muuttaa. Eikä se suinkaan rakettitiedettä ole.

Link to comment
Guest ropes

Onko kellään tietoo noista pyörän kulmista.. Ajattelin säätää ihan "oikeesti" kohilleen.

Ei löydy enää (yllätys) tän ikäisiin niin säätöarvoja yleisestä kirjasta.

 

Auraus, camber ja casterit jos on tiedossa.

Link to comment
Guest Jukki
Hep,

 

 

Eli hieman kovalta tuntuu, pitänee pudottaa vielä perää yks boori ja kattoa mikä on tuomio, oiskohan sittenkin kantsinut investoida droppiolkiin :)

 

R

 

Eikös nää säätökeulaset oo aina kovia?

Droppiolkien kanssa saattaa silti tarvita myös säädettävän etuakselin, riippuu katsastumiehestä...

Link to comment
Guest Jukitsu

Onkos kenelläkään kuvaa kuplasta, jota on madallettu takaa yksi boori, ja toista kuvaa, jossa madallettu kaksi booria?

 

Kiinnostaisi nähdä kuinka paljon se laskee, kun säätöakseli on jo edessä ja droppi-olat harkinnassa.

 

EDIT: ja "ennen" ja "jälkeen" -kuvatkin käy kummassakin tapauksessa.

Link to comment
Onkos kenelläkään kuvaa kuplasta, jota on madallettu takaa yksi boori, ja toista kuvaa, jossa madallettu kaksi booria?

 

Kiinnostaisi nähdä kuinka paljon se laskee, kun säätöakseli on jo edessä ja droppi-olat harkinnassa

 

Kiinnostais itteeki, onko joku mitannu paljoko tippuu yhellä tai kahella boorilla?

Link to comment
Guest Jukitsu

Hmm, no sitten kannattaa varmaan madaltaa vain yksi boori nyt ensin jos madaltaa pelkällä säätökeulalla sen 40mm, mitä sillä "voi" madaltaa normi iskareilla. Ja sit jos madaltais sen toisen boorin sitten kun on hankkinut ne droppi-olat. Jeps, kiitos hanskille.

 

E:typo

Link to comment

Kuvia pudotuksista, toivottavasti näistä näkee tarpeeksi:

Renkaiden tarkat koot eivät muistu mieleen, voin toki tarkastaa päivällä jos kiinnostaa.

 

Kahden boorin pudotuksessa alkaa itsellä olla ongelmana käärmeenpesän ja hideout vaimentajan pieni maavara. Raapii kiinni hyvin helposti, etenkin kynnyksiltä alas ajo melkoista taiteilua toisinaan...

Pohjaanlyöntikumeja lyhennetty siten, että muokkaamattomat latat eivät pääse hakkaamaan metallia vasten töyssyissä.

post-1492-13888359147741_thumb.jpg

post-1492-1388835914812_thumb.jpg

Link to comment
Guest Forsbacka

Jumppasin alkuviikosta akselin ja droppiolat alle.

Kaikki pultit lähti helposti irti. Taisin päästä helpolla.

Asiaa autto selkeästi se, että alusta on massattu joskus oikein kunnolla.

 

Meinas epätoivo iskeä niitä jousilehtiä pujotellessa siinne uuteen akseliin. Kyllä ne sinne sit lopulta uppos, kun otti päällimäisen kapean lehden pois ja pujotti sen viimeisenä.

Simpukan asentoa vähän tuli hierottua, kun caster palat käänsi akselia niin, että rattiputken linja meni vinoon ja alkoi ahdistaa niin paljon, ettei ratti meinannut pyöriä ollenkaan.

Kallistuksenvakaajaa sovittelin molemmin päin. Laitoin niin päin miten sain enemmän maavaraa. Muista enää kuinka päin se siellä oli, mutta eiköhän se noinkin toimi. Äkkiä näytti siltä, että sen olisi voinut yhtä hyvin laittaa vaikka tukivarsien päälle. En koittanut enää, kun oli jo pari kertaa tullut naputeltua ne pannat auki-kiinni.

Ainut isompi sössiminen tuli, kun rattiakseli tuli pujotettua rättiniveleen väärään asentoon. No kiireessä pikapaikka: pienempi pultti vaan paikalleen, et kyllä se niillä booreillaan pysyy. Eipä pysyny.

Tiellä pysy kuitenkin.

 

Auraukseen en koskenut vielä. Mittasin sen verran, että aurausta on. Kokeilee ensin miltä se tuntuu ajossa ja säätää sitten.

Link to comment
Guest Forsbacka

Katos vaan niinpä levittääkin.

Silmä väitti, että haritusta olisi. Pikaisesti sitten mittanauhalla mittasin, että aurauksella ollaan vielä kuitenkin.

Oliskohan käyny meikäläiselle joku mittavirhe.

Raidetankoja en siis säätänyt olkia vaihtaessa.

No täytyy tutustua tarkemmin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...