Guest eemeli Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Uuden kiukaan rakennusta tässä tuumailen... joten kysäsenpä mielipiteitä tälläkin palstalla: Tarvis on siis koneelle, jolla pystyy ajamaan matkaa (n. 200-300 km pätkiä nyt ainakin), työmatka-ajoa normaaliliikenteen seassa ja vieläpä vähän kruisaillakin toisinaan. Tehoja en tartte aivan maksimimäärää, mutta kiva olis kuitenkin pysyä liikennevirran mukana. Plussaa, jos konetta ei tartte rakentaa joka vuosi uudestaan. ((leluautojen kilpapuolella aika-ajomoottorin (sähkö, 180 000-> RPM) huoltoväli on pahimmillaan noin 20 sekunnin luokkaa... noin 500 m eli 20 ratakierrosta...=)) Ajaus oli jotakin tämän suuntasta: - vakiokampi ja vakioveivit - 85,5 or 88 taikka 90,5 putket - vakio 1600 2-r kansista muokatut kannet - vakiota enemmän nostoa venttiileille - joka putkelle oma kurkku jotta gaso löytää perille eikä ihmettele matkalla... =) - kärmeksenpesäputkisto mahdollisesti jopa lämpöeristettynä? - jonkinmoinen huohotus venttiilikopista + tietty full flow ja tehopumppu - öljylle riittävä jäähdytys, tosin mietohan tästä on tulossa eikä liian kylmä öljy hyvä ole... - hiukan kevennetty vauhtipyörä - kärjetön (järjetön?) sytkä Kaikki muu onkin sitten aivan auki, esim tietoa siitä mitkä kaasarit, nokat ym toimii kimpassa, joten hyviä vihjeitä huolitaan mieluusti. Varoituksiakin kuunnellaan tietty. Kiukaan on tarkotus tulla valmiiksi joko ensi- taikka sitten sitä seuraavaksi kesäksi, joten varsinaista kiirettä ei (vielä) ole. Budjetin ulkopuolelle jää tällä erää ne pitkäiskuisemmat laitokset. Toivottavasti näistä juttuista on riemua muillekin amatööreille =) -eemeli- Quote
Racing Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Yks vaihtoehto: -2-venttiililohko / 8mm pinnapultit. -69 vakioakseli,8-tappia,200mm vp / kytkin,pari kiloo vauhtiksesta pois. -tasapainoon erillään+yhdessä. -Engle 110 Nokka. -Suurtehopumppu alumiini / teräskansi ulosotolla+Full flow+lisäöljypohja. -Doghouse tietty. -90,5 Mahle Takomännät. -Pikkuventtiiili 2-reikäkannet 35.5 / 32,hyvä porttaus ja kohdistus imu ja pakosarjoihin,puristuksia 9. -Nollanollaysi poshi. -2x40 Weberit tai lorttot. -36-38mm Peltisarja+lämmönvaihtimet tai ilman. -Tietenkin kaikki osat koneistettuna asianmukaisesti. Tosta lähtee hyvin tehtynä yli 90 heppaa ja vie kuplaa 1300 välityksillä yli 160km/h. Kestävyys hyvä. Tulee maksamaan abaut 2000 euroa jos tehdään uusista / lähes uusista osista (kaasarit jne.) eikä peukalo oo keskellä kämmentä. Quote
Sakke Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Yks vaihtoehto: -2-venttiililohko / 8mm pinnapultit. -69 vakioakseli,8-tappia,200mm vp / kytkin,pari kiloo vauhtiksesta pois. -tasapainoon erillään+yhdessä. -Engle 110 Nokka. -Suurtehopumppu alumiini / teräskansi ulosotolla+Full flow+lisäöljypohja. -Doghouse tietty. -90,5 Mahle Takomännät. -Pikkuventtiiili 2-reikäkannet 35.5 / 32,hyvä porttaus ja kohdistus imu ja pakosarjoihin,puristuksia 9. -Nollanollaysi poshi. -2x40 Weberit tai lorttot. -36-38mm Peltisarja+lämmönvaihtimet tai ilman. -Tietenkin kaikki osat koneistettuna asianmukaisesti. Tosta lähtee hyvin tehtynä yli 90 heppaa ja vie kuplaa 1300 välityksillä yli 160km/h. Kestävyys hyvä. Tulee maksamaan abaut 2000 euroa jos tehdään uusista / lähes uusista osista (kaasarit jne.) eikä peukalo oo keskellä kämmentä. Miks just 8mm pinnoilla?Sillo on merkitystä ku tehään konetta ysinelosilla.90.5 ei väliä.Lisäöljypohjaakaan toi ei tartte välttämättä, t-4 cooleri riittää.ite laittasin kunnon bergin öljypumpun kannen,ei varmasti vuoda ja painevenakin on.JA kannet kannattas laittaa vaikka 40x35.5 venoilla,hengittää paljon paremmin ku vakiot.Onpahan ainaki hyötyä noista tupla-lorottimista. Quote
Ketsa Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Itte ajellu työmatkaa 1.3L audin koneisella kuppelilla. Hyvin ehtii motarillakin mukaan 60hp motilla ja matka-ajosta ei ole moksiskaan. Eikä montaa satasta moottorirojektiin mennyt... Quote
Sakke Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Jepa,tossa mullaki oottaa 1.6 MK1 GTi golffin kone isnpiraatiota.Kenties kuplaan joskus? On muuten aika pirteä kone,pitäs 110HP löytyä.Eikä maksanu paljon,tais 50e myyjä siitä haluta. Quote
mikko k Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 2-venttililohko/8mm pinnat = uudempi lohko = suuremmat öljykanavat. Myös tuossa lohkossa on 8mm pinnoille helicor kierteet. Toisin kun 10mm pinnoilla, niitä tapaa nousta lohkosta ylös kierteineen jo ennenkuin saavutetaan normaalit kiristysmomentit. Kun EI ole niitä helicoireja. Kurjaa purkaa kannet, pytyt, ym. pois että saa kierteytettyä lohkon että saa taas yrittää kasausta. Quote
Sakke Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Hmm,mut noita 10mm pinnoilla olevia on myös uudempia ja isoilla kanavilla.. Quote
Racing Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Just tuota sakke tarkoitin että 10mm pinnapultit tahtoo murentua koneesta irti kun ei oo teräskierteitä. TOKI voi työntää vaikka minkälaiset isoventtiilikannet ja 40x35.5 ei ole pahaksi varmasti mutta pikkuvenaset riittää pitkälle! ymmärsin asian niin ettei ole miljoonabudjettia mutta mikäli hilloa on niin vaikka isovenakannet+1.25 keinut ja vastapainoa. Quote
Sakke Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Kumma ku mulla ei oo vielä yhestäkään lohkosta kierteet korkannu...vaikka on noita jokunen kone tullu kasattua.Niin ja siitä budjetista,isovenakannet ei tuu kalliiksi kun tietää paikat.Täälläpäin koneistus+seetit 90e yhteensä.ite joutuu venttiilit hommaamaan. Quote
Marko Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 millaiset on hyvin toimivat 90e:n isovenakannet ihan vaan uteliaisuutta kyselen, vaikka nyt venat joutuukin lisäksi ostamaan Parhaimmillaan esim juniksen lohkosta noita 10mm pinnoja ollu korkannut 7kpl samasta lohkosta Quote
Sakke Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 41x35.5 venttiileillä.Jokainen päätelköön mitä haluaa.Mua ei kiinnosta alkaa sen tarkemmin niiden ominaisuuksia kertomaan.Kattellaan sitten ku on penkissä käyty. Quote
Marko Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Mulla on vakiokannet joissa pienempi imuvena kuin noissa ja virtaa vaan 171hv:ta tosin ei lähe ihan 90e:llä Quote
Sakke Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 aivan,mut sillon pitääkin olla kaikki kohallaan...milläs nostolla yms. noi lukemat on saatu? Quote
Marko Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 riittävällä, kyseessä kevyesti piristetty vääntökone "vain" 233nm mitattu Quote
Racing Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Ei tuu toki kalliiksi jos on tuttu tekijä samoin kun itsellä tuttu ajaa jokkista ja sillä on miralaitteet jne. ja toinen tyyppi koneistaa lohkot pytyn reijistä jne. mutta kaikilla ei ole tuttuja ja osat pitää ostaa kaupasta jolloin hinta pompsahtaa vakiokansiin nähden,samoin myös toki ominaisuudet. 90e isovenakannet on jo kohtuuhintaset! Keiteleen koneella on myynnissä myös kohtuuhintasia isoventtiilikansia uusia jos sellaiset haluaa ja pitkälle tulpalle. Quote
Marko Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Meinaatte siis ihan tosissaan että kannet on sillä hyvät kun vaan laittaa isot venat. miksei tälläsillä kansilla olevia autoja näy esim. katukisoissa. miksi laittaa kansiin esim. 500e jos vähemmälläkin pärjää Quote
Marko Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Keiteleen koneella on myynnissä myös kohtuuhintasia isoventtiilikansia uusia jos sellaiset haluaa ja pitkälle tulpalle. Kyllä nääkin kaipaa viilamista ja sovittelua ennenkuin ne valmiit on aihioina varmaan ihan hyvät Quote
-MITO- Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Mulla saattais olla tulossa myyntiin 043 kannet kohta ilman halkeamia. Quote
Sakke Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Meinaatte siis ihan tosissaan että kannet on sillä hyvät kun vaan laittaa isot venat. miksei tälläsillä kansilla olevia autoja näy esim. katukisoissa. miksi laittaa kansiin esim. 500e jos vähemmälläkin pärjää Sanoinko niin?Tottakai kanavat pitää tehä ym.ei se kansi virtaa pelkkien venojen suurennuksilla. Quote
Marko Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Sanoinko niin?Tottakai kanavat pitää tehä ym.ei se kansi virtaa pelkkien venojen suurennuksilla. Tämänkö sitten joku tekee ilmaiseksi? Quote
Sakke Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Kyllä,tohon hintaan kuuluu toi.pakkohan tuota ei ole uskoa.Niinku pölhölän puolella kukaan ei uskonut sitä 100hp 1600:sta konetta. Quote
Sakke Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Joo,alkaa meneen ihan off-topic.Jokainen tehköön koneensa ihan niinku ite haluaa, emmää ala tuputtaan kenellekkään mitään. Niin ja näin kokemuksesta, 88 sliparit,lasketut kannet,keskellä dellortto;pääsee jo pitkälle,kyllä se sen väsyneen tonnikolmesatasen voittaa.Noin niinku jos ihan minimillä haluu päästä. Katotaan vaan niin tästäki seuraa sanomista... Quote
-MITO- Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Ennemmin sliparit, kannet missä puristukset kohallaan ja nurkkakaasarit. Quote
Marko Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Uteliaisuus kasvaa olisko tämmösillä kansilla olevasta koneesta oikeen faktaakin dynokäppyrän muodossa Quote
Ketsa Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Mulla on vakiokannet joissa pienempi imuvena kuin noissa ja virtaa vaan 171hv:ta tosin ei lähe ihan 90e:llä------ riittävällä, kyseessä kevyesti piristetty vääntökone "vain" 233nm mitattu ------ Uteliaisuus kasvaa olisko tämmösillä kansilla olevasta koneesta oikeen faktaakin dynokäppyrän muodossa Minkäs tähden sinulle pitäisi löytyä faktaa, kun itse esität vain perustelematonta "esson baarin tarinaa"? Quote
Marko Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Niinku pölhölän puolella kukaan ei uskonut sitä 100hp 1600:sta konetta. Kyllähän kaksi venttiili koneesta saa tehoja ulos, sitten kun puhutaan litratehoista jotka alkaa lähennellä 100hv:tä niin vapari tekniikalla 2venaa/sylinteri alkaa olla vaikeempaa mutta tuollainen teho ei liene edes kovin tiukassa Quote
Sakke Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 AConly kirjoitti: Mulla on vakiokannet joissa pienempi imuvena kuin noissa ja virtaa vaan 171hv:ta tosin ei lähe ihan 90e:llä ------ riittävällä, kyseessä kevyesti piristetty vääntökone "vain" 233nm mitattu ------ Uteliaisuus kasvaa olisko tämmösillä kansilla olevasta koneesta oikeen faktaakin dynokäppyrän muodossa 41x35.5 venttiileillä.Jokainen päätelköön mitä haluaa.Mua ei kiinnosta alkaa sen tarkemmin niiden ominaisuuksia kertomaan.Kattellaan sitten ku on penkissä käyty. Niinku jo aikasemmin totesin,paprua on tulossa jahka penkissä on käyty.Kannattas lukea hieman tarkemmin. Quote
Sakke Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Niinku pölhölän puolella kukaan ei uskonut sitä 100hp 1600:sta konetta. Kyllähän kaksi venttiili koneesta saa tehoja ulos, sitten kun puhutaan litratehoista jotka alkaa lähennellä 100hv:tä niin vapari tekniikalla 2venaa/sylinteri alkaa olla vaikeempaa mutta tuollainen teho ei liene edes kovin tiukassa Ei ole edes tiukassa.. Quote
Ketsa Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Tässä Ketsalle perusteita omastani Dynolappu kertoo moottorin rokkaavan hienosti ja on hyvä peruste sille, että ei ole pelkkää "esson baarin juttua". Itseäni kiinnostaisi kuitenkin enemmän virtaustiedot noista kansista, eli virtaus eri nostoilla ja millä penkillä mitattu + tietty perustiedot kansista (mitkä aihiot, venakoot, onko täytehitsattu jne...). Quote
Mika Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Tässä Ketsalle perusteita omastani Itseäni kiinnostaisi kuitenkin enemmän virtaustiedot noista kansista, eli virtaus eri nostoilla ja millä penkillä mitattu + tietty perustiedot kansista (mitkä aihiot, venakoot, onko täytehitsattu jne...). ja pikkuisen muutakin info ko. koneesta! Eli muutkin osat kuin pelkät kannet.... Quote
Guest fastghia Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Taitaa olla periaatteessa saman tyyppiset speksit kuin Jussin 11s ovaalissa: "pitkää ja isoo" :) Vaikka Jussilla olikin aivan erityyppinen kone monessa mielessä :) Quote
Marko Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Itseäni kiinnostaisi kuitenkin enemmän virtaustiedot noista kansista, eli virtaus eri nostoilla ja millä penkillä mitattu + tietty perustiedot kansista (mitkä aihiot, venakoot, onko täytehitsattu jne...). Ei ole tiedossa muutakuin maksimi virtaus. aihioina orkkis 2 reikä kannet, ei hitsauksia. venat niin isot kuin niihin on saanut ilman hitsauksia. Quote
Marko Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Taitaa olla periaatteessa saman tyyppiset speksit kuin Jussin 11s ovaalissa: "pitkää ja isoo" :) Vaikka Jussilla olikin aivan erityyppinen kone monessa mielessä :) Jussilla taitaa olla vaan lähes 100hv:tä enemmän mut tuolla mun padalla voi vetää yhtäkyytiä helsingistä vaikka nuorgamiin ja takas ilman et se leipoo kiinni Quote
Marko Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 ja pikkuisen muutakin info ko. koneesta! Eli muutkin osat kuin pelkät kannet.... pukpäk akseli, mahlet,gb nokka. pukpäk h-veivit, autocraft kiikut, weberit, msd-sytkä, gb peltisarja, dynomax vaimennin.... :D:D Quote
Guest fastghia Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Taitaa olla periaatteessa saman tyyppiset speksit kuin Jussin 11s ovaalissa: "pitkää ja isoo" :) Vaikka Jussilla olikin aivan erityyppinen kone monessa mielessä :) Jussilla taitaa olla vaan lähes 100hv:tä enemmän Siinäkin mielessä. Quote
Marko Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Taitaa olla periaatteessa saman tyyppiset speksit kuin Jussin 11s ovaalissa: "pitkää ja isoo" :) Vaikka Jussilla olikin aivan erityyppinen kone monessa mielessä :) Jussilla taitaa olla vaan lähes 100hv:tä enemmän Siinäkin mielessä. Niin mullahan on suurin ahistuksen kohde on juuri kannet. Super floulla sais varmaan suht helpolla 50hv:tä lisää noista vakioista kun on jo kaikki työstövara käytetty joka suhteessa ja hitsaamallakaan niistä ei juuri enempiä virtauksia järkevästi saa. Quote
Marko Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 noniin palataas aiheeseen Eemeli jos laitat tänne viestiin mikä on budjetti valmiille koneelle niin varmaan silloin joku "tietäjä" osaa kertoa mihin se kannattaa käyttää että palikat ovat toimivia ja järkevän hintaisia ja saat parhaan mahdollisen hyödyn rahoillesi. Quote
Guest eemeli Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Noin budjetin puoleen olis tarkotus selvitä alle 1500 euron osilla ja koneistuksilla. Mihin kannattaa ensi sijaisesti sijoittaa? -eemeli- Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.