Jump to content

Päästöverotus


-MITO-

Recommended Posts

Esityksen toteuttaminen edellyttää Ajoneuvohallintokeskuksen tietojärjestelmien muuttamista. Voimaantulon arvioidaan ajoittuvan vuoteen 2010.

 

 

Heh, jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin ehkä tuo 2010 on hieman optimistinen. Edellinenkin uudistus meni niin sujuvasti. :-)

 

t. Mika

Link to comment

hyvältähän tuo verotus näyttää :). Eiku saksasta hakemaan paremmin varusteltuja peltilehmiä kymmeniä prosentteja Suomen hintoja halvemmalla...

 

Tulli sivulla on paino - co2 -veroprosentti -taulukko, mistä asia kyllä tulee selväks... esim. joku 80 luvun 911 paino n. 1300kg. veroprosentti entisen 29 sijasta ~18. Sieht gut aus! :)

Link to comment
hyvältähän tuo verotus näyttää :). Eiku saksasta hakemaan paremmin varusteltuja peltilehmiä kymmeniä prosentteja Suomen hintoja halvemmalla...

 

Tulli sivulla on paino - co2 -veroprosentti -taulukko, mistä asia kyllä tulee selväks... esim. joku 80 luvun 911 paino n. 1300kg. veroprosentti entisen 29 sijasta ~18. Sieht gut aus! :)

 

Ja sitten kun lukee taulukot oikein, niin veroprosentti kuitenkin noin 24% ;)

 

Vero menee nimittäin kokonaispainon mukaan, joka ko autolla lie jossain 1800 kg:n tietämissä?

Link to comment

Pitkällisen etsiskelyn jälkeen löysin -78 Porschelle, jonka omapaino on 1300 kg, kokonaispainoksi 1680 kg. Tämän perusteella veroprosentti on 22,1%.

 

Edit: Niin että jos ei ihan 18:aa prosenttia, niin selvästi halvempi kuitenkin kuin tuo 29% .

Link to comment
Iltiksen mukaan: Ennen vuotta 2001 valmistetuille maksut painon mukaan väliltä 75 - 485€.

1500 - 1600 kiloa painaville noin 110€.

Pitäisi siis kuplalla mennä maksut tuonne alarajalle.

 

Onkohan Overdrivellä tunnelma katossa.

 

On :-)

Kyllähän nyt on niin, että kaikkien vanhojen autojen harrastajien pitäsi puhaltaa yhteen hiileen ja saada yli 30v autoilta vero kokonaan pois!

Onhan järjetöntä että jenkkejä "rangaistaan" nyt ankarasti vain siksi että painavat paljon. Kuitenkin niillä ajetaan keskimäärin vähän ja seisovat suurimman osan vuotta, kuten suurin osa harraste autoista.

Nyt ei muuta kuin kaikki kirjoittamaan eduskuntaan edustajille ja ajamaan veron pois saantia vanhoilta autoilta!

Link to comment
Pitkällisen etsiskelyn jälkeen löysin -78 Porschelle, jonka omapaino on 1300 kg, kokonaispainoksi 1680 kg. Tämän perusteella veroprosentti on 22,1%.

 

Edit: Niin että jos ei ihan 18:aa prosenttia, niin selvästi halvempi kuitenkin kuin tuo 29% .

 

 

Hehee, luulittekos että Suomen Valtio mukamas olis harrastajille näin myötämielinen?

 

Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja polttoainekulutus ovat suuria verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan. Jos auton tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla ne luvulla 1,5.

 

Laskennallinen päästötaso 1680 kg:n kokonaispainoiselle autolle on 181, tämä kun kerrotaan tuolla puolellatoista niin laskennallinen pästötaso on 272. Ja tästä kun katselee veroprosentin ko. autolle niin se on 31,2%. Tämä siis kuitenkin vain siinä tapuksessa että ko. Porschessa on tehoa 252 kW tai enemmän.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...