Guest Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 Pöydällä olevien (vakio)kankien painot on nyt 600g-600g-599g-598g. Mistä kohtaa kannattaa noita nyt keventää? Vanhan valokopiojokkisraamatun kuvista ei saa millään selvää... Entä millä on parasta tehdä pintojen kiillotus? Quote Link to comment
JaniM Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 Virsikirjalla pyyhkii meneen ja lopuksi vesipaprulla peiliksi. Varren juuresta, siitä lenkin yhdyskohdasta pystyy ottamaan. Ite muokkasin lenkit samanpainosiksi ja varret samaan. Tossa yhet: Quote Link to comment
Lasse Posted December 6, 2007 Share Posted December 6, 2007 470 grammaksiksi tein omani joskus. Tämä joku 10 vuotta sitten ja edelleen ovat käytössä. Parhaimpaan tulokseen pääsee, kun on muutama sarja mistä valkata keveimmät. Niistä sitten painavin ensin käsittelyyn. Nauhahiomakoneella tein omani. Quote Link to comment
mikan Posted December 7, 2007 Share Posted December 7, 2007 Mun veivit painoi 477 g. Sellainen hämärä muistikuva että olisin jostain lukenut 1500:n veivien olevan kevyemmät? t. Mika Quote Link to comment
Guest 175710 Posted December 7, 2007 Share Posted December 7, 2007 420g painoi kk 15v sitten ja vielä toimii toisessa koneessa vauhtipyörä painoi alle 3kg kampiakselista sorvattiin 1kg pois 4340 akselista (laatu akseli VW oma) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 7, 2007 Share Posted December 7, 2007 ylä ja alapäästä voi vielä sorvissa ottaa sopivalla pallopääterällä aika lailla tuosta laakeripinnan reunasta veks sisäänpäin poteroa, niin että kangen kokonaisleveys ei muutu. Ja pulttien alapäistäkin kestää vielä hioo reilummin veks. Koitan kaivaa jos löydän kuvat miun 400g veiveistä, joilla oli ajettu kymmnekunta vuotta ratticrossia... Ja vanhat gurut sanoo että aina hiotaan kangen pituussuuntaan, eikä poikittain varteen nähden. Kiilloituksestakin ollaan montaa mieltä, ainakin tuo I-profiilin sisäsivut on syytä lasikuulapuhaltaa pintajännitysten poistamiseks hiomisen jälkeen. Quote Link to comment
Guest Posted December 7, 2007 Share Posted December 7, 2007 Dremelillä kokeilin äsken yhden kanssa sipistelyä. Aika kiiltävän tuosta saa, joskin ilta noiden kanssa hupenee. Mistä noista nyt helpoimmin lähtee about 5g pois ja kuinka tarkkaan olisi syytä saada vielä tasapainoon tuon kokonaispainojen yhtenäistämisen lisäksi? Quote Link to comment
JaniM Posted December 7, 2007 Share Posted December 7, 2007 Tuosta mutterien vierestä, varret tasoitat kyljet suoriksi ja tapin lenkistä siistii, niin on jo 5 g veke helposti. Quote Link to comment
mite^ Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Nostetaas vaikka nyt huvin vuoksi. Minulle kerrottiin että veivien kevennyksestä ei ole hyötyä, päin vastoin ja syy miksi niitä hiotaan on juurikin tasapainotus ja se että veivi kestää paremmin, ettei katkea niin helposti kuin vakio? Itsellä yhdessä (kirosana) jokkis koneessa oli veivit jotka painoi sen 450g, nehän joutuivat heti hyllyyn ja vakiot tilalle. Kaiken kruunasi se että veivit oli rei´itetty. Veivit oli jokaisesta mahdollisesta paikasta kevennetty, alasilmukka sorvattu ja hiottu, varret hiottu ja rei´itetty, yläpää hiottu todella ohueksi. Kampura on myöskin kevennetty raa´asti ja vauhtis painoi noin 3.75kg Kampi ja vauhtis jäi moottoriin koska ei ollut muita osia sillon siihen hätään mitä laittaa. Seuraavaksi kun kone otetaan auki niin vaihtuu vakio kampura. ylä ja alapäästä voi vielä sorvissa ottaa sopivalla pallopääterällä aika lailla tuosta laakeripinnan reunasta veks sisäänpäin poteroa, niin että kangen kokonaisleveys ei muutu. Samainen vw harrastaja kertoi ettei kannata pahemmin sorvata alasilmukkaa ettei mene ajossa kieroksi. Toisillä nää kestää toisilla ei :) Edit: http://s97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/Kupla2/?action=view¤t=konhetta020.jpg Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 On meikää ihmetyttänyt tuo innostus kiertokankien alapäiden hiomiseen (siis kevennysmielessä). Rookerissa niitä höyläillään tilanpuutteen takia, mutta vakioiskulle en mitään syytä moiseen keksi. Yläpäästähän sitä vastoin tulisi pyrkiä ottamaan niin paljon painoa pois kuin mahdollista. Ainakin tämän maalaisjuntin pääkoppa sanoo että edestakaisin liikkuvien osien massathan niitä haitallisia tekijöitä ovat. Ja jos moottorin pyörivät massat on tarkoitus minimoida, ei muutamien grammojen siloittelu veivien alapäistä ihmeemmin mihinkään vaikuta. Quote Link to comment
Guest Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Meilla oli jokkiksessa tommoset reikajuusto veivit, kesti kisakaytossa monta kautta, ja kadulla sen jalkeen useamman kesan korkealta kiertavassa koneessa. Lopulta yksi katkesi reian kohdalta miedossa koneessa tasaisessa 80kmh vauhdissa. Heitin sitten koko setin roskiin. Yllattavan hyvin kestivat siis. :) En silti suosittele kadulle, enka kenen tahansa kotinikkarin keventamia. Jan Quote Link to comment
mite^ Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Meilla oli jokkiksessa tommoset reikajuusto veivit, kesti kisakaytossa monta kautta, ja kadulla sen jalkeen useamman kesan korkealta kiertavassa koneessa. Lopulta yksi katkesi reian kohdalta miedossa koneessa tasaisessa 80kmh vauhdissa. Heitin sitten koko setin roskiin. Yllattavan hyvin kestivat siis. :) En silti suosittele kadulle, enka kenen tahansa kotinikkarin keventamia. Nimenomaan tuon takia otin ne pois, ei ole varaa sitten kaikkia osia uusia. Opiskelija budjetilla kun on ihana harrastaa. 55e kun kuukaudessaa saa :D Quote Link to comment
Guest Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Harjoitukset tehty, kaikkiin sai samat 594g keittiövaakalla punnittuna. Mahlen männätkin oli melkein saman painoiset. Yhdessä oli 1g enemmän, kuin 3:ssa muussa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.