Jump to content

Kiertokankien painoista


Guest T1-1973

Recommended Posts

Pöydällä olevien (vakio)kankien painot on nyt 600g-600g-599g-598g. Mistä kohtaa kannattaa noita nyt keventää? Vanhan valokopiojokkisraamatun kuvista ei saa millään selvää... Entä millä on parasta tehdä pintojen kiillotus?

Link to comment

470 grammaksiksi tein omani joskus. Tämä joku 10 vuotta sitten ja edelleen ovat käytössä.

 

Parhaimpaan tulokseen pääsee, kun on muutama sarja mistä valkata keveimmät. Niistä sitten painavin ensin käsittelyyn.

 

Nauhahiomakoneella tein omani.

Link to comment
Guest Toheltaja

ylä ja alapäästä voi vielä sorvissa ottaa sopivalla pallopääterällä aika lailla tuosta laakeripinnan reunasta veks sisäänpäin poteroa, niin että kangen kokonaisleveys ei muutu. Ja pulttien alapäistäkin kestää vielä hioo reilummin veks. Koitan kaivaa jos löydän kuvat miun 400g veiveistä, joilla oli ajettu kymmnekunta vuotta ratticrossia...

 

Ja vanhat gurut sanoo että aina hiotaan kangen pituussuuntaan, eikä poikittain varteen nähden. Kiilloituksestakin ollaan montaa mieltä, ainakin tuo I-profiilin sisäsivut on syytä lasikuulapuhaltaa pintajännitysten poistamiseks hiomisen jälkeen.

Link to comment

Dremelillä kokeilin äsken yhden kanssa sipistelyä. Aika kiiltävän tuosta saa, joskin ilta noiden kanssa hupenee. Mistä noista nyt helpoimmin lähtee about 5g pois ja kuinka tarkkaan olisi syytä saada vielä tasapainoon tuon kokonaispainojen yhtenäistämisen lisäksi?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nostetaas vaikka nyt huvin vuoksi. Minulle kerrottiin että veivien kevennyksestä ei ole hyötyä, päin vastoin ja syy miksi niitä hiotaan on juurikin tasapainotus ja se että veivi kestää paremmin, ettei katkea niin helposti kuin vakio? Itsellä yhdessä (kirosana) jokkis koneessa oli veivit jotka painoi sen 450g, nehän joutuivat heti hyllyyn ja vakiot tilalle. Kaiken kruunasi se että veivit oli rei´itetty. Veivit oli jokaisesta mahdollisesta paikasta kevennetty, alasilmukka sorvattu ja hiottu, varret hiottu ja rei´itetty, yläpää hiottu todella ohueksi. Kampura on myöskin kevennetty raa´asti ja vauhtis painoi noin 3.75kg Kampi ja vauhtis jäi moottoriin koska ei ollut muita osia sillon siihen hätään mitä laittaa. Seuraavaksi kun kone otetaan auki niin vaihtuu vakio kampura.

 

ylä ja alapäästä voi vielä sorvissa ottaa sopivalla pallopääterällä aika lailla tuosta laakeripinnan reunasta veks sisäänpäin poteroa, niin että kangen kokonaisleveys ei muutu.

 

Samainen vw harrastaja kertoi ettei kannata pahemmin sorvata alasilmukkaa ettei mene ajossa kieroksi. Toisillä nää kestää toisilla ei :)

 

Edit: http://s97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/Kupla2/?action=view&current=konhetta020.jpg

Link to comment

On meikää ihmetyttänyt tuo innostus kiertokankien alapäiden hiomiseen (siis kevennysmielessä). Rookerissa niitä höyläillään tilanpuutteen takia, mutta vakioiskulle en mitään syytä moiseen keksi.

 

Yläpäästähän sitä vastoin tulisi pyrkiä ottamaan niin paljon painoa pois kuin mahdollista. Ainakin tämän maalaisjuntin pääkoppa sanoo että edestakaisin liikkuvien osien massathan niitä haitallisia tekijöitä ovat. Ja jos moottorin pyörivät massat on tarkoitus minimoida, ei muutamien grammojen siloittelu veivien alapäistä ihmeemmin mihinkään vaikuta.

Link to comment

Meilla oli jokkiksessa tommoset reikajuusto veivit, kesti kisakaytossa monta kautta, ja kadulla sen jalkeen useamman kesan korkealta kiertavassa koneessa. Lopulta yksi katkesi reian kohdalta miedossa koneessa tasaisessa 80kmh vauhdissa. Heitin sitten koko setin roskiin.

Yllattavan hyvin kestivat siis. :) En silti suosittele kadulle, enka kenen tahansa kotinikkarin keventamia.

 

Jan

Link to comment
Meilla oli jokkiksessa tommoset reikajuusto veivit, kesti kisakaytossa monta kautta, ja kadulla sen jalkeen useamman kesan korkealta kiertavassa koneessa. Lopulta yksi katkesi reian kohdalta miedossa koneessa tasaisessa 80kmh vauhdissa. Heitin sitten koko setin roskiin.

Yllattavan hyvin kestivat siis. :) En silti suosittele kadulle, enka kenen tahansa kotinikkarin keventamia.

 

Nimenomaan tuon takia otin ne pois, ei ole varaa sitten kaikkia osia uusia. Opiskelija budjetilla kun on ihana harrastaa. 55e kun kuukaudessaa saa :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...