Guest Jari Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Ajatuksena kirpun rakentaminen toki helpompi ois etsiä valmiiksi muutettu kirppu joka ois aikansa elänyt ja muuttaa siitä mieleinen mut... Eli vinkkejä otetaan vastaan mistä löytyis sopivaa koria tollaiseen projektiin desert dog tai vastaava. Lisäksi kiinnostaa onko kukaan leimannut moista muutosta lähiaikoina eli vieläkö onnistuu moinen ilman hirveetä paperi sotaa? Toisaalta jos löytyy jo leimattuja projekteja vois se olla myös yks vaihtoehto eli niitäkin saa tarjota. Quote Link to comment
Guest mäksä Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Eipä taida onnistua enää vaikka kuinka kävis paperisotia.. Quote Link to comment
Guest Jari Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Ainakin luulisin et normi pitusena sais leimaan mut miten lie lyhykäisenä... Toki voivat vaatia jotain lisä jäykistyksiä korin sivuille??? Ajatuksena jos tekis putkesta kehikon lasikuitu kopan ulkopuolella ja sit lisäis ne sivu posket siihen päälle niin sais piiloon... tietty katsastusmieshän ne loppupeleissä päättää mitä hyväksyy ja mitä ei.. mut jos löytyy omakohtaisia kokemuksia niin oisin kiinnostunut.. kuplankin sai leimattua tyyppi 4.losen koneella ilman suurempia ongelmia... siis 1700 tuli otteeseen maininta z-tyypin koneesta ja hevoset 68... vertailumallina kävi brassi kupla jossa 58.5 hevosta. Hieman arvelutti kun moista ei ole edes ajettu bensalla vaan puupohjaisella alkoholilla .... mut kelpas niin en ruvennut valittamaan Quote Link to comment
Guest Buggy Builder Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Joo, nyt päästiin mielenkiintoiseen aiheesen, nimittäin nyt rakennetun kirpun rekisteröinti ei ole aivan helppo, halpa eikä nopea tapahtuma. Oman kirppuni katsastin 12.10.2007. Eli ostin auton puolivalmiina(lasikuitukori oli laitettu kiinni ja alusta lyhennetty), oli aloitettu rakentamaan joskus -80 ja entiseltä omistajalta oli sitte loppunu into. Auton muiden papereiden joukossa tuli AKE:n vuonna -79 antamat rakennusohjeet, joissa määrättiin miten kirpun rakennus tuli suorittaa( esim. pohjanlyhennys, turvakehikon putkien mitat ja vahvuudet ym.) Sitten huomasin, että AKE:n myöntämä lupa oli vanhentunut eli ottamaan yhteyttä AKE:n, jossa tietenkään ei kukaan tiennyt "rantakirppu" autoista enää mitään, lopuksi selvisi, että autolle on haettava uusi rakennuslupa, hinta 360€, oli vastaus sitten myönteinen tai kielteinen. Hakemuksessa sinun tulee esittää auton rakennusvaiheet ja esim. turvakehikon, sivutörmäyssuojien ja alustan toteuttaminen piirroksilla ja valokuvilla. Parin kuukauden päästä sitten selviää saatko luvan vai et. Itselleni lupa myönnettiin vuonna 2006 kovan paperisodan jälkeen( aikaa meni n. puolivuotta). Autoon piti tehdä sivutörmäyssuojat( esim. keskikaaresta etuakseliin kuljettajan vyötärön korkeudelle) lyhennetyn alustan tukeminen( esim. etuakselista taka-akseliin kaksi 50*50mm palkkia pantakiinnityksellä) ja sitten pääkaaren mitat olivat tarkat, eli kuljettajan penkin istuinpinnasta piti olla määrätty väli pääkaaren puolitukien kiinnityspisteeseen ym, ym... Niin ja nykyään kirpun saa rekisteröityä vain kaksipaikkaiseksi, nelipaikkaiseksi ei mahdollista. Ja vielä; nykyään alustan lyhentäminen on kiellettya kaikissa muissa autoissa paitsi kuplassa, syynä se , että kuplan kori ja alusta ovat alkuperäisenäkin eri osia, siis eivät ole kiinteästi kiinni toisissaan. Tässä joitain faktoja kirpun rakentamisesta, eli ensin kannattaa ottaa yhteyttä AKE:n ja esittää asiasi sinne, kyllä siellä joku tietää jotain (toivottavasti). Multakin voi kysellä jos apua tarvitsee... Lopuksi: kirpun rakentaminen ei ole aivan helppoa, kun sen sitten saa rekisteriin niin kyl on mukavaa ajella kesällä itsetehdyllä kirpulla. huh, melkein tuli romaani...[/b] Quote Link to comment
Guest Jari Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta näitä tarvitaan aina lisää.. ei sulla sattus olemaan jäljellä niitä vanhempia ohjeita tallella tai muuta asiaan liittyvää dokumenttia tallessa... oisin enempi kun kiinnostunut Quote Link to comment
Guest Toni I Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Ja vielä; nykyään alustan lyhentäminen on kiellettya kaikissa muissa autoissa paitsi kuplassa, syynä se , että kuplan kori ja alusta ovat alkuperäisenäkin eri osia, siis eivät ole kiinteästi kiinni toisissaan. Eiköhän se ole niin, että niihin autoihin saa tehdä rungon lyhennyksiä tai korinvaihtoja joissa on erillinen runko tai pohjalevy. Löytyi myös muitakin autoja kuin kupla. Itsekantavalla korilla olevat korinvaihdot on verollisia, siten KÄYTÄNNÖSSÄ kiellettyjä. Vai millälailla chevy malibu V8 -> ac cobrat replikat on tehty 2000-luvulla? Niistäkin joudutaan runkoa lyhentämään n.50cm keskeltä, jne.... Quote Link to comment
Guest Buggy Builder Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Ja vielä; nykyään alustan lyhentäminen on kiellettya kaikissa muissa autoissa paitsi kuplassa, syynä se , että kuplan kori ja alusta ovat alkuperäisenäkin eri osia, siis eivät ole kiinteästi kiinni toisissaan. Eiköhän se ole niin, että niihin autoihin saa tehdä rungon lyhennyksiä tai korinvaihtoja joissa on erillinen runko tai pohjalevy. Löytyi myös muitakin autoja kuin kupla. Itsekantavalla korilla olevat korinvaihdot on verollisia, siten KÄYTÄNNÖSSÄ kiellettyjä. Vai millälailla chevy malibu V8 -> ac cobrat replikat on tehty 2000-luvulla? Niistäkin joudutaan runkoa lyhentämään n.50cm keskeltä, jne.... Tack, just noin yritin sanoa, mut meni mutinaks, unohtu muut merkit kokonaan, kiitos täsmennyksestä. Jari, koitan ettii ne ohjeet. Quote Link to comment
Guest Toni I Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Niin ja nykyään kirpun saa rekisteröityä vain kaksipaikkaiseksi, nelipaikkaiseksi ei mahdollista. Ihan mielenkiinnosta, minkä takia ei saa rekisteröityä 4-paikkaiseksi? Kantavuus/turvavyö/jne......? Quote Link to comment
Teevee Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Niin ja nykyään kirpun saa rekisteröityä vain kaksipaikkaiseksi, nelipaikkaiseksi ei mahdollista. Ihan mielenkiinnosta, minkä takia ei saa rekisteröityä 4-paikkaiseksi? Kantavuus/turvavyö/jne......? Tuo kiinnostaa itseänikin, kun just kävin kattomassa nelipaikkaista kirppua ja taidetaan se kaverin kanssa ostaa.. Noo..väliaikaisestihan saa ottaa kyytiin +1, jos on tarvis. Vai onko tähänkin kirppujen kohdalla kieltävä pykälä?:/ Hanski: Etkös sää saanu joskus sakot ku "väliaikaisesti" kuskasit Merswaagenilla ylimääräisiä?:) Quote Link to comment
Guest DaFox Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Noo..väliaikaisestihan saa ottaa kyytiin +1, jos on tarvis. Vai onko tähänkin kirppujen kohdalla kieltävä pykälä?:/ Ei pelkästään kirppujen kohdalla :) Eli uusien pykälien mukaan ei saa ottaa enää yhtään ylimääräistä matkustajaa.. Quote Link to comment
hanski. Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Hanski: Etkös sää saanu joskus sakot ku "väliaikaisesti" kuskasit Merswaagenilla ylimääräisiä?:) en ainakaan tunnusta..hehheh.... Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted December 27, 2007 Share Posted December 27, 2007 nykyään alustan lyhentäminen on kiellettya kaikissa muissa autoissa paitsi kuplassa, syynä se , että kuplan kori ja alusta ovat alkuperäisenäkin eri osia, siis eivät ole kiinteästi kiinni toisissaan. Tää on aika yllättävää, koska asetuksessa selkeästi kielletään akselivälin muutokset muutoin, kuin mallisarjan puitteissa. Oliskohan tulkittava niin, että poikkeuslupaa eivät myönnä muihin kuin rungollisiin autoihin. Quote Link to comment
karvanoppa Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Kuinka tarkkaan kirppu on rekisteriotteeseen kuvattu? Eli jos sattuisi löytämään jokin muu lasikuitukorinen volokkari niin onnistuuko "korinvaihto"? Esim ferrarikorinen kirpuksi? Quote Link to comment
mikan Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Kuinka tarkkaan kirppu on rekisteriotteeseen kuvattu? Eli jos sattuisi löytämään jokin muu lasikuitukorinen volokkari niin onnistuuko "korinvaihto"? Esim ferrarikorinen kirpuksi? Ei ole kuvattu kovinkaan tarkasti, mutta ferrari-kirppu-muutoksessa voi tulla ongelmaksi että toinen on avo ja toinen katollinen. Lisäksi akseliväliä ei voi mennä muuttamaan. t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Täällä Teneriffalla ollaan ihmetelty uuden ajan kirppuja. Eivät ole kuplan tekniikalla mutta näyttävät olevan hauskoja vehkeitä. Laitan kuvia kunhan tullaan kotiin. Mitähän mieltä AKE olis jos semmoisen tois ja haluais rekisteröidä Suomeen? Niin ja ne ovat ihan "oikean" kirpun näköisiä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Nonii. Taas kotona. Tämmöisiä laitteita siellä tarjottiin vuokrattavaksi. Minä en semmoista tarvinnu ja en oikeen kehdannu tutkia tarkemmin tekniikkaa allakaan... Vois olla ihan kiva vaikka ei olekaan kuplan tekniikalla.. :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.