Jump to content

Paronin Typ-4 Urhokone 69x103


Recommended Posts

Posted

Terve taas.

Laitetaan nyt sitenkin tämäkin tänne ihmeteltäväksi.

 

Lähtökohta on 1700 typ-4 kone ja se oli tarkoitus piristää järkevällä budjetilla ratakuplan koneeksi. Tämä kone sai ensiesiintymisen 2005.

 

- Lohko, vakio 1700 typ-4. Pää ö-kanavat putsattu & tulpattu. Tehty typ-1 nostaja holkitus + huohotusta / työntötangoista paluu öljyn virtausta parannettu. Vakio Typ-4 loiskelevy. Lisäksi KLR kilpurissa hyväksi havaitut porssen ö-suuttimet männille(Pekalle kiitos asennuksesta!). Pumpulta tulee lohkoon ö-paluu muokatun siirtolaipan avulla (orggis ö-cooleri poistettu)

- Kampiakseli vakio 66mm, mutta kk-kaulat hiottu Saabin H-kiertokangille. Saatu 69mm isku. KK't on painotettua samaan grammaan. Lisäksi KK ovat saneet 2kpl lisä ö-kanavia yläpään helalle.

- Vauhtis on hieman kevennetty 215 / 215sintri 4lapanen/ uusi 215 paineasetelma tölökistä

- Mäntä/putki sarja on 103mm

- Nokka 300 asteinen Web-Cam 86B + Empi'n 30mm Typ-1 nostajat (lautaset ö-reijillä)

- Kannet on 1800'n typ-4'n, ei lisä hitsattu, 44-38 venttiilit (182hp/162hp 14mm nostolla), KK kaupan Typ-1 sinkkujouset + titani typ-1 retkut + vakio lukot. Vanha kuparitiiviste pakoaukko

- Imusarjat nurkkatuplille VW merkinnöin (älä kysy mistä autosta, en tiedä)

- 15mm korokepalat + 2x45 Dellu pariskunta

- Öljypumppuna on BugPack sumppupumppu. Ohessa pumppukuva. Tämä on ollut 5v rankassa käytössä, mutta silti antaa 4bar paineen jo lähes tyhjäkäynnillä. Muuten öljy puoli on KLR kloonia: Made by Laitinen; sumppusäiliö + em. ö-suuttimet lohkossa. Lisäksi on Särkelän mörkö kokonen ö-kenno keulilla. Ö-letkujen koot on kopioitu KLR kilpurista.

- Sylinterien jäähdytys tulee olemaan Typ-1 pystypuhallinkopalla

- Syttypuoli on joko WBX käretön tai joku valurautarunkoinen jakaja + Bossin sininen puola

- Sähköpuolella on AC laturi

 

Kaikki linkitetyt tuotekuvat pölitty HotMatsin nettikataloogosta

Posted

Ohessa kuva em koneesta orggis jäähdytyksellä 2005 säätö tapahtumassa.

Sekä yhden Typ-4 myyntikoneen pystypuhallinkoppa zydeemistä foto. (kaikki kuvasssa olevat harmaat sylinterien jäähypelit on joko Typ-1 tai Typ-4)

post-78-1388835984454_thumb.jpg

post-78-13888359844738_thumb.jpg

Posted

Kylläpä.

Se mistä räpelsitte ohi, oli nippanappa käyntikuntoinen Typ-4 varakone.

 

Kaikki Typ-4 koneet mitä on samanvärisiä, ei ole välttämättä samoja koneita. Uskotko?

Posted

kenenkähän penkissä noi kannet on oikein käyny? jos laitat tämän paljon kohua aikaan saaneen sumppu pumpun,niin mikset laittaisi samalla alipainepumppua,jolla imaistaan kampikammiosta ilmat helvettiin,jonka vaikutuksesta tivoli pyörii tyhjiössä herkemmin ja pakosarjakin näyttää melko tukkoiselta kuutio tilavuuteen nähden.

Posted
kenenkähän penkissä noi kannet on oikein käyny?
www.streetturbo.fi

 

paljon kohua aikaan saaneen
En ymmärrä kuittaustasi. Tarkennatko?

 

...niin mikset laittaisi samalla alipainepumppua.....
Meikäläisen laiskuus & tyhmyys?

 

pakosarjakin näyttää melko tukkoiselta kuutio tilavuuteen nähden.
Jos 4-2-1 sarjassa alkuputkina 38mm ei riitä ja toisiossa 42mm, niin saa tehdä paremman :)
Posted

ei se mitn,jos tyytyy edes noihinkin alkutekijöihin,niin mikäs siinä...

Guest Kimmo Antikainen
Posted

Vetää huohotuksen pakoputkeen niin kyllä lähtee (eräät pr000t u®hittelijat tällaista käyttääkin).

Posted

Homma etenee

 

Lohko holkitettu Typ-1 nostajille

Kampura koneistettu Saab'in H-koneen kiertokankien laakereille (epäkeskohiottu pitkäiskuksi ==> 69mm)

 

Kiertokanget kiillotettu sitten kuvien oton

- Raakile kanget käännetyin pultein.

- Pultin kiertymisongelma poistettu; Pultit laitettu lukkoliimalla kiinni alalenkkiin + pultin kannat muokattu 15mm kiintolenkille käypäiseksi

- Lohko nyt nipussa

 

Huomenna aiheena nokan ajoitus näitten osien kanssa.....

post-78-13888359883609_thumb.jpg

post-78-13888359883817_thumb.jpg

post-78-13888359883999_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted

Tallissa vietetty pitkää päivää. Mm jäähytyspellit tehty copy-paste menetelmällä Typ-1 ja Typ-4 peltejä sekoittaen.

 

Huomenna sitten aiheena peltien & pakarin loppuun teko.

Imarien 15mm korotus palat ahdistaa kopan kanssa, no siinäkin tekemistä.

post-78-13888360000551_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted

Hitaasti. Resurssit nyt kiinni myyntikoneissa hetken aikaa.

Urhon työlistalla onneksi enää pakarin jatkon teko 7cm taakkepäin, jotta mörkö kokonen sumppupumppu mahtuu. Samalla tarkotus kääntää pakarin loppu osaa ylöspäin. Ei tarvia jokakerta arvata irtooko pakari trailerille noston\laskun aikana.

Posted

Jestas! Onko ekaa kertaa Petterin moottoreista tässä yksilössä kaikki jäähdytyspellit ja puhallinkoppa samassa värissä? :D :D :D

 

Pitäiskö sulle koneistaa nätit kaasareiden korotuspalatkin vielä joskus...? :)

Posted
Jestas! Onko ekaa kertaa Petterin moottoreista tässä yksilössä kaikki jäähdytyspellit ja puhallinkoppa samassa värissä? :D :D :D

Ha ha . . . .

 

 

Pitäiskö sulle koneistaa nätit kaasareiden korotuspalatkin vielä joskus...? :)

Lupaat vaa :D

Posted

Käännä sit pakarii reilusti ettei otta maihin,

kun ei edes tietoa seuraavasta trailerista.

Huom vielä se että ehkä vast ens vuonna,

kun joku kasaa kilpurin ajokuntoon.

Posted
Käännä sit pakarii reilusti ettei otta maihin, kun ei edes tietoa seuraavasta trailerista..

20-45 astetta

 

 

Huom vielä se että ehkä vast ens vuonna,kun joku kasaa kilpurin ajokuntoon.

Juu, kyselin tilannetta eilen ja ei naurata täälläkään. Mika ei ala järjestää URHOja puolelle tusinalle kilpurille. . . . .

.

.

.

 

edit-1

Kuittaas Helin se firmasi nimi mulle privalla, niin saan päivitettyä sen tiedon Paronin sponsoreihin.

  • 2 weeks later...
Posted

Kone kiinni kopassa, kaasarit ei. Saakelin leveä paketti :(

 

No projekti jatkuu taas kohta, nyt ottaa reipas 3,5h yö-unta :)

Posted

:)

 

 

Edit 19-8-2007

Ja tänään (vasta) saatiin pamautettua savut koneesta.

Ilman äänenvaimenninta aikas miehekkäät saundit :)

 

***

Edit. ja kuvassa sarjankera.

Hiljanen, mutta samaa sarjaa kui aikasemmat sarjat "ei mahdu ihan helman alle"

post-78-13888361873735_thumb.jpg

post-78-13888361874081_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted

Joku Bossin valurauta runkonen, en muista tyyppiä.

Ennakko käyrä oli penkissä OK, siksi otin tuo käyttöön.

Boonuksen akselin pituus n15-20mm vakiota pidempi. Piti vaihtaa apuakselin vastain kappale ja O-rengas jäi lohkon puolelle nippa nappa.

 

****

 

Edit-1

 

Ohessa lämpöeristetty paketti ennen Affen 2010 kisaa :)

post-78-13888362462286_thumb.jpg

post-78-13888362462997_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...