Jump to content

kuplan kone???


Guest Juha12345

Recommended Posts

Guest Juha12345

Moron!

Kaipaisin neuvoja kuplan "moottoriasiantuntijoilta".

Eli ostin 10 vuotta seisseen kuplan, johon vaihdoin kärjet, pyörijän, virranjakajan kannen, tulpat, öljyt ja bensat. Kone lähti kohtuuhelposti käyntiin ja käy ihan suht hyvin, mutta kierrokset nousee vain kaasulla "härnäämällä". Asia korjaantunee pikku säädöillä ja kaasarin putsaamisella, mutta varsinainen kysymys:

Mitä 10 vuoden seisonta-aika tekee koneelle?

Uskallanko vaan ajaa vai täytyykö koneelle tehdä jotain, esim. käyttää jotain öljyn/bensan lisäainetta mikä voitelisi paremmin ja putsaisi koneen sisältä tms.

Link to comment

Uudet öljythän tuohon voisi "putsaamismielessä" vaihtaa melko pian, mutta ne kannattaa ajaa ihan kunnolla lämpimäksi. Lisäaineissa voi olla semmoinen ongelma että ne antavat mahdollisille sakkautumille ym. kyytiä saman tien, ja isommat palat irrotessaan tukkivat helpommin kanavia. Parempi on ehkä liuotella niitä tavan moottoriöljyillä vaan "hissukseen" vaikka aika pesevän sorttisia lie lähes kaikki nykyöljyt, erityisesti synteettiset.

 

Venttiilinsäätö olis hyvä perusjuttu.

 

Tuo kierrosten nousuongelma kuullostaa kiihdytyspumpun toimimattomuudelta, kiihdytyspumpun kalvo on halpa vaihtaa.

 

Virranjakajasta, jos kärjet on vaihdettu niin kannattaa tarkastaa että alipainekellon letkut ovat ehjät eivätkä falskaa, ja jos siellä on myös keskipakkoennakko, niin sen puntit ja jouset hölvätä CRC:llä että ne liikkuvat herkästi.

 

Bensaletkut kannattaa tarkastaa myös kaikki. Laturin hihnan vois vaihtaa jos se näyttää epäilyttävältä.

 

Nämä poislukien mie suosittelen vaan kovaa ajoa!

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment

Putsasitko sihdin öljypohjasta?

 

Jos et niin siellä voi olla odottelemassa yllätys, mikäli siis meinaat käyttää jotain öljyn sekaan laitettavaa puhdistuslitkua.

 

Vanhemmissa koneissa kun ei ole muuta öljynpuhdistusta kuin tuo ko. sihti jossa ainakin minulla on ollut semmoista siirapin oloista mönjää...

Link to comment

jos sillä meinaa ajaa pitempään....kone auki on paras puhdistuskeino!!!

 

sitä siirappitahnaa voi olla lohkon sisäpuolella öljypohjassa, kertynyt aika kasa, joka myös tukkii paikkoja ennemmin tai myöhemmin....

 

ostin joskus 15 vuotta pellolla seisoneen pakun...öljypohjasta tulppa pois...ei mitään tuu ulos...hetken päästä plumps.....heh....paksua mössöä koko kone täynnä....

Link to comment
Guest Juha12345

Öljyt ajattelinkin vaihtaa melko pian uudestaan ja siitä päästäänkin uuteen kysymykseen. Mitä moottoriöljyä kannataa käyttää? Laitoin kaverin suosituksesta mineraaliöljypohjaista perusöljyä muistaakseni 10w30. Käykö täyssynteettinen?

Putsasin sihdin, mikä oli kyllä aika puhdas, mutta lohkolämmittimen vastuksessa oli kyllä töhnää.

Link to comment

ite en kyllä oo kuplissa /pakuissa koskaan käyttäny synteettisiä,koska ainakaan vakiona eivät edes uutena ole sille suunniteltu.toinen on sit jos uusilla osilla virittelee paljonkin.mutta jos uusilla osilla kasaisin vakion kuplan koneen nykypäivänäkin niin ei synteettisiä öljyjä,korkeintaan puolisynteettiset heittäsin sisään.

 

joskus olen lukenut/kuullut että parhaat synteettiset öljyt t fordin koneeseen rempan jälkeen ja hetken päästä poks--->ja vialla vaan öljyn liian hyvä viskositeetti

 

oma resepti ollu että uudet letkut(bensa)ja uudet öljyt koneeseen jos pitkään seissy ja hetken ajellu ja sit uus öljyn vaihto toki ekat kilsat tarkkaillu tarkemmin kulutusta (öljyn ) ja muitakin mahdollisia vuotoja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...