Jump to content

Pientä ongelmaa kiihdytettäessä


Guest Andybandy

Recommended Posts

Guest Andybandy

Terve.

 

Ei tämä varmaan ominaisuus ole, eli jokin on varmaankin pielessä...

 

Nopeus ei lisäänny tasaisesti, vaan kaasua pitää "pumpata" edes takaisin, jotta kiihtyminen on tasaista. Jos kaasua painaa reilummin, auto ei ensin kiihdy mihinkään, vaan jatkaa samaa vauhtia, auto melkein hyytyy ja kuuluu röpöttävää ääntä...muutamien sekuntien päästä nopeuttakin alkaa tulla, mutta tuntuu jotenkin että aina kun kiihdyttää pitäisi tallata vain pintakaasun verran.

 

Käyntihäiriöitä ei ole.

 

Kuplahan on T1 1300 vm 72.

Link to comment
Guest HanttaP

Kannattaa kertoa, jos moottori on aivan vakio-osilla varustettu. Yksi ihmeellinen vaiva voi kiihdytyspumpun lisäksi( tuoton voi mitata vaikka pienen injektioruiskun puolikkaaseen) virranjakajan keskipakoennakon jumitus. Onhan huopaa akselissa öljytty??

Link to comment
Guest Andybandy
Kannattaa kertoa, jos moottori on aivan vakio-osilla varustettu. Yksi ihmeellinen vaiva voi kiihdytyspumpun lisäksi( tuoton voi mitata vaikka pienen injektioruiskun puolikkaaseen) virranjakajan keskipakoennakon jumitus. Onhan huopaa akselissa öljytty??

 

Juu, ihan vakio-osilla on varustettu. Täytyy perehtyä em. mahdollisiin vikakohtiin ja kattoa josko meno parantuisi. Kunhan nyt ensin löytää nuo mainitut paikat kärrystä =)

Link to comment

puhdista/asenna kaasuttimen korjaussarja,uusi kärjet,konkka,pese jakaja.

tulpat +johdot ,kansi, pyörijä ja tarkista että kaikki letkut putket ehjiä.

omassa 1300 vm 69 nämä auttoivat rykimiseen/kiihtyvyyteen.nyt toimii

niinkuin pitääkin.jakajan otin irti ja ruiskutin puhdistus spräytä sisään

jonka jälkeen paineilmalla kuivaus,sitten voitelu ja uudet hilut.sytytys

sätö+sähköryypyn säätö,näillä toimenpiteillä pitäisi toimia.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Andybandy

Kiihdytyspumpun kalvo olikin vähän kärsineen näkönen, joten sen vaihdoin. Ei kuitenkaan pelkästään kalvon vaihto auttanut, vaan oireet oikeastaan vain pahenivat. Täytynee hommata se korjausetti ja vaihtaa kaikki roippeet...

Link to comment

Se kiihdytyspumpun toimivuus on helppo tarkastaa.

Ota ilmanputsari irti ja kaasuttimen kansiosa.

Kohokammiossa pitäisi olla bensaa, kun olet käytänyt moottoria.

Vedä kaasuläpän vipua käsin ja näet suihkaiseeko kiihdytyspumppu

polttoainetta.

 

Myös väärin säädetty sytytysennakko / katkojan kärjet / kärkiväli voi aihettaa moottorin röpötystä.

 

Kolmas asia, joka myös vaikuttaa tuohon on venttiilien säätö.

Link to comment
Guest Andybandy
Myös väärin säädetty sytytysennakko / katkojan kärjet / kärkiväli voi aihettaa moottorin röpötystä.

 

Kolmas asia, joka myös vaikuttaa tuohon on venttiilien säätö.

 

Kaasari putsattu ja rassattu kuntoon. Tilanne vain paheni, eli nyt liikkeelle lähtö ei meinaa onnistua edes pintakaasulla ja tyhjäkäynti katosi...Ja muihin en koskenu kuin kaasariin. Omituista, mutta pitänee siirtyä sitten noihin seuraaviin mahdollisiin ongelmakohtiin.

Link to comment
Kun uusi kaasari maksaa alle 200, niin kannattaako vanhan/tukkeutuneen/väljän kaasarin kanssa taistella?

 

Eikö se ole just sitä harrastamista? :D

 

Juu, on se. Itsellä se on mennyt yleensä niin, että ensin menee hermot kun ei saa vanhaa toimii, sitte palstalta bongaa käytetyn hintaa 20 eur ja maksaa siitä vielä rahtia 15 eur, sitte huomaa ettei se perkele sovikaan, imusarjahan on erilainen ja pitää hommata imusarjakin, taas palstalta 20 euroo ja rahtia 15 euroo. Sitte saa ne paikalleen eikä toimi yhtään paremmin, no, jos ostais sitte siihen korjaussarjan, hintaa 35 eur + rahti 15 eur, ja huomaa että vittu tilasin väärän setin, ei se käy mun kaasariin, eikun uusi tilaus ja taas 35 eur + 15 eur rahti. Laitan sen paikalleen ja ei käy sitäkään vähää. Sitte huomaat että palstalla on myynnissä virranjakaja ja päätät että vika onkin siinä, maksat taas 20 eur + 15 eur rahti ja ei auta yhtään, päinvastoin. Rahaa menny jo yli 200 ja hermot riekaleina, vaimo nalkuttaa että miksei se jo toimi, johan sille on tehty vaikka mitä ja lapset itkee vieressä (tosin mulla ei oo omia lapsia) kun ei pääse kuplalla ajelulle, naapurit tekee valituksen ympäristölautakuntaan auton romusta pihalla "kun ei se ole koko kesänä liikkunut ollenkaan ja on niin kamalan näköinenkin", joten ostat sille telttatallin jotta saat sen väliaikaisesti piiloon, ja siihen menee taas 100 eur + rahti...

 

Siksi olen tähän ikään mennessä jo huomannut, että 200 eur on aika halpa jos sillä saa auton kuntoon :D

Link to comment
Guest arto linden

Nopeus ei lisäänny tasaisesti, vaan kaasua pitää "pumpata" edes takaisin, jotta kiihtyminen on tasaista. Jos kaasua painaa reilummin, auto ei ensin kiihdy mihinkään, vaan jatkaa samaa vauhtia, auto melkein hyytyy ja kuuluu röpöttävää ääntä...muutamien sekuntien päästä nopeuttakin alkaa tulla, mutta tuntuu jotenkin että aina kun kiihdyttää pitäisi tallata vain pintakaasun verran.

 

 

Jos pumppaamalla kiihtyy niin kiihotuspumppu tuntuis toimivan.

Mun mielestä ihan selvä alaipainesäätimen vika, ota kaasarista irti letku joka menee jakajan kyljessä olevaan "kelloon" ja imaiseppa siitä, jos tulee ilmaa niin kalvo tai letku rikki! Vaihda uuteen ja vot, johan toimii.

Link to comment
Mun mielestä ihan selvä alaipainesäätimen vika, ota kaasarista irti letku joka menee jakajan kyljessä olevaan "kelloon" ja imaiseppa siitä, jos tulee ilmaa niin kalvo tai letku rikki! Vaihda uuteen ja vot, johan toimii.

 

Jos tässä on keskipakosäätöinen jakaja, niin alipainesäätimellä ei ole mitään virkaa silloin kun kiihdytetään, ainoastaan tasakaasulla ajettaessa. Eri asia sitten jos on jakaja, jossa on pelkkä alipainesäätö.

Link to comment

Kyllä kuplan koneen vanhoillakin osilla saa toimimaan, ainakin joskus.

Minulla oli samantyyppisiä ongelmia junikseni kanssa tuossa pari viikkoa sitten ja ongelmien aihettajaksi paljastui liian pienille välyksille säädetyt venttiilit.

Tuon jälkeen sytytys uusilla osilla kohdilleen ja kaasarin puhdistus ja säätö.

( Jakaja ja kaasari jo yli 45 vuotiaita )

Nyt pe - su, OTR:ään Mikkeliin ja paluumatkalla hieman maisemareittiä, 580 km, kyydissä neljä henkilöä ja matkatavarat.

Kone toimi aivan täydellisesti. Tyhjäkäynti, kulku, käynnistyminen ja "vääntö" ( 1200 cc ) kaikki kunnossa.

Kulutus 9,1 l / 100 km.

Menomatkalla tosin alkoi vaihdelaatikko hieman oikutella, mutta tulomatka sujui taas ongelmitta Mikkelissä, bensaletkusta, sähköjohdosta ja ilmastointiteipistä, kyhätyn apukannakkeen ansiosta.

Link to comment
Guest hartikainen

Mulla oli tossa vähän aikaa sitten aivan samanlaiset oireet vaihoin just koko tiiviste setin siihen kaasariin eikä siltikään toiminut availin kaasaria muutamaan otteesen ja sitten löysin sieltä kaasarista roskan ei ollut sen suurempi vika kannattaa puhallella kaasari läpi huolellisesti:)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...