Jump to content

50-luvun alun vääntösauvat


Recommended Posts

Splitin takajousituksen vääntösauvat ovat selvästi vahvemmat kuin uudempien (omista rojuista löytyvistä ainakin vm.-61 on jo ohuempia).

 

Voisiko joku käytännönkokemusta omaava kertoa, että ovatko nuo splitin vääntösauvat jäykempiäkin (ja jos ovat niin kuinkapaljon)? Vai onko valmistusmateriaali vain ollut aikoinaan erilaista ja sillä sauvojen pitänyt olla vahvempia?

Link to comment
Splitin takajousituksen vääntösauvat ovat selvästi vahvemmat kuin uudempien (omista rojuista löytyvistä ainakin vm.-61 on jo ohuempia).

 

Voisiko joku käytännönkokemusta omaava kertoa, että ovatko nuo splitin vääntösauvat jäykempiäkin (ja jos ovat niin kuinkapaljon)? Vai onko valmistusmateriaali vain ollut aikoinaan erilaista ja sillä sauvojen pitänyt olla vahvempia?

 

 

Mistäköhän vuosimallista lähtien tuli Z-bar vakaaja vakioksi? Silloin ohennettini vääntösauvoja että ne saatiin löysemmiksi ja alusta mukavammaksi. Z-Bar sitten auttoi "lisäjousen" tapaan jos autoon tuli tavallista enemmän kuormaa, ettei vetelämpi jousitus päästänyt perää "tonttiin".

 

Jan

Link to comment

Muistaakseni viimeiseen 30hv-vuosimalliin -60 muutettiin moottorin ja vaihdelaatikon asentoa 2 astetta. Syynä taisi olla takajousituksen muuttaminen.

 

EDIT: joo kyllä se oikeasti noin oli. Takajousitusta pehmennettiin samalla ja muutettiin progressiivisemmaksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...