Guest Hande Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Sen enemmittä puheitta, laturi on täysin uusi, kokeiltu kahdella mekaanisella säätimellä ja tänään tuli HC:ltä elektroninen boschin säädin ja edelleen on kirpusta lataus hukassa. Vasta 3-4k kierroksilla pukkaa jotain 13,5 V ja normiajossa (100 km/h) valot päällä n. 12,5 V, ehkä jopa vähän alle. Kaikki piuhat on uusittu (paitsi säätimeltä sulakerasialle menevä), kytkennät tarkistettu milijaardi kertaa ja akkukin on vain pari viikkoa vanha. Nyt tarvis apuja, et mitä seuraavaksi? Kokeillaanko neljättä säädintä? Laturikin testattu ilman säädintä ja hyvin pelaa Quote Link to comment
multanen Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Volttimittarissa vois olla vika... Jos on yleismittari niin vaiha patteri ;) Quote Link to comment
Guest Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 latauksen merkkivalo toiminnassa? tasavirta vai vaihtovirta? Jos tasavirtanen on ollut kauan irti autosta tai osina, se kenties taytyy polarisoida. Jan Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Volttimittarissa vois olla vika...Jos on yleismittari niin vaiha patteri ;) No niin, jätetään nämä ny sit huomioimatta.....Kaikki näyttää samaa, kaks yleismittaria ja se volttimittari Edit: Kyseessä siis tasavirta, anteeksi. Kaikki alkoi täs keväällä (auto seisonut talven). Vanha laturi polarisoitu, ei vaikutusta, ehkä sökö -> mäkeen! Pari säädintä testattu -> samaan kasaan. Ja kuten sanoin, toissapäivänä haettu liikkeestä TÄYSIN UUSI laturi, testattu ilman säädintä ja varalta polarisoitukin, toimii moitteetta. Tänään HC:ltä uusi boschin säädin -> ei lataa vieläkään Edit II: Merkkivalo toimii. Kuitenkin joku epäilee kytkentöjä: B+, akku/sulakerasia D+, laturin D+ Df , laturin Df 61, merkkivalo ja kaupanpäälle maadoitusta runsaasti Quote Link to comment
Guest Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Varmaan turha kysymys mutta laitanpa tanne kuitenkin varmuudeksi: onhan saadin sitten tasavirtamallia? Vaihtovirtasen saadin on erilainen, eivat toimi ristiin. Quote Link to comment
splitti51 Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Onhan moottorin ja laturin välinen maadoitus kunnossa? Tämän voi mitata jännitemittarilla laturin ja moottorin rungon välisestä jännite-erosta. Mitataan moottorin käydessä. Quote Link to comment
multanen Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Kirppumalliset hihnapyörät voisi kanssa huonontaa tuon verran ehkä? (välitys). Eihän nuo voltit paljon tavallista tasavirtalaturia huonompia ole. Tasavirtalaturi on kummiskin aika herkkä kierrosluvulle vaihtovirtaseen verrattuna. Quote Link to comment
Sakke Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Kyllä se kunnossa oleva tasavirtanen pukkaa liki 14V tyhjäkäynnillä. Säädinvialta kuulostaa.Nimittäin ne uudet säätäjät on monasti ollu paskoja jo uudeltaan.Varsinki kiinalaiset.Paljonko laturi pukkasi ilman säätäjää? Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Kierrosten mukaan se nousi 65 volttiin asti, sit lopetettiin. Tuohan tais olla joku made in mexico -säädin, mut bossi kuitenkin Ei nyt jaksa uskoa mihinkään hihnapyöriin ku se on nyt kuitenkin viimeset 5 vuotta pukannut reilua 14 volttia et mitenkäs se nyt yhtäkkiä ois? Joo pitääpä soitella tieten Hotcarsiin ja uusia säätimiä rekka-autollinen tänne heti Quote Link to comment
Sakke Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 61, merkkivalo ja kaupanpäälle maadoitusta runsaasti mitä tuo maadotusta runsaasti meinaa?Kytkeppä se valo ihan normaalisti.Jos ei ala toimimaan niin suosittelen hommaamaan vaikka käytetyn alkuperäisen kokeiltavaksi. Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Siis maadoituksella tarkotan että säätimeltä maajohto laturin runkoon ja varalta toinen vielä auton runkoon. Merkkivalo on kytketty ihan normaalisti. Anteeksi sekava ilmaisu Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Pientä päivitystä......Nyt on kokeiltu neljättä säädintä ja varmasti toimivasta ja lataavasta autosta, mutta mutta, eipäs ollut asiaan mitään vaikutusta. Eli eikai tässä paljon muuta kuin uutta laturia kierrokseen vaikka entinen onkin vajaa viikon vanha, tosin tarvikemallia Quote Link to comment
Fileas Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 http://www.vintagebus.com/wiring/bug-66+67.jpg ai 65V ? no lataahan se siis, säätö vaan ei pelaa? Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Kyllä täs on kuule kytkentäkaavioita tutkittu ja kaikki piuhat tarkistettu. Ja varsin mielenkiintoista jos johdot herää talven aikana eloon ja tuumailevat et minäpä meen tuohon liittimeen, tuu sä tänne......tosin tässä vaiheessa sekään ei olisi enään mitenkään mahdotonta. Säätimiä on nyt todellakin kokeiltu neljä, joista yksi täysin uusi elektroninen ja viimeisin mekaaninen toimivasta autosta. Joten aika vähissä on vaihtoehdot Quote Link to comment
mick Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Eli siis laturi antaa jännitettä? Kaverilla oli laturi joka ei antanu, herätteli sen jotenkin jännitteellä aluksi, sen jälkeen laturi toimi hyvin. Tapaa en muista, voin kysyä jos siitä olis kiinni... Jos se tosiaan antaa jännitettä, niin oletko mitannut onko johdot säätimelle kunnossa? Jostain abico-liittimeltä irti ehkä..? Quote Link to comment
Fileas Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Elä Hande höyryä :) Tuossa tapauksessa kääntyisin autosähköliikkeen puoleen, enkä suinpäin ostaisi uutta osaa, liekkä vanhatkaan ees rikki. Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 En suinkaan höyryä, anteeksi. Pientä päivitystä taas.....Moottorin ja laturin välinen maadoitus on kunnossa. Irrotin säätimeltä sulakerasiaan menevän virtapiuhan ja merkkivalonpiuhan, virtakynä merkkivaloksi ja akulta virta puolalle. Solenoidilta auto käyntiin -> edelleen lataus tosi heikko, korkeintaan 13 V. Quote Link to comment
mick Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Arvailua taas, mutta voisiko akku olla niin huono että jännite ei nouse millään? Quote Link to comment
Fileas Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Mie aattelin justa samaan aikaan akku(lataus)johdon liitoksia, jos onkin huono kontakti. Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Kokeiltu toisellakin uudella akulla tänään ja kuten mainitsin niin omakin on vain kaksi viikkoa vanha. Ja mitä latausjohtoon tulee nii sekin uusittu ihan ensimmäiseksi ja kaikki liitokset tinattu joten tuskinpa. Nyt on pakko on jo yrittää korjata asiaa huomattavalla määrällä olutta XD. Jospa tähän jonkinlaisen tolkun sais Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Mie suosittelisin, että otat vaikka akun kokonaan autosta irti ja kytket laturin ja säätimen siihen ihan erillisillä piuhoilla. Jos sit ei vieläkään toimi, niin parempi kutsua paikalle manaaja ja ruveta ite vetämään reippaasti keittoa. Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Mie suosittelisin, että otat vaikka akun kokonaan autosta irti ja kytket laturin ja säätimen siihen ihan erillisillä piuhoilla. Jos sit ei vieläkään toimi, niin parempi kutsua paikalle manaaja ja ruveta ite vetämään reippaasti keittoa. Niin tämähän tuli jo kokeiltua aiemmin illalla.......ja keittoakin on nautittu jo huomattava määrä Quote Link to comment
multanen Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Tilanteen mentyä noin pitkälle kannattaisi mitata akullle menevä latausvirta tukevalla ampeerimittarilla. Jännitteethän ei yksinään ole kuin puoli totuutta, jos sitäkään. Sanosin notta tuossa on 1/10 oddsit että lataussysteemi on täysin kunnossa (eli lataa esim. 20 A kierroksilla, valot yms. päällä). Quote Link to comment
metake Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Tilanteen mentyä noin pitkälle kannattaisi mitata akullle menevä latausvirta tukevalla ampeerimittarilla. Jännitteethän ei yksinään ole kuin puoli totuutta, jos sitäkään. Sanosin notta tuossa on 1/10 oddsit että lataussysteemi on täysin kunnossa (eli lataa esim. 20 A kierroksilla, valot yms. päällä). Totta on, että jännite on vain puolitotuutta, mutta todella tärkeä puoli. Jos latausjännite akun navoista mitattuna on vain n. 13 V ei akku lataannu koskaan täyteen, siihen vaaditaan se n. 14 V. Ajamaan toki pystyy ja voi toimia hyvinkin, mutta akku on ja pysyy vain osittain ladattuna. Latausvirta taasen riippuu täysin akun varaustilasta, jos akku on täysi, niin laturilta tulee virtaa vain sen hetkisten sähkölaitteiden tarvitsema määrä, joten vähintään tuo pitäisi laturilta tulla, eli valot päällä 10 - 15 A. Ja jos akku ei ole täysi, niin sitten siitä jotain lisää akun lataukseen, joten tuo em. 20A on aika lähellä totuutta. Ihan jokapaikasta ei löydy ylaismittaria joka kestäisi mitata akun latausvirta, mutta kyllä sellaisiakin olemassa on. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Hep! Pihtivirtamittarilla käypi hyvinkin tuollainen, ei tartte etes johtoja katkoa/pätkiä/irrotella. Jos haluaa tehdä tän vaikeimman mahdollisen kautta, laittaa johdon väliin vastuksen ja laskea sen yli tapahtuvan jännitehäviön avulla läpi kulkevan virran, niin multa voipi saada lainaan 1 ohm 100 W vastuksen... -eemeli- Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Kyllä kai tässä on jo mittailtu liikaakin, vapaapäivä tänään koko paskasta. Huomenaamulla täytynee viedä tuo tarvikelaturi takasin ja ottaa sillä rahalla 5 laatikkoa lapin kultaa. Alkuperäinen boschilainen tilaukseen ja kyllä onnistuu Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Päivitellään tämäkin vielä kerran. Eilen tuli sit vaihtovirtasarja viimeisenä keinona ja perkele, sehän alkoi lataan niinku pitääki. Eli kiitokset vaan kaikille, jotka ainakin yrittivät jeesata! Jäi vaan mietityttään että mikähän v*ttu tuosa tasavirtapötkyläsä oli, käytettiin evp laturigurullakin sitä, joka sitä vähän mittaili ja herätteli eloon ja sen mukaan se ainakin kunnossa oli. Ja yhä edelleen ne säätimetkin on toimivia. No kuitenkin, tuhannet kiitokset ja anteeksi kaikille jos meinas välillä jo usko loppua ja pientä turhautuneisuutta oli ilmassa.... Quote Link to comment
Fileas Posted July 11, 2008 Share Posted July 11, 2008 Otetaan toimivan laturin johdosta :) ***FRAPS*** gluglug ...AAaaaahhh . Quote Link to comment
busgods Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Tää nyt tietty jo liiiian myöhäistä mutta taannoin painiskelin samanmoisen ongelman kanssa. Vikaa ei meinannu löytyä säätimiä vaihtelemalla eikä keittoa juomalla... Laturi oli näitä jälkituontato tasavirtasia joita esim. Motonetistä sun muualta voi hankkia. Pääsyylliseksi osoittautui juurkin laturi. Sain korjattua asian pauttiarallaa niin että vaihdoin laturiin uudet hiilet ja "hioin" teräsvillalla akselin vastepinnan joka oli ilmeisesti jotenkin lasittunut tms. Tempauksen jälkeen latausvirta pompsahti onnistuneesti hyväksyttäviin lukemiin. Toistin vastepinnan puhdistuksen parin kuukauden välein käyttökaudella. Ongelma ei toistunut. Vaihtovirtanen on tietty ok vaihtari. Ellei sitten halua kahmia kaikkia öldeskuule pisteitä... Täältä tähän... Quote Link to comment
Guest jleskinen Posted August 4, 2008 Share Posted August 4, 2008 Tässä toinen tarina.. Alkukesästä vm. -73 kuplassa alkoi palaa latauksen varoitusvalo pienillä kierroksilla ja pari viikkoa sen jälkeen valo paloi jatkuvalla syötöllä. Tässä vaiheessa soittelin veljelleni ja alettiin ihmettelemään mikä pissii.. Hommasta selvittiin puolen kuukauden ajaksi uusilla hiilillä, mutta sen jälkeen ihmeteltiin taas.. Tässä vaiheessa käytettiin kolme toimivasta moottorista irroitettua "toimivaa" laturia koneessa kiinni, mutta laihoin tuloksin.. tässä vaiheessa hommaa oli tehty puoliteholla n. kuukauden verran.. Homma kyrpi sen verran, että päätin ostaa motonetista kunnostetun "uuden" tilalle, joka varmasti toimisi.. eikös n. viikon päästä asennuksesta laturi meni särki.. ei muuta kun taas laturi irti, soitto motonettiin josta sanottiin, että laturin voi palauttaa ja mikäli vie sen saman viikon torstaina, odottaa sielä uusi laturi samantien.. (puhelu tapahtui maanantaina).. Ei muuta, kun firman kikotin alle ja motonettiin, n. tunnin jonotus ja sai kuulla, ettei uusi laturi olekaan vielä tullut, mutta rahat oisin saanut kyllä samantien takaisin.. hetkisen mietin asiaa ja päädyil ostamaan vaihtovirtasen tasavirtasen tilalle.. Kotona sitten vanhan jalka irti ja ei muuta kun työstämään sitä sopivaksi vaihtovirtaselle.. n. kymmenennen kerran jälkeen kun olin testannut, "joskohan nyt jo sopisi", päätin heittää vanhan jalan mäkeen ja ostaa uuden tilalle.. Biffistä uusi bensapumppu ja muu tarvittava härpäke, kotona pumppu ja jalka kiinni.. pienen hetken jälkeen laturi oli paikallaan ja säädin oli ohitettu.. auto käyntiin ja.... *huokasu* homma toimi.. jos mitään muuta ei satu saan ton kikottimeni edes oittaalle... \o/ Quote Link to comment
Guest jleskinen Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Tarina jatkuu, keväällä kun otin auton taas ajoon ni rupes kuulumaan räminää ja kolinaa moottorista. Tuntu lähinnä siltä, että "ropeli" olis laahannu puhallinkoppaan. Noin 10-15 irrottelun, prikkojen siirron ja uudelleenasettelun jälkeen kyselin neuvoja mitä seuraavaks ja joku heitti ilmoille ajatuksen, että laakerit saattais olla väsyneet - ei muuta ku laturi taas irti ja poralla pyörittelyä (räminä jatku), seuraavaks ropeli irti ja taas pyörittelyä ja räminä jatku vieläki. Seuraavaks irrotin ropelin "takaseinän" ja räminä vaimeni kyllä huomattavasti, mutta sen saatto kuitenki kuulla poran metelin yli jos tarkkaan kuunteli. Tämä toivottavasti kertonee jotain Motonetin laadusta ja siitä, ettei aina kannata ostaa sitä halvinta vaihtoehtoa. Jatkoa seuraa kun oon mallaillu taas uutta laturia ym. uutta palaa vanhojen tilalle. (tälläkertaa ei motonetista) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Tässä kohtaa on tietty asiallista kysyä, että kuinka monta iskua laakerit sai hihnapyörää asentaessa? Quote Link to comment
ARTO Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Ei Motonetissa mitään vikaa, sieltä löytyy laadukasta tarvikeosaa ja ikävä kyllä ala-arvoistakin osaa, mutta niin löytyy kaikista muista varaosaliikkeistä. Motonetissa on hintalaatusuhde kohdillaan monien tuotteiden kohdilla. Kun ostaa varaosia, pitää tuijottaa minkä merkkistä/maalaista osaa saa, ei sitä mikä liike sitä myy. Moniin liikkeisiin se sama laatutavarat tai halvin paska tulee samoilta tukkureilta. Quote Link to comment
vwagen Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Motonetissä on ollut kahdenlaisia Kuplan tasavirtalatureita,uusia joista ei löydy minkäänlaista valmistajan merkintää,näiden käyttöikä tuntuu olevan yleensä viikkoja tai korkeintaan muutamia kuukausia ja kunnostettuja Boscheja jotka ovat selvästi parempia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.