Jump to content

1915cc pakoputkisto


Guest piippu

Recommended Posts

Guest piippu

Saattaa mennä hieman pilkunviilaukseksi, mutta menköön.... :)

 

 

Heittäkääs faktaa, minkä kokoista putkea laitettais tuollaiseen T1 1915cc koneen henkireijäksi, jossa hepoja ~160 ja kiertää +6000r/min Käärmeenpesänä 42mm kisaputket ja kollektorin jälkeen tällähetkellä 2.5" ja vain noin 600mm pitkä "hormi".

 

Eli virallinen kysymys kuuluu: Minkäkokoiset putket olis optimit jos laitettais kollektorin jälkeen haarautumaan kahdeksi (eli molempien takalokarien sisään)? Jostain vanhasta V8:sta luin/laskin että 35mm olis tuolle tilavuudelle kahdellaputkella hyvä, mutta tuntuu hieman ahtaalle, jos ja kun kerran nyt yhden pytyn putki on jo 42mm? Taas jos lasketaan noiden neljän 42mm putken pinta-ala, on tulos 59mm kahdella putkella....näinkö?? Pituutta tulis kollektorin jälkeen joku pauttiarallaa +1000mm/puoli.

Link to comment

Kun 1915 koneesta irtoaa 160@6000, niin kollektorin jälkeen en muuta laittaisi kuin niin isoa kuin järkevästi mahtuu. Toisaalta kapein kohta on se kollektori ja sen jälkeen pakokaasujen tilavuus kuitenkin pienenee (jäähtyy). Mutta noin iloisen koneen pitää antaa hengittää. :-)

 

t. Mika

Link to comment
Guest piippu

Jep, sitä hengitystä tosiaan tarvitaan ja itsekseni tuumailin jotain 2" putkea laitella, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä, ennekuin rykäistään :)

 

 

ps. tuo ilmoittamani ~160hv oli tosiaankin noin mitta koska ainut tieto konetehosta on pelkän koneen penkitys/alustava säätö hydraulipenkissä joka näyttää tehon vain paineena ja siinä penkissä oli ollut juuri aiemmin yksi SM-mestaruus jokkiskone josta baareja vertailemalla käyttäjä laski tehon (siis se jokkisauto oli penkitetty tuonjälkeen oikein virallisessa penkissä josta sai faktaa...) Joten todellisuus on hämärän peitossa :) Hyvin se ainakin ponnistaa......

Link to comment
Guest laiska`s custom

mahdollisemman isolla putkella mennään perse edellä puuhun.jännä logiikka et mitä isompi ni sen parempi,essollahan se on jees mutta käytännössä ei.

Link to comment
Guest piippu
mahdollisemman isolla putkella mennään perse edellä puuhun.jännä logiikka et mitä isompi ni sen parempi,essollahan se on jees mutta käytännössä ei.

 

Niin noh, tuonnehan sopisi semmonen reilu 4" torvi helposti, mutta en nyt ihan sillelinjalle lähtisi :) Mutta jokatapauksessa se 35mm on mielestäni hieman pientä....mutta mikä nyt olis sitten semmonen kaava jolla tuon mysteerin sais selville (uskon että se jenkkikaava on jollekkin matalakierroksiselle vakiokoneelle jossa haettu vain alavääntöä)

Link to comment
Guest laiska`s custom

4-1 putki nyt muutenkin on enenpi sinne ylä rekisteriin ja jos kone kiertää max 6000rpm ni aikalailla normikierroksinen moottori. se putken virtaushan tulee sietä pakoaukosta putkenpäähän asti.

Link to comment
Guest piippu

Kone kiertää +6000, niinkuin tuossa ekassa postauksessa vihjaisinkin....eli todellisuudessa kiekui penkissä 7000r/min, mutta normaalisti ei tule tuota kuutta paljoa yliteltyä.....hellästi, you know ;) Ja tuolla viittauksellani matalakierroksisiin jenkkeihin yritin kertoa, että kaava olisi tarkoitettu ihan tavallisiin jenkkien kauppakasseihin jollaisissa en ole nähnyt ikinä kenenkään käyttävän 2000r/min enempää (itseni mukaan lukien!) vaikka kiertääkin varmasti sen 6000r/min-> eli painoarvo olisi väännöllä!

 

Ja nyt en oikein pääse kiinni tuohon laiska´s custom:in ajatukseen, eli siis mitä tarkoitat? Mulle pitää vääntää rautalangasta, ennenkuin menee perille! Eli luonnollisesti pakopulssi tulee sylinteristä ihan ulkoilmaan asti, tuoden mukanaa poistuvat (hyvin) palaneet kaasutkin, mutta en saa tuosta nyt mitään irti-> eli miten tuosta päätellään tarvittava putkikoko?

Link to comment

liian isossa putkessa virtausnopeus laskee ja kaasut haahuilee ja jaahtyy etsien ulospaasya. Pienemmassa, oikein mitoitetussa putkessa kaasut pysyy kuumana ja rivakassa liikkeessa loppuun saakka.

 

Mita kauemmas koneesta putki kulkee, sita enemman kaasut ehtii jaahtymaan, ja niiden tilavuus pienenee. Saman nopeuden/virtauksen yllapitamiseksi tarvitaan siis loppua kohden PIENEMPI putki mita alkupaan putki on.

 

Kuitenkin useimmat virittelijat laittavat ahistavan putken paahan helvetin ison vaimentajan 4" ulostulolla :)

 

Jan

Link to comment
Guest laiska`s custom

nummelan jarrupenkissä 120hp jarrutin joskus putkella minkä ulostuloon meni peukalo. sillä putken koolla teho rajottusi siihen ;) että sellasta..

Link to comment
nummelan jarrupenkissä 120hp jarrutin joskus putkella minkä ulostuloon meni peukalo. sillä putken koolla teho rajottusi siihen ;) että sellasta..

 

Jep jep, monessa yli 100 heppasessa prätkässä on myös vaimennin jossa naurettavan pieni ulostulo. Mutta minkä kokoisen laittaisit tähän piipun moottoriin ja mitkä vaimentajat?

 

t. Mika

Link to comment
liian isossa putkessa virtausnopeus laskee ja kaasut haahuilee ja jaahtyy etsien ulospaasya.

Jan

 

Ei kai auton pakoputki mikään savupiippu ole?

 

Kyl mulla jotakin painetta tuntuu olevan kun putken päästä koitan. Talon katolla asia on toisin.

 

Jos sinne pakoputkeen laittaa vaimentimia, niin liiasta pakokaasujen jäähtymisestä ei ole juurikaan vaaraa. Kuplassa tila asettaa niin paljon rajoitteita pakoputken rakentamisessa, että teorialla ei ole juuri käyttöä. Itse olen tehnyt putket sillä periaattella, että laitetaan niin suuri vaimennin (tai mielellään useampi) kun sopii ja sitten käytetään niin suurihalkaisijaista putkea kuin mutkat vaan sallii.

 

Prätkissä on harvoin 2 litrasia koneita jotka kiertävät max 6000 kierr/min, eli niitä ratkaisuja ei kannata autopuolelle sellaisenaan kopioida.

 

Ja siotten semmonen penkitysjuttu takavuosilta. 15 hv katosi 1,8 katukoneesta fukfäkin tuplaturbolla. Aika paljon koneesta meni harakoille "pillillä".

Link to comment
Guest piippu
Eikö tuollaisessa putken jakamisessa ole kyse vain ulkonäkö tuuningista eikä moottorin tehon optimoinnista joka tapauksessa?

 

EI. Siinä on kyse molemmista! Eli tällähetkellä oleva putki (single) ei ole kuin huitaistu paikalleen (lokasuojan ulkopuolella päättyen oikean takavalon alle) ja nyt pitää saada paremmin moottorin kanssa yhteensopiva, hiljaisempi ja huomaamattomampi putki, eli kyseessä ei todellakaan ole mikään pelkkä "show, not go...tingeli tangeli tuning" päähänpisto.

 

 

ps. kyllä minä laitan vaikka grandin mehupillin litistettynä jos vain joku pystyy sen perustelemaan oikeasti, miksi se olisi parempi kuin esim. 2" putki.....Nyt vain tällähetkellä ei sovi päähän, että laittaisin 42mm pakosarjan jatkoksi 36mm putkea 6kpl käyrillä/puoli (hiukka ahdistaa nuo käyrätkin)

Link to comment

 

Prätkissä on harvoin 2 litrasia koneita jotka kiertävät max 6000 kierr/min, eli niitä ratkaisuja ei kannata autopuolelle sellaisenaan kopioida.

 

 

Litranen, joka kiertää 12 000 kierr/min, ei liene harvinaisuus.

Link to comment
Guest piippu

No niinkai se sitten on. Eli kirjoja plaraamaan :( Minä kun luulin että täältä löytyy tietoa vaikka kuinka, mutta eipä näytä olevan kuin paljon puhetta mutta vähän asiaa :(

 

Ei tässä nyt todellisuudessa ihan hukassa olla ja Mikan ja Lasse oli parhaiten jyvällä, mutta jatkan tästä omineni....Kiitos kuitenkin kaikille pähkäilyyn osallistuneille ;)

 

 

To be continued.....

Link to comment

Mulla on noita Janin mainitsemat kirjat. On ne tullut luettua ja siltä pohjalta joskus suunniteltua 4-2-1 tyyppinen pakosarjakin. Tässäkin tapauksessa vaimentimilla on suuri merkitys kokonaisuuteen. Dynomaxista on pääsääntöisesti kuulunut pelkkää hyvää. ;-)

 

t. Mika

Link to comment
Guest laiska`s custom

turha siitä putken koosta ottaa tressiä, mut sillä tehdään kone ajettavaksi halutulla kierros alueella mille moottori on tehty.

 

2000cc ja 6000rpm ja 1000cc ja 12000rpm on sama määrä ilmaa koneen läpi,et kyl ne kaikki koneet on suoraan verrannollisia toisiinsa.ja prätkien putkista kun ottaa putki kokoa ni ei metsään ammuta ainakaan.

 

en ala miettimään edes minkä kokosta putkea siihen tunkisi,ensimäiset putket kun alkuun pudottaisi pykälän pienemmäksi ni siitä ois hyvä jatkaa.

Link to comment

Yks virikirja sattui hyllystä käteen ja siinä on mitoituskäyrä, mutta se ei anna lukemaa noin tehottomalle moottorille. Heh, tää taitaa olla just jenkkikirja. :-)

No mutta 200 hv:lle riittää luokkaa 2,25" putki. 2,5" putkea jossain 400 hv:n paikkeilla. Mutta enemmän kannattaa kiinnittää huomiota niihin vaimentimiin. Paljonko on muuten halkaisija kollektorilla?

 

Jos tuplaputket, niin menee suunnilleen näin: 1*4=2*3, 1*3,5=2*2,5 ja 1*3=2*2. Kaasujen virtausnopeudelle suositus tuossa on 250 ft/s.

 

t. Mika

Link to comment

Mulla on 2276 koneessa 38 mm putkesta primäärirööri, pituus meni tilan mukaan, lyhyt kollektori (kun pitempää ei mahtunut). Loppu 2,5" putkea etukautta koneen kiertäen ja kaksi läpipuhaltavaa fonos-vaimenninta. Olivat mitoiltaan suurimmat mitä mahtui.

 

Kohtuu mörinä, kiertää niin pitkälle kuin ilkeää kierrättää ja vääntääkin ihan jees.

 

En tiedä olisko paljoa parempi tullut vaikka kuinka olisi kirjoja lukenut. No toi oli neljäs putki jonka olen volsuun turannut, että kai tekemällä jotakin oppii.

Link to comment
2000cc ja 6000rpm ja 1000cc ja 12000rpm on sama määrä ilmaa koneen läpi,et kyl ne kaikki koneet on suoraan verrannollisia toisiinsa.

 

Ja tää vielä yleensä niin, että kuplassa 2000cc = 150 hp ja mopossa 1000cc = 200hp. Enempi tehoo = enempi bensaa ja ilmaa = enempi pakokaasua, eli se mopon kone voi pienemmästä koostaan huolimatta kaivata hengittävämpää putkistoa kuin tuo kuplan kone.

Link to comment

Tsekkasin Maunonvirittäjän käsikirjan, mutta sen kaavat ja teoria keskittyvät pakosarjan mitoitukseen. Pakoputken osalta on vain ylimalkainen käppyrä moottorin tilavuuden mukaan. Siinä tuollainen vajaa kaks litranen on 2 - 2,25".

 

Hyllystä löytyi myös how to hotrod volkswagen engines, mutta eipä siitäkään ollut apua tähän kysymykseen.

 

t. Mika

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...