Guest piippu Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Saattaa mennä hieman pilkunviilaukseksi, mutta menköön.... :) Heittäkääs faktaa, minkä kokoista putkea laitettais tuollaiseen T1 1915cc koneen henkireijäksi, jossa hepoja ~160 ja kiertää +6000r/min Käärmeenpesänä 42mm kisaputket ja kollektorin jälkeen tällähetkellä 2.5" ja vain noin 600mm pitkä "hormi". Eli virallinen kysymys kuuluu: Minkäkokoiset putket olis optimit jos laitettais kollektorin jälkeen haarautumaan kahdeksi (eli molempien takalokarien sisään)? Jostain vanhasta V8:sta luin/laskin että 35mm olis tuolle tilavuudelle kahdellaputkella hyvä, mutta tuntuu hieman ahtaalle, jos ja kun kerran nyt yhden pytyn putki on jo 42mm? Taas jos lasketaan noiden neljän 42mm putken pinta-ala, on tulos 59mm kahdella putkella....näinkö?? Pituutta tulis kollektorin jälkeen joku pauttiarallaa +1000mm/puoli. Quote Link to comment
mikan Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Kun 1915 koneesta irtoaa 160@6000, niin kollektorin jälkeen en muuta laittaisi kuin niin isoa kuin järkevästi mahtuu. Toisaalta kapein kohta on se kollektori ja sen jälkeen pakokaasujen tilavuus kuitenkin pienenee (jäähtyy). Mutta noin iloisen koneen pitää antaa hengittää. :-) t. Mika Quote Link to comment
Guest piippu Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Jep, sitä hengitystä tosiaan tarvitaan ja itsekseni tuumailin jotain 2" putkea laitella, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä, ennekuin rykäistään :) ps. tuo ilmoittamani ~160hv oli tosiaankin noin mitta koska ainut tieto konetehosta on pelkän koneen penkitys/alustava säätö hydraulipenkissä joka näyttää tehon vain paineena ja siinä penkissä oli ollut juuri aiemmin yksi SM-mestaruus jokkiskone josta baareja vertailemalla käyttäjä laski tehon (siis se jokkisauto oli penkitetty tuonjälkeen oikein virallisessa penkissä josta sai faktaa...) Joten todellisuus on hämärän peitossa :) Hyvin se ainakin ponnistaa...... Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 mahdollisemman isolla putkella mennään perse edellä puuhun.jännä logiikka et mitä isompi ni sen parempi,essollahan se on jees mutta käytännössä ei. Quote Link to comment
mikan Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Stingeri olis kait se isoin mahdollinen ja aika kivasti sekin tuntuu monella toimivan. Minkä kokoisen laiska laittaisi? t. Mika Quote Link to comment
Guest piippu Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 mahdollisemman isolla putkella mennään perse edellä puuhun.jännä logiikka et mitä isompi ni sen parempi,essollahan se on jees mutta käytännössä ei. Niin noh, tuonnehan sopisi semmonen reilu 4" torvi helposti, mutta en nyt ihan sillelinjalle lähtisi :) Mutta jokatapauksessa se 35mm on mielestäni hieman pientä....mutta mikä nyt olis sitten semmonen kaava jolla tuon mysteerin sais selville (uskon että se jenkkikaava on jollekkin matalakierroksiselle vakiokoneelle jossa haettu vain alavääntöä) Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 4-1 putki nyt muutenkin on enenpi sinne ylä rekisteriin ja jos kone kiertää max 6000rpm ni aikalailla normikierroksinen moottori. se putken virtaushan tulee sietä pakoaukosta putkenpäähän asti. Quote Link to comment
Guest piippu Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Kone kiertää +6000, niinkuin tuossa ekassa postauksessa vihjaisinkin....eli todellisuudessa kiekui penkissä 7000r/min, mutta normaalisti ei tule tuota kuutta paljoa yliteltyä.....hellästi, you know ;) Ja tuolla viittauksellani matalakierroksisiin jenkkeihin yritin kertoa, että kaava olisi tarkoitettu ihan tavallisiin jenkkien kauppakasseihin jollaisissa en ole nähnyt ikinä kenenkään käyttävän 2000r/min enempää (itseni mukaan lukien!) vaikka kiertääkin varmasti sen 6000r/min-> eli painoarvo olisi väännöllä! Ja nyt en oikein pääse kiinni tuohon laiska´s custom:in ajatukseen, eli siis mitä tarkoitat? Mulle pitää vääntää rautalangasta, ennenkuin menee perille! Eli luonnollisesti pakopulssi tulee sylinteristä ihan ulkoilmaan asti, tuoden mukanaa poistuvat (hyvin) palaneet kaasutkin, mutta en saa tuosta nyt mitään irti-> eli miten tuosta päätellään tarvittava putkikoko? Quote Link to comment
Guest Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 liian isossa putkessa virtausnopeus laskee ja kaasut haahuilee ja jaahtyy etsien ulospaasya. Pienemmassa, oikein mitoitetussa putkessa kaasut pysyy kuumana ja rivakassa liikkeessa loppuun saakka. Mita kauemmas koneesta putki kulkee, sita enemman kaasut ehtii jaahtymaan, ja niiden tilavuus pienenee. Saman nopeuden/virtauksen yllapitamiseksi tarvitaan siis loppua kohden PIENEMPI putki mita alkupaan putki on. Kuitenkin useimmat virittelijat laittavat ahistavan putken paahan helvetin ison vaimentajan 4" ulostulolla :) Jan Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 nummelan jarrupenkissä 120hp jarrutin joskus putkella minkä ulostuloon meni peukalo. sillä putken koolla teho rajottusi siihen ;) että sellasta.. Quote Link to comment
mikan Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 nummelan jarrupenkissä 120hp jarrutin joskus putkella minkä ulostuloon meni peukalo. sillä putken koolla teho rajottusi siihen ;) että sellasta.. Jep jep, monessa yli 100 heppasessa prätkässä on myös vaimennin jossa naurettavan pieni ulostulo. Mutta minkä kokoisen laittaisit tähän piipun moottoriin ja mitkä vaimentajat? t. Mika Quote Link to comment
Ketsa Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Eikö tuollaisessa putken jakamisessa ole kyse vain ulkonäkö tuuningista eikä moottorin tehon optimoinnista joka tapauksessa? Quote Link to comment
Lasse Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 liian isossa putkessa virtausnopeus laskee ja kaasut haahuilee ja jaahtyy etsien ulospaasya. Jan Ei kai auton pakoputki mikään savupiippu ole? Kyl mulla jotakin painetta tuntuu olevan kun putken päästä koitan. Talon katolla asia on toisin. Jos sinne pakoputkeen laittaa vaimentimia, niin liiasta pakokaasujen jäähtymisestä ei ole juurikaan vaaraa. Kuplassa tila asettaa niin paljon rajoitteita pakoputken rakentamisessa, että teorialla ei ole juuri käyttöä. Itse olen tehnyt putket sillä periaattella, että laitetaan niin suuri vaimennin (tai mielellään useampi) kun sopii ja sitten käytetään niin suurihalkaisijaista putkea kuin mutkat vaan sallii. Prätkissä on harvoin 2 litrasia koneita jotka kiertävät max 6000 kierr/min, eli niitä ratkaisuja ei kannata autopuolelle sellaisenaan kopioida. Ja siotten semmonen penkitysjuttu takavuosilta. 15 hv katosi 1,8 katukoneesta fukfäkin tuplaturbolla. Aika paljon koneesta meni harakoille "pillillä". Quote Link to comment
Guest piippu Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Eikö tuollaisessa putken jakamisessa ole kyse vain ulkonäkö tuuningista eikä moottorin tehon optimoinnista joka tapauksessa? EI. Siinä on kyse molemmista! Eli tällähetkellä oleva putki (single) ei ole kuin huitaistu paikalleen (lokasuojan ulkopuolella päättyen oikean takavalon alle) ja nyt pitää saada paremmin moottorin kanssa yhteensopiva, hiljaisempi ja huomaamattomampi putki, eli kyseessä ei todellakaan ole mikään pelkkä "show, not go...tingeli tangeli tuning" päähänpisto. ps. kyllä minä laitan vaikka grandin mehupillin litistettynä jos vain joku pystyy sen perustelemaan oikeasti, miksi se olisi parempi kuin esim. 2" putki.....Nyt vain tällähetkellä ei sovi päähän, että laittaisin 42mm pakosarjan jatkoksi 36mm putkea 6kpl käyrillä/puoli (hiukka ahdistaa nuo käyrätkin) Quote Link to comment
joksa Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Prätkissä on harvoin 2 litrasia koneita jotka kiertävät max 6000 kierr/min, eli niitä ratkaisuja ei kannata autopuolelle sellaisenaan kopioida. Litranen, joka kiertää 12 000 kierr/min, ei liene harvinaisuus. Quote Link to comment
Guest Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 viritysoppaita lukemaan sitten mars. Esko maunot ja A. Graham Bellin kirja varsinkin viettaa hyvan aikaa pakoputkistosalatieteen parissa. Jan Quote Link to comment
Guest piippu Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 No niinkai se sitten on. Eli kirjoja plaraamaan :( Minä kun luulin että täältä löytyy tietoa vaikka kuinka, mutta eipä näytä olevan kuin paljon puhetta mutta vähän asiaa :( Ei tässä nyt todellisuudessa ihan hukassa olla ja Mikan ja Lasse oli parhaiten jyvällä, mutta jatkan tästä omineni....Kiitos kuitenkin kaikille pähkäilyyn osallistuneille ;) To be continued..... Quote Link to comment
mikan Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Mulla on noita Janin mainitsemat kirjat. On ne tullut luettua ja siltä pohjalta joskus suunniteltua 4-2-1 tyyppinen pakosarjakin. Tässäkin tapauksessa vaimentimilla on suuri merkitys kokonaisuuteen. Dynomaxista on pääsääntöisesti kuulunut pelkkää hyvää. ;-) t. Mika Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 turha siitä putken koosta ottaa tressiä, mut sillä tehdään kone ajettavaksi halutulla kierros alueella mille moottori on tehty. 2000cc ja 6000rpm ja 1000cc ja 12000rpm on sama määrä ilmaa koneen läpi,et kyl ne kaikki koneet on suoraan verrannollisia toisiinsa.ja prätkien putkista kun ottaa putki kokoa ni ei metsään ammuta ainakaan. en ala miettimään edes minkä kokosta putkea siihen tunkisi,ensimäiset putket kun alkuun pudottaisi pykälän pienemmäksi ni siitä ois hyvä jatkaa. Quote Link to comment
mikan Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Yks virikirja sattui hyllystä käteen ja siinä on mitoituskäyrä, mutta se ei anna lukemaa noin tehottomalle moottorille. Heh, tää taitaa olla just jenkkikirja. :-) No mutta 200 hv:lle riittää luokkaa 2,25" putki. 2,5" putkea jossain 400 hv:n paikkeilla. Mutta enemmän kannattaa kiinnittää huomiota niihin vaimentimiin. Paljonko on muuten halkaisija kollektorilla? Jos tuplaputket, niin menee suunnilleen näin: 1*4=2*3, 1*3,5=2*2,5 ja 1*3=2*2. Kaasujen virtausnopeudelle suositus tuossa on 250 ft/s. t. Mika Quote Link to comment
Lasse Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Mulla on 2276 koneessa 38 mm putkesta primäärirööri, pituus meni tilan mukaan, lyhyt kollektori (kun pitempää ei mahtunut). Loppu 2,5" putkea etukautta koneen kiertäen ja kaksi läpipuhaltavaa fonos-vaimenninta. Olivat mitoiltaan suurimmat mitä mahtui. Kohtuu mörinä, kiertää niin pitkälle kuin ilkeää kierrättää ja vääntääkin ihan jees. En tiedä olisko paljoa parempi tullut vaikka kuinka olisi kirjoja lukenut. No toi oli neljäs putki jonka olen volsuun turannut, että kai tekemällä jotakin oppii. Quote Link to comment
metake Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 2000cc ja 6000rpm ja 1000cc ja 12000rpm on sama määrä ilmaa koneen läpi,et kyl ne kaikki koneet on suoraan verrannollisia toisiinsa. Ja tää vielä yleensä niin, että kuplassa 2000cc = 150 hp ja mopossa 1000cc = 200hp. Enempi tehoo = enempi bensaa ja ilmaa = enempi pakokaasua, eli se mopon kone voi pienemmästä koostaan huolimatta kaivata hengittävämpää putkistoa kuin tuo kuplan kone. Quote Link to comment
mikan Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 Tsekkasin Maunonvirittäjän käsikirjan, mutta sen kaavat ja teoria keskittyvät pakosarjan mitoitukseen. Pakoputken osalta on vain ylimalkainen käppyrä moottorin tilavuuden mukaan. Siinä tuollainen vajaa kaks litranen on 2 - 2,25". Hyllystä löytyi myös how to hotrod volkswagen engines, mutta eipä siitäkään ollut apua tähän kysymykseen. t. Mika Quote Link to comment
Ketsa Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 http://www.martelius.com/index.php?type=0&id=5 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.