Jump to content

turbottaminen?


Guest Rampe

Recommended Posts

Posted

kertokaapas mielipiteitä että laittaakko kaasutin imu vai paine puolelle? lueskelin sambaa niin lähes kaikki turbotetut on tehty niin että kaasutin on imupuolella kun taas mulla on sellanen kuva että ei olis kovinkaan järkevä ratkasu. olishan se pikkusen helpompi laittaa imupuolelle kun ei tartteis painekoteloa tehdä. ajatuksena olis tehdä 1600 perus pannu johon tulis pieni garrett t15 ahdin ja yksi paineistettu dellorton 45 vaakaimu

Posted

astetta hankalampaa tehda kunnolal toimiva valijaahdytin jos kaasari on imupuolella. Kaasarivalikoima on kuitenkin imupuolella aika runsas, verrattuna painepuoleen, jossa aikalailla Dellortot jyllaa kun niita saa siihen kayttoon tehtynakin. (sai).

 

Jan

Posted

Noviisin sekoilu aiheesee mutta se imetty bensahan jäähdyttää sitä ilmaa sen ahdon aikana aika runsaasti? Kuitenkin sen haihtuminen sitoo energiaa ihan kohtuullisesti. Vai onko siinä kysymys vain muutamasta hassusta asteesta.

Posted

kyllä mäkin sillä mielellä oon että painepuolelle mut tossa vaan googlettelin ni melkosesti tuli vastaan just noita imupuolelle rakennettuja versioita. saas nähdä onko toi 45 dellu liian iso? saahan siihen tietysti sisäkurkkuja. en ole varma laitanko välijäähytintä ollenkaan vaikka noita olis nurkissa useampiakin

Posted

Jos ostat kirjan Turbomania ja luet sitä niin siellä kerrotaan nimenomaan että Jenkkilät ovat jääneet kivikaudelle Turbottamisen suhteen ja asentavat ne lähes aina imupuolelle..

 

Niillä on jonkin ihme uskomus että jos asentaa kaasarin painepuolelle ei ikinä pysty ahtamaan enempää kuin 5psi (0,344bar) koska kaasari "kuristaa" ilmavirtoja niin paljon...

Posted

Kun sulla on jo paineistettu kaasari valmiina ja ahdin joka ei sovellu imupuolen systeemiin, niin eikös valinta ole ihan selvä.

 

Been there...

 

t. Mika

Posted
Kun sulla on jo paineistettu kaasari valmiina ja ahdin joka ei sovellu imupuolen systeemiin, niin eikös valinta ole ihan selvä.

 

Been there...

 

t. Mika

 

kyllähän me näillä mennään. aloittelen huomenna purkamalla tuon irtomoottorin. kelpaakohan toi vakio nokka-akseli? tartteekohan tehdä jonkunlainen huohotus systeemi?

  • 1 month later...
Posted

Moi.

 

Mitenkäs tuollaista paineistettua kaasaria sitten lähdetään säätämään?

Jos mulla jonkin laskentakaavan mukaan 40 Dhla pitäisi varustaa 30 kurkuilla, 120pää- ja 180 ilmasuuttimilla, niin miten turbo muuttaa tuota? Voisiko joku jakaa omia kokemuksiaan??

 

Kiitos,

T:Meukku

Posted

mitä perus 40 drla:han pitää tehdä että kestää turbottamisen painepuolelle?

Posted

Tavallisen Dellorton saa muutettua painepuolelle sopivaksi ihan paremmalla tiivistyksellä. Käytännössä turbomallin tiivistesarjalla. Yleensä tarpeen myös vaihtaa neulaventtiilit suurimpiin mitä saa, ja kumikärkiset pitää helpommin.

 

Säätöjen kannalta helpoimmalla pääsee jos aloittaa pienillä kurkuilla. Jos vapari on 32 kurkuilla laita vastaavaan turbokoneeseen 28mm. Aina sitä voi vaihtaa isompaan sitten kun homma alkaa pelaamaan. Pääsuuttimet pitää olla isompia kuin vaparissa ja ilmat pienempia. molemmat siis rikkaampia. Tyhjäkäynnit ja pumput ei kauas vaparin arvoista heitä. Nämä kaikki ajateltu kevyeen katuviritykseen alle kilon paineilla.

 

Bensapumppuna ruiskun korkeapainepumppu, ja paluukierto. Turbokaasarille tarkoitettu paineensäädin ja kaasarille tuleva paine 0.25bar.

Posted

Isoilla ahdoilla voi olla tarvetta vaihtaa massakoho.

 

Kuristusrenkaita kannattaa kokeilla. Niistä löytyy juttua tuosta turbomania-kirjasta.

 

t. Mika

Posted

kiitokset Mikat, toi oli juuri sellaista tietoa, mitä tarvitsin!!

Posted

Itseltä jäi nuo rinkulat kokeilematta, mutta niistä pitäis olla hyvä apu seosten saamiseksi kohdalleen. Ongelmahan tahtoo olla, että seoksia ei tahdo saada optimaaliseksi ilman ahtoja tai ahtojen kanssa. On yleensä vähän joko tai tuo toiminta. :-)

 

t. Mika

Posted
Mutta Mega auttaa tuohon vaivaan kummasti.

 

Tuollahan jo aiemmin päätettiin, että paineistetulla kaasarilla mennään.

 

t. Mika

 

ps. OT, mikäs on nykyään megassa kartan koko?

Posted

MS1 on 12x12 ja olikohan MS2 14x14 tai 16x16 ihan varma ku ite ei tota kakkosen extraa tullut katottua vielä tarkemmin. Keväällä sekin tutkitaan.

Olihan tuossa kyllä et kaasarilla mennään, mutta aattelin kuitenkin pikkasen hehkuttaa, jos jotain muuta kiinnostaisi.

Posted

jees, kaasarilla mennään tässä vaiheessa. kovasti tekis mieli rakentaa toi mega, jokinverran oon elektroniikkaa rakennellu ja megaagin joskus escorttiin suunnittelin. eiköhän se tulevaisuudessa tuu tehtyäkin. tää on vaan nyt budjetti prokkis jossa laittelen hyllystä löytyvää tavaraa käyttöön. homma nyt siinä vaiheessa että koneen pääkomponentit kasattu, kaikki laipat hommattu eli pako/imusarjojen hitsauksella jatketaan ja kunhan rahaa ilmaantuu ni sitten tilailen hiluja että pääsee kasailemaan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...