Guest Rampe Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 kertokaapas mielipiteitä että laittaakko kaasutin imu vai paine puolelle? lueskelin sambaa niin lähes kaikki turbotetut on tehty niin että kaasutin on imupuolella kun taas mulla on sellanen kuva että ei olis kovinkaan järkevä ratkasu. olishan se pikkusen helpompi laittaa imupuolelle kun ei tartteis painekoteloa tehdä. ajatuksena olis tehdä 1600 perus pannu johon tulis pieni garrett t15 ahdin ja yksi paineistettu dellorton 45 vaakaimu Quote Link to comment
Guest Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 astetta hankalampaa tehda kunnolal toimiva valijaahdytin jos kaasari on imupuolella. Kaasarivalikoima on kuitenkin imupuolella aika runsas, verrattuna painepuoleen, jossa aikalailla Dellortot jyllaa kun niita saa siihen kayttoon tehtynakin. (sai). Jan Quote Link to comment
Gerbiili Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Noviisin sekoilu aiheesee mutta se imetty bensahan jäähdyttää sitä ilmaa sen ahdon aikana aika runsaasti? Kuitenkin sen haihtuminen sitoo energiaa ihan kohtuullisesti. Vai onko siinä kysymys vain muutamasta hassusta asteesta. Quote Link to comment
Guest Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 mahtaako kaikki turbotkaan tykata bensasta? Quote Link to comment
Guest Rampe Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 kyllä mäkin sillä mielellä oon että painepuolelle mut tossa vaan googlettelin ni melkosesti tuli vastaan just noita imupuolelle rakennettuja versioita. saas nähdä onko toi 45 dellu liian iso? saahan siihen tietysti sisäkurkkuja. en ole varma laitanko välijäähytintä ollenkaan vaikka noita olis nurkissa useampiakin Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Jos ostat kirjan Turbomania ja luet sitä niin siellä kerrotaan nimenomaan että Jenkkilät ovat jääneet kivikaudelle Turbottamisen suhteen ja asentavat ne lähes aina imupuolelle.. Niillä on jonkin ihme uskomus että jos asentaa kaasarin painepuolelle ei ikinä pysty ahtamaan enempää kuin 5psi (0,344bar) koska kaasari "kuristaa" ilmavirtoja niin paljon... Quote Link to comment
ARTO Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Minä vuonna tämä "turboraamattu" julkaistu? Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Turbomania by Bob Tomlinsson Löytyy myös Suomalaisilta Volkkari osamyyjiltä. Quote Link to comment
Marko Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Turbomania by Bob Tomlinsson Löytyy myös Suomalaisilta Volkkari osamyyjiltä. Jees, http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=707 Quote Link to comment
mikan Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Kun sulla on jo paineistettu kaasari valmiina ja ahdin joka ei sovellu imupuolen systeemiin, niin eikös valinta ole ihan selvä. Been there... t. Mika Quote Link to comment
Guest Rampe Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Kun sulla on jo paineistettu kaasari valmiina ja ahdin joka ei sovellu imupuolen systeemiin, niin eikös valinta ole ihan selvä. Been there... t. Mika kyllähän me näillä mennään. aloittelen huomenna purkamalla tuon irtomoottorin. kelpaakohan toi vakio nokka-akseli? tartteekohan tehdä jonkunlainen huohotus systeemi? Quote Link to comment
Guest Meukku Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Moi. Mitenkäs tuollaista paineistettua kaasaria sitten lähdetään säätämään? Jos mulla jonkin laskentakaavan mukaan 40 Dhla pitäisi varustaa 30 kurkuilla, 120pää- ja 180 ilmasuuttimilla, niin miten turbo muuttaa tuota? Voisiko joku jakaa omia kokemuksiaan?? Kiitos, T:Meukku Quote Link to comment
Guest Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 mitä perus 40 drla:han pitää tehdä että kestää turbottamisen painepuolelle? Quote Link to comment
Mika Heikola Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 Tavallisen Dellorton saa muutettua painepuolelle sopivaksi ihan paremmalla tiivistyksellä. Käytännössä turbomallin tiivistesarjalla. Yleensä tarpeen myös vaihtaa neulaventtiilit suurimpiin mitä saa, ja kumikärkiset pitää helpommin. Säätöjen kannalta helpoimmalla pääsee jos aloittaa pienillä kurkuilla. Jos vapari on 32 kurkuilla laita vastaavaan turbokoneeseen 28mm. Aina sitä voi vaihtaa isompaan sitten kun homma alkaa pelaamaan. Pääsuuttimet pitää olla isompia kuin vaparissa ja ilmat pienempia. molemmat siis rikkaampia. Tyhjäkäynnit ja pumput ei kauas vaparin arvoista heitä. Nämä kaikki ajateltu kevyeen katuviritykseen alle kilon paineilla. Bensapumppuna ruiskun korkeapainepumppu, ja paluukierto. Turbokaasarille tarkoitettu paineensäädin ja kaasarille tuleva paine 0.25bar. Quote Link to comment
mikan Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 Isoilla ahdoilla voi olla tarvetta vaihtaa massakoho. Kuristusrenkaita kannattaa kokeilla. Niistä löytyy juttua tuosta turbomania-kirjasta. t. Mika Quote Link to comment
Guest Meukku Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 kiitokset Mikat, toi oli juuri sellaista tietoa, mitä tarvitsin!! Quote Link to comment
mikan Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Itseltä jäi nuo rinkulat kokeilematta, mutta niistä pitäis olla hyvä apu seosten saamiseksi kohdalleen. Ongelmahan tahtoo olla, että seoksia ei tahdo saada optimaaliseksi ilman ahtoja tai ahtojen kanssa. On yleensä vähän joko tai tuo toiminta. :-) t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Mutta Mega auttaa tuohon vaivaan kummasti. Quote Link to comment
mikan Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Mutta Mega auttaa tuohon vaivaan kummasti. Tuollahan jo aiemmin päätettiin, että paineistetulla kaasarilla mennään. t. Mika ps. OT, mikäs on nykyään megassa kartan koko? Quote Link to comment
JaniM Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 MS1 on 12x12 ja olikohan MS2 14x14 tai 16x16 ihan varma ku ite ei tota kakkosen extraa tullut katottua vielä tarkemmin. Keväällä sekin tutkitaan. Olihan tuossa kyllä et kaasarilla mennään, mutta aattelin kuitenkin pikkasen hehkuttaa, jos jotain muuta kiinnostaisi. Quote Link to comment
Guest Rampe Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 jees, kaasarilla mennään tässä vaiheessa. kovasti tekis mieli rakentaa toi mega, jokinverran oon elektroniikkaa rakennellu ja megaagin joskus escorttiin suunnittelin. eiköhän se tulevaisuudessa tuu tehtyäkin. tää on vaan nyt budjetti prokkis jossa laittelen hyllystä löytyvää tavaraa käyttöön. homma nyt siinä vaiheessa että koneen pääkomponentit kasattu, kaikki laipat hommattu eli pako/imusarjojen hitsauksella jatketaan ja kunhan rahaa ilmaantuu ni sitten tilailen hiluja että pääsee kasailemaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.