Jump to content

Vaihdekepin säätö


Recommended Posts

-73 Kupla.

 

Ongelma:

 

Ykkösen vasemmalla puolella tuntuu lovi johon meinaa mennä aina kun ykköstä laittaa päälle samoin kakkoselle vaihdettaessa pakki rasahtaa usein. Alalevy pitäisi olla oikein päin,koska pakki toimii ja muuten toímii 3 ja 4 moitteettomasti,vakiokeppi ja vaihdevälin lyhennin. Vaihdelaatikon vaihtokaan ei auta. Kepin etupusla näyttäisi olevan kunnossa eikä takapuslakaan normaalia kummempi. Säätämällä ei kuntoon tule ainakaan vakiosäätövaralla kepin pultinreijissä

 

Missä vika ?

Link to comment
Auttaisikohan jos alalevyä siirtäis vasemmalle niin paljon kuin pultit antaa myöten. Silloin rajoitin siirtyy lähemmäs 1/2 vaihteen paikkaa. Alalevy pitäisi muistaakseni olla niin päin, että kiilamainen rajoitin on kepin oikealla puolella.

 

Ei auta asiaan,kokeiltu jo jokasuuntaan säätövaran puitteissa, pitää koitaa viilata varmaan lisää säätövaraa tai jotain. Joo ja jos alalevyn laittaa toisinpäin pakki ei toimi edes kuinka pitäis.

Link to comment
Ootko myös koittanut alalevyä molemmin päin, siis että kiilamainen rajoitin oikealla puolella, joko ylös- tai alaspäin?

 

Ei ole kokeiltu kun niin että on oikealla ja ylöspäin koska toisinpäin se ei ainakaan voi kuulua,koska alalevyssä on pykälät päissä joten sen "voi" asentaa vain yksinpäin järkevästi. Muuta en enää keksi kun että vaihdekepin etupusla on keppilinjasta kulunut paskaksi koska keppi vähän työntyy alaspäin samalla kun ykköselle kytkee/yrittää kytkeä,muuten toimii 2 aika hyvin ja 3 ja 4 loistavasti.

Link to comment

Oletko kokeillut toisella kepillä? Onko tuo nykyinen keppi varmasti ok? Onko esimerkiksi sen pallon yläpuolella oleva muoviholkki (kuvassa osa 3A) vielä paikallaan ja kunnossa? Kaikenlaisia outoja vikoja tulee kuluneesta kepistä.

post-948-13888360433387_thumb.jpg

Link to comment

Onko kepin pässä tunnellin sisällä olevassa puslituksessa väljää? Jokkis vehkeissä joutunu joskus simmaileen sitä ku on ollu väljyyttä, ollu samanlaisia oireita ja sillä on korjaantunu.

Link to comment
Onko kepin pässä tunnellin sisällä olevassa puslituksessa väljää? Jokkis vehkeissä joutunu joskus simmaileen sitä ku on ollu väljyyttä, ollu samanlaisia oireita ja sillä on korjaantunu.

 

Juurikin tuota holkkia epäilen,mutta keppi on kyllä kunnossa sen tutkasin jo eilen. Holkki varmaan helpointa vaihtaa kun leikkaa runkotunneliin pienen "huoltoluukun" sivuun . Eipä sinne muualta kunnolla näe.

Link to comment

Holkki on siinä heti vaihdekepin aukon takareunassa. Vaihto onnistuu helposti kepin reiästä, mutta vaihdetanko pitää vetää etupäästä ulos.

 

Edit: Sähän olit kyllä jo tarkastanutkin tuon etupuslan kunnon, joten ilmeisesti tiedät missä se on ;)

Link to comment
Holkki on siinä heti vaihdekepin aukon takareunassa. Vaihto onnistuu helposti kepin reiästä, mutta vaihdetanko pitää vetää etupäästä ulos.

 

Edit: Sähän olit kyllä jo tarkastanutkin tuon etupuslan kunnon, joten ilmeisesti tiedät missä se on ;)

 

"tarkastanut" kyllä,mutta ei sitä kunnolla näe ennenkun on kädessä. Voipi olla rikki tai ei,kyllä sieltä joku valkoinen pusla ainakin pilkisti kun takaa taskulampulla katsoi. Alkaa vaihtoehdot loppumaan tämän ongelman osalta.

Link to comment

Omaan kuplaani vaihdoin kepin keväällä ja ainoot vaihteet mitkä sai kunnolla päälle oli 3 ja 4. Keppi pois ja kurkistus tunneliin, niin puslasta oli vaan riekaleet jäljellä. Laitoin uuden etupuslan ja vaihdoin samalla uuden takapuslan ja sen jälkeen keppi oli kuin toisesta autosta, ei tarvinnut kuin ruuvata keppi paikalleen ja eteen-taakse säätö katsoa paikalleen ja kaikki vaihteet löyty kuin unelma.

Link to comment

Mulla oli joskus sama tilanne muovisen vaihdevälin lyhentäjän kanssa. En osannut säätää keppiä niin ettei tyrkannyt pakkia kakkosen sijaan eikä ykkönen tahtonut mennä päälle.

Nakkasin lyhentäjän pois ja hyvin toimi taas.

 

En tarkistanut muiden osien kuntoa.

 

Muistaisin hämärästi että korjausohjeet vuodelta miekka ja kirves neuvoo suurentamaan säätölevyn, rungon tai kepin reikiä vastaavassa tilanteessa.

Link to comment

Runkotunneliin huolto luukku jos viitsii tehä, niin helpoiten ehkä pääsee siihen käsiksi. Jos on väljyyttä niin voihan sinne tehä jonku holkinki väliin, niin johan alkaa pelittään. ;)

Link to comment
-73 Kupla.

 

Ongelma:

 

Ykkösen vasemmalla puolella tuntuu lovi johon meinaa mennä aina kun ykköstä laittaa päälle samoin kakkoselle vaihdettaessa pakki rasahtaa usein. Alalevy pitäisi olla oikein päin,koska pakki toimii ja muuten toímii 3 ja 4 moitteettomasti,vakiokeppi ja vaihdevälin lyhennin. Vaihdelaatikon vaihtokaan ei auta. Kepin etupusla näyttäisi olevan kunnossa eikä takapuslakaan normaalia kummempi. Säätämällä ei kuntoon tule ainakaan vakiosäätövaralla kepin pultinreijissä

 

Missä vika ?

 

Moro vaan kaikille.

 

itsellä oli sama ongelma, jonka kanssa painin jokusen tunnin. Ongelma kuitenkin ratkesi. elikkäs lyhentäjän palikat vaan oikeisiin väleihin, oikeinpäin ja täytyy olla aivan keskellä. Hyödynnän metaken liittämää kuvaa (kiitos siitä)

post-3079-13888360437312_thumb.jpg

Link to comment
Mulla on samaa vikaa, mutta mulla on uusi Scat:n drag fast keppi. Ei läydy pakkilukkoa, ja kummatkin puslat ovat uusia. Turon ohjeiden mukaan säädetty, mut ei onnaa. Onko ideoita?

 

Eihän sulla ole se alkuperäinen pakkilukko levy tuon kepin alla?

Link to comment

ei ole, enkä kyllä saanut vakiollakaan toimimaan.. sitä itsekkin ihmettelen että miksi. Onko tuo original automaatti, mikä on muutettu manuaaliksi. Ja tunnelin siirtotangon pituus on eri. Kun näyttää että takapuslan runkoa on pidennetty. Puslat ovat uudet joten siitä ei ainakaan ole kiinni..

 

 

Make

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...