Jump to content

Käynnistyksen esto kuplaan


Recommended Posts

Näin lauantai illan kunniaksi tuli ajatus, kun tuntuu kumminkin tuo kuplan luvaton käyttöönotto aika helpolta, niin vähän päänvaivaksi voroille (joita toivottavasti ikinä ei osu kohdalle). Elikkäs ajattelin sijoittaa vaihtokatkaisijan johtoon joka menee lukolta startille, kun siinähän ei hirveitä virtoja kulje? ja löytyi katkaisija joka 230 V:lla kestää 16 A:ia niin eikös mokoma riittäisi tuossa systeemissä? Ja sitten ohjaisi sen virran kulkemaan summerille, joka vois vähän peläyttää. Samaan systeemiinhän voisi vielä valonkin ympätä jotenkin että palaisi kokoajan joko vihreänä tai punaisena. Mahtaisikohan onnistua? Mielipiteitä. Tietenkin liitoksia tulee lisää, mutta mutta.

Link to comment

Mulla oli joskus yhdessä kuplassa "käynnistyksenesto" tehty niin, että olisko ollut se paksu punainen piuha mikä menee virtalukolle, sen varteen oli laitettu katkaisija, joku tarvike, liekö ollut katsottu sen kummemmin mitä kestää tai oli kestämättä, toimi kuitenkin.

 

Tämä katkaisija oli jemma nimisessä piilossa. Hyvin toimi ;o)

Link to comment

paavirtakatkaisija irroitettavalla avaimella on toiminu hyvin.

 

Samoin aika varma kikka on kayda koukkasemassa virranjakajan pyorija taskuun. Ei lahe kayntiin ellei vorolla ole VW pyorijaa mukana ja tajua katsoa sinne kannen alle :)

Link to comment

Tosiaan onhan tuossa jo nytkin päävirtakatkaisija irroitettavalla avaimella : ) Pyörijä on ehkä hieman hankalan muotoinen kuljettaa, vaikka suht pienehkö kappale onkin. Mutta yritän silti tuota katkaisijaa jossain vaiheessa.

 

Ei savua ilman tulta >: )

Link to comment
8503100.gif

Meilläkin on tollanen vissiin kaikissa autoissa, ei vaan koskaan muista laittaa sitä kiinni kun jättää auton parkkiin...

 

Minä kun oon niin vainoharhainen niin laitan tuon rattiin vaikka olis kupla tallissa pukeilla ilman konetta, ja tallin ovet tiukasti lukossa :)

Link to comment
löytyi katkaisija joka 230 V:lla kestää 16 A:ia niin eikös mokoma riittäisi tuossa systeemissä?

 

Jos oikeen tarkkoja ollaan niin katkaisija kannattaa valita sopivan tyyppiselle virralle/jännitteelle tarkoitettu. Eli esim. 12 VDC 16A (eikä 230VAC 16A).

Nuissa katkaisimien kärjissä käytetään erilaisia materiaaleja ja rakennettakin jotka on optimoitu käytettävälle jännitteelle ja virralle. Sama releissä.

Link to comment
Höpsis. Ettei joku olis vedättäny multasta?

 

no ei taida olla. Kytkimissä ja releissä speksataan usein sähköiset arvot sekä AC että DC jännitteelle/virralle. Kytkimissä pinnoitteena käytetään hopeaa DC:lle ja kultaa AC:lle.

 

Releissä ja kontaktoreissa niiden katkaisukyky on ihan eri AC tai DC jännitteelle, puhumattakaan eliniästä. Elinikään ja kytkimen speksaamiseen vaikuttaa lisäksi sen käyttötarkoitus, resistiiven vai induktiivinen kuorma.

Link to comment

Itse olen ajatellut seuraavanlaista mallia!

Eli autoon tulee sähköinen päävirtakytkin ja sille ohjaus jonnekkin kojelaudan alle nätisti piiloon.....

 

Itsellä kun ei ole tällä hetkellä missään harrateautossa päävirtakytkintä ja ne olis kyllä aika tärkeitä. Välillä on ongelmia starttauksen kanssa kun akunkenkä on löysällä sen takia, että on helppo irroittaa ajon jälkeen.

 

Tuo päävirtakytkin olisi halpa palovakuutus ja taitais säästää akkua, kun sais ajon jäkeen kääntää virran pois, mutta miksi sitten ei laita heti tuollaista sähköllä toimivaa päävirtakytkintä?

Ainut syy miksi sellaista ei tullut itselle vielä tänä kesänä on hinta!

ne mitä olen googgelilla löytänyt ovat olleet hinnaltaan siinä sadan ekun paikkeilla!

 

En nyt varmaa tiedä paljonko se hidastaisi autovarasta, mutta menee siinä ainakin hetki selvittää mistä ohjaus virta tulee tai sitten pitää olla johtoja mukan, että voi vetää suoraan virran päävirrankatkaisija kelalle!

 

Että jos niitä jostain löytyy halvalla, niin tässä on potentiaalinen ostaja, menekkiä on useammalle =)

 

Vilkku

 

edit:

Tässä etsiskelin päävirtakytkimiä ja rallipuolella olis tämmöstäkin tarjolla. Jäis jarrut päälle, jossei ymmärrä vapauttaa... Olisko tämmönen ihan laillinen asentaa katukäyttöön? ja toimiskohan kuplassa?

Link to comment
Eli autoon tulee sähköinen päävirtakytkin ja sille ohjaus jonnekkin kojelaudan alle nätisti piiloon.....

 

Hullu teoreettine ajatelma taas pätkähti mieleen...

 

Jos sulla on päävirtakatkaisijasta sähköt poikki, ja se katkaisija on sähköisesti ohjattu, niin miten saat pääkatkaisijan ohjukselle sähköä, että saat pääkatkaisijan päälle, että saat pääkatkaisijan ohjaukselle sähköä...

Link to comment
Eli autoon tulee sähköinen päävirtakytkin ja sille ohjaus jonnekkin kojelaudan alle nätisti piiloon.....

 

Hullu teoreettine ajatelma taas pätkähti mieleen...

 

Jos sulla on päävirtakatkaisijasta sähköt poikki, ja se katkaisija on sähköisesti ohjattu, niin miten saat pääkatkaisijan ohjukselle sähköä, että saat pääkatkaisijan päälle, että saat pääkatkaisijan ohjaukselle sähköä...

 

niin no =)

tarvihan se katkaisijan kela virtaa, että pystyy vetää päävirran päälle! Akun navasta joutuu vetämään sille johdon suoraan tai mistä nyt ikinä kierrättääkään siihenhän tulee se katkaisija välille joka ohjaa laitetta!

Onhan nämä tuttuja kuorma-autopuolelta. Siellä on manuaalista, paineilmalla toimivaa ja sähköistä!

Link to comment
Eli autoon tulee sähköinen päävirtakytkin ja sille ohjaus jonnekkin kojelaudan alle nätisti piiloon.....

 

Hullu teoreettine ajatelma taas pätkähti mieleen...

 

Jos sulla on päävirtakatkaisijasta sähköt poikki, ja se katkaisija on sähköisesti ohjattu, niin miten saat pääkatkaisijan ohjukselle sähköä, että saat pääkatkaisijan päälle, että saat pääkatkaisijan ohjaukselle sähköä...

 

Niin vai ajattelitko että mites se sähköllä toimiva kytkin toimii jos sähköt on sököt?

- Joudut käyttämään sitä manuaalisesti!

- Sille laitetaan omat sähköt tietty. Ja niille varasähköt, upsit.

 

Voishan tuon hoitaa radio-ohjattuna, vahva servo vaan vastaanottimen kanssa (omalla akulla tietty) siihen päävirtakytkimeen. Ja vot, pistää vaikka sadan metrin päästä virrat poikki jos alkaa savu nousta muualta ku auton takana olevista suuttimista.

 

No ajatus karkaa vähän näin maanantaina ja menee ehkä hieman topiikin ulkopuolelle! pitääkö tehdä oma ketju tästä päävirtakytkimistä?

 

itse olen harkinnut sitä sähköistä päävirrankatkaisijaa ihan aikuisten oikeasti!

Link to comment
eipä o koskaan ilmavolkkaria pöllitty, helpompi jättää ovet auki asemalle viikonlopuks niin ei kelpaa kelleen... ei ees sonderi.

 

Noo mutta koskaan ei voi olla liian varovainen ; ) Ja nuo sähköiset päävirtakatkaisijat jää minulla haaveeksi : D Jos nyt sais rahat riittämään projektin loppuun niin hjyvä ois : )

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kattelin tossa eilen kaverin ralliautoa kun siinä käsijarrukahva lukittuu peräkärreistä ym. tutulla salvalla. Tuli mieleen vaan, että siihen salpaanhan sais munalukon :p

Link to comment
Guest Forsbacka
Höpsis. Ettei joku olis vedättäny multasta?

 

no ei taida olla. Kytkimissä ja releissä speksataan usein sähköiset arvot sekä AC että DC jännitteelle/virralle. Kytkimissä pinnoitteena käytetään hopeaa DC:lle ja kultaa AC:lle.

 

Releissä ja kontaktoreissa niiden katkaisukyky on ihan eri AC tai DC jännitteelle, puhumattakaan eliniästä. Elinikään ja kytkimen speksaamiseen vaikuttaa lisäksi sen käyttötarkoitus, resistiiven vai induktiivinen kuorma.

 

My bad ja pahoittelut Multaselle.

Pinnoitteet on siis pirun tärkeät tässä sovelluksessa.

Link to comment
Höpsis. Ettei joku olis vedättäny multasta?

 

no ei taida olla. Kytkimissä ja releissä speksataan usein sähköiset arvot sekä AC että DC jännitteelle/virralle. Kytkimissä pinnoitteena käytetään hopeaa DC:lle ja kultaa AC:lle.

 

Releissä ja kontaktoreissa niiden katkaisukyky on ihan eri AC tai DC jännitteelle, puhumattakaan eliniästä. Elinikään ja kytkimen speksaamiseen vaikuttaa lisäksi sen käyttötarkoitus, resistiiven vai induktiivinen kuorma.

 

My bad ja pahoittelut Multaselle.

Pinnoitteet on siis pirun tärkeät tässä sovelluksessa.

Mutta onko sillä tässä merkitystä koska katkaisijaa käytetään virtojen ollessa pois päältä. Eli pinnat koskettavat koko ajan toisiaan kun piirissä liikkuu virtaa.
Link to comment
Mutta onko sillä tässä merkitystä koska katkaisijaa käytetään virtojen ollessa pois päältä. Eli pinnat koskettavat koko ajan toisiaan kun piirissä liikkuu virtaa.

 

Ei se oikeasti ehkä niin älyttömän tärkeä asia ole. Halusin vaan esittää viksua kun tarjottiin mahollisuus =)

 

Varmaan tuli uutena asiana kummiskin monelle ja kannattaahan periaatteessa laittaa vain sopivia kytkimiä jos niitä on saatavilla.

Link to comment
Ei se oikeasti ehkä niin älyttömän tärkeä asia ole. Halusin vaan esittää viksua kun tarjottiin mahollisuus =)

 

Varmaan tuli uutena asiana kummiskin monelle ja kannattaahan periaatteessa laittaa vain sopivia kytkimiä jos niitä on saatavilla.

 

Totta tuokin! No täytyy katsella jos löytyisi sopivan mallista 12 v:n katkaisijaa tähän tarkoitukseen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...