tono Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Näin lauantai illan kunniaksi tuli ajatus, kun tuntuu kumminkin tuo kuplan luvaton käyttöönotto aika helpolta, niin vähän päänvaivaksi voroille (joita toivottavasti ikinä ei osu kohdalle). Elikkäs ajattelin sijoittaa vaihtokatkaisijan johtoon joka menee lukolta startille, kun siinähän ei hirveitä virtoja kulje? ja löytyi katkaisija joka 230 V:lla kestää 16 A:ia niin eikös mokoma riittäisi tuossa systeemissä? Ja sitten ohjaisi sen virran kulkemaan summerille, joka vois vähän peläyttää. Samaan systeemiinhän voisi vielä valonkin ympätä jotenkin että palaisi kokoajan joko vihreänä tai punaisena. Mahtaisikohan onnistua? Mielipiteitä. Tietenkin liitoksia tulee lisää, mutta mutta. Quote Link to comment
hanski. Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 laita vaan kunnon häly siihen kuplaan! saat samalla vakuutuksesta alennusta+ lisää mukavuus toimintoja, kuten keskuslukon kauko-ohjauksen yms...... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Starttin solenoidi ottaa kyl ihan kivasti virtaa. Tietty voit laittaa taakse releen startin solenoidille, niin ei tarvii sit virtalukkoakaan rasittaa niin paljoa. Quote Link to comment
Guest Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Mulla oli joskus yhdessä kuplassa "käynnistyksenesto" tehty niin, että olisko ollut se paksu punainen piuha mikä menee virtalukolle, sen varteen oli laitettu katkaisija, joku tarvike, liekö ollut katsottu sen kummemmin mitä kestää tai oli kestämättä, toimi kuitenkin. Tämä katkaisija oli jemma nimisessä piilossa. Hyvin toimi ;o) Quote Link to comment
Guest Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 paavirtakatkaisija irroitettavalla avaimella on toiminu hyvin. Samoin aika varma kikka on kayda koukkasemassa virranjakajan pyorija taskuun. Ei lahe kayntiin ellei vorolla ole VW pyorijaa mukana ja tajua katsoa sinne kannen alle :) Quote Link to comment
tono Posted November 16, 2008 Author Share Posted November 16, 2008 Tosiaan onhan tuossa jo nytkin päävirtakatkaisija irroitettavalla avaimella : ) Pyörijä on ehkä hieman hankalan muotoinen kuljettaa, vaikka suht pienehkö kappale onkin. Mutta yritän silti tuota katkaisijaa jossain vaiheessa. Ei savua ilman tulta >: ) Quote Link to comment
Guest Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Meilläkin on tollanen vissiin kaikissa autoissa, ei vaan koskaan muista laittaa sitä kiinni kun jättää auton parkkiin... Quote Link to comment
metake Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Meilläkin on tollanen vissiin kaikissa autoissa, ei vaan koskaan muista laittaa sitä kiinni kun jättää auton parkkiin... Minä kun oon niin vainoharhainen niin laitan tuon rattiin vaikka olis kupla tallissa pukeilla ilman konetta, ja tallin ovet tiukasti lukossa :) Quote Link to comment
multanen Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 löytyi katkaisija joka 230 V:lla kestää 16 A:ia niin eikös mokoma riittäisi tuossa systeemissä? Jos oikeen tarkkoja ollaan niin katkaisija kannattaa valita sopivan tyyppiselle virralle/jännitteelle tarkoitettu. Eli esim. 12 VDC 16A (eikä 230VAC 16A). Nuissa katkaisimien kärjissä käytetään erilaisia materiaaleja ja rakennettakin jotka on optimoitu käytettävälle jännitteelle ja virralle. Sama releissä. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Höpsis. Ettei joku olis vedättäny multasta? Quote Link to comment
Simon Templar Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Höpsis. Ettei joku olis vedättäny multasta? no ei taida olla. Kytkimissä ja releissä speksataan usein sähköiset arvot sekä AC että DC jännitteelle/virralle. Kytkimissä pinnoitteena käytetään hopeaa DC:lle ja kultaa AC:lle. Releissä ja kontaktoreissa niiden katkaisukyky on ihan eri AC tai DC jännitteelle, puhumattakaan eliniästä. Elinikään ja kytkimen speksaamiseen vaikuttaa lisäksi sen käyttötarkoitus, resistiiven vai induktiivinen kuorma. Quote Link to comment
vilkku Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Itse olen ajatellut seuraavanlaista mallia! Eli autoon tulee sähköinen päävirtakytkin ja sille ohjaus jonnekkin kojelaudan alle nätisti piiloon..... Itsellä kun ei ole tällä hetkellä missään harrateautossa päävirtakytkintä ja ne olis kyllä aika tärkeitä. Välillä on ongelmia starttauksen kanssa kun akunkenkä on löysällä sen takia, että on helppo irroittaa ajon jälkeen. Tuo päävirtakytkin olisi halpa palovakuutus ja taitais säästää akkua, kun sais ajon jäkeen kääntää virran pois, mutta miksi sitten ei laita heti tuollaista sähköllä toimivaa päävirtakytkintä? Ainut syy miksi sellaista ei tullut itselle vielä tänä kesänä on hinta! ne mitä olen googgelilla löytänyt ovat olleet hinnaltaan siinä sadan ekun paikkeilla! En nyt varmaa tiedä paljonko se hidastaisi autovarasta, mutta menee siinä ainakin hetki selvittää mistä ohjaus virta tulee tai sitten pitää olla johtoja mukan, että voi vetää suoraan virran päävirrankatkaisija kelalle! Että jos niitä jostain löytyy halvalla, niin tässä on potentiaalinen ostaja, menekkiä on useammalle =) Vilkku edit: Tässä etsiskelin päävirtakytkimiä ja rallipuolella olis tämmöstäkin tarjolla. Jäis jarrut päälle, jossei ymmärrä vapauttaa... Olisko tämmönen ihan laillinen asentaa katukäyttöön? ja toimiskohan kuplassa? Quote Link to comment
metake Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Eli autoon tulee sähköinen päävirtakytkin ja sille ohjaus jonnekkin kojelaudan alle nätisti piiloon..... Hullu teoreettine ajatelma taas pätkähti mieleen... Jos sulla on päävirtakatkaisijasta sähköt poikki, ja se katkaisija on sähköisesti ohjattu, niin miten saat pääkatkaisijan ohjukselle sähköä, että saat pääkatkaisijan päälle, että saat pääkatkaisijan ohjaukselle sähköä... Quote Link to comment
vilkku Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Eli autoon tulee sähköinen päävirtakytkin ja sille ohjaus jonnekkin kojelaudan alle nätisti piiloon..... Hullu teoreettine ajatelma taas pätkähti mieleen... Jos sulla on päävirtakatkaisijasta sähköt poikki, ja se katkaisija on sähköisesti ohjattu, niin miten saat pääkatkaisijan ohjukselle sähköä, että saat pääkatkaisijan päälle, että saat pääkatkaisijan ohjaukselle sähköä... niin no =) tarvihan se katkaisijan kela virtaa, että pystyy vetää päävirran päälle! Akun navasta joutuu vetämään sille johdon suoraan tai mistä nyt ikinä kierrättääkään siihenhän tulee se katkaisija välille joka ohjaa laitetta! Onhan nämä tuttuja kuorma-autopuolelta. Siellä on manuaalista, paineilmalla toimivaa ja sähköistä! Quote Link to comment
vilkku Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Eli autoon tulee sähköinen päävirtakytkin ja sille ohjaus jonnekkin kojelaudan alle nätisti piiloon..... Hullu teoreettine ajatelma taas pätkähti mieleen... Jos sulla on päävirtakatkaisijasta sähköt poikki, ja se katkaisija on sähköisesti ohjattu, niin miten saat pääkatkaisijan ohjukselle sähköä, että saat pääkatkaisijan päälle, että saat pääkatkaisijan ohjaukselle sähköä... Niin vai ajattelitko että mites se sähköllä toimiva kytkin toimii jos sähköt on sököt? - Joudut käyttämään sitä manuaalisesti! - Sille laitetaan omat sähköt tietty. Ja niille varasähköt, upsit. Voishan tuon hoitaa radio-ohjattuna, vahva servo vaan vastaanottimen kanssa (omalla akulla tietty) siihen päävirtakytkimeen. Ja vot, pistää vaikka sadan metrin päästä virrat poikki jos alkaa savu nousta muualta ku auton takana olevista suuttimista. No ajatus karkaa vähän näin maanantaina ja menee ehkä hieman topiikin ulkopuolelle! pitääkö tehdä oma ketju tästä päävirtakytkimistä? itse olen harkinnut sitä sähköistä päävirrankatkaisijaa ihan aikuisten oikeasti! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 eipä o koskaan ilmavolkkaria pöllitty, helpompi jättää ovet auki asemalle viikonlopuks niin ei kelpaa kelleen... ei ees sonderi. Quote Link to comment
tono Posted November 17, 2008 Author Share Posted November 17, 2008 eipä o koskaan ilmavolkkaria pöllitty, helpompi jättää ovet auki asemalle viikonlopuks niin ei kelpaa kelleen... ei ees sonderi. Noo mutta koskaan ei voi olla liian varovainen ; ) Ja nuo sähköiset päävirtakatkaisijat jää minulla haaveeksi : D Jos nyt sais rahat riittämään projektin loppuun niin hjyvä ois : ) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Kattelin tossa eilen kaverin ralliautoa kun siinä käsijarrukahva lukittuu peräkärreistä ym. tutulla salvalla. Tuli mieleen vaan, että siihen salpaanhan sais munalukon :p Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 Höpsis. Ettei joku olis vedättäny multasta? no ei taida olla. Kytkimissä ja releissä speksataan usein sähköiset arvot sekä AC että DC jännitteelle/virralle. Kytkimissä pinnoitteena käytetään hopeaa DC:lle ja kultaa AC:lle. Releissä ja kontaktoreissa niiden katkaisukyky on ihan eri AC tai DC jännitteelle, puhumattakaan eliniästä. Elinikään ja kytkimen speksaamiseen vaikuttaa lisäksi sen käyttötarkoitus, resistiiven vai induktiivinen kuorma. My bad ja pahoittelut Multaselle. Pinnoitteet on siis pirun tärkeät tässä sovelluksessa. Quote Link to comment
tono Posted November 18, 2008 Author Share Posted November 18, 2008 Höpsis. Ettei joku olis vedättäny multasta? no ei taida olla. Kytkimissä ja releissä speksataan usein sähköiset arvot sekä AC että DC jännitteelle/virralle. Kytkimissä pinnoitteena käytetään hopeaa DC:lle ja kultaa AC:lle. Releissä ja kontaktoreissa niiden katkaisukyky on ihan eri AC tai DC jännitteelle, puhumattakaan eliniästä. Elinikään ja kytkimen speksaamiseen vaikuttaa lisäksi sen käyttötarkoitus, resistiiven vai induktiivinen kuorma. My bad ja pahoittelut Multaselle. Pinnoitteet on siis pirun tärkeät tässä sovelluksessa. Mutta onko sillä tässä merkitystä koska katkaisijaa käytetään virtojen ollessa pois päältä. Eli pinnat koskettavat koko ajan toisiaan kun piirissä liikkuu virtaa. Quote Link to comment
multanen Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 Mutta onko sillä tässä merkitystä koska katkaisijaa käytetään virtojen ollessa pois päältä. Eli pinnat koskettavat koko ajan toisiaan kun piirissä liikkuu virtaa. Ei se oikeasti ehkä niin älyttömän tärkeä asia ole. Halusin vaan esittää viksua kun tarjottiin mahollisuus =) Varmaan tuli uutena asiana kummiskin monelle ja kannattaahan periaatteessa laittaa vain sopivia kytkimiä jos niitä on saatavilla. Quote Link to comment
tono Posted November 18, 2008 Author Share Posted November 18, 2008 Ei se oikeasti ehkä niin älyttömän tärkeä asia ole. Halusin vaan esittää viksua kun tarjottiin mahollisuus =) Varmaan tuli uutena asiana kummiskin monelle ja kannattaahan periaatteessa laittaa vain sopivia kytkimiä jos niitä on saatavilla. Totta tuokin! No täytyy katsella jos löytyisi sopivan mallista 12 v:n katkaisijaa tähän tarkoitukseen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.