Jump to content

1/2 moottori


Guest kepajake

Recommended Posts

Posted

Minusta on sekopäistä jo lentää normi nelipyttysellä volsunkoneella, et toi nostaa kyl hulluuden ainakin neljänteen potenssiin...

Posted

Jostain oli selanneeni toista vastaavaa 2 pyttystä kuplan koneesta tehtynä. Tosin lentokonekki oli joku suht pieni. Hyvät osat menee hukkaan :(

Posted

Appiukolla on samanlainen viritelmä meneillään ja väittää kyllä sillä pääsevän helposti taivaalle ja ehkä turvallisesti alas.Puolitus pitää tehdä ettei tule etupainoinen potkurin kanssa. Tämä hulluus löytyy Joensuusta.

Posted

noita on tehty kauan, ja paljon :)

 

En mokomaan lentoharveliin jalallani astuis...

Guest laiska`s custom
Posted

eiköhän ihminen ole 100v lentänyt jo hieman eksoottisimmilla koneilla kun 2 mukinen volsun kone,ja mitä pien lentokone turmissa on kuollut sinä aikana ei ole kovin iso luku.vw moottoreillakin lennetty ihan 50luvulta lähtien ja taitaa olla eniten käytetty moottori.

Posted
vw moottoreillakin lennetty ihan 50luvulta lähtien ja taitaa olla eniten käytetty moottori.

Ei taida olla edes ultrapuolella eniten käytetty kone, saati tavallisella yleisilmailupuolella. Perus-Cessnojen koneet on kyllä ilmajäähdytettyjä nelosboksereita, mutta "ihan pikkaisen" isompia kuin VW:n koneet. Tai edes Porschen kutoset.

Guest laiska`s custom
Posted

no ei varmaan 2008v mutta 50luvulta 90luvun alkuun,ja tänäpäivänäkin tehdään viellä volsun koneella.

Posted

Yleensä lentokoneenmoottorin tyyppimerkinnässä on myllyn tilavuus mainittu, esim. O-320-sarjan Lycomingin tilavuus on 320 kuutiotuumaa. Isommat moottorit on yleensä kuusisylinterisiä. Pienin amerikkalainen nykymoottori taitaa olla 235. Limbachin, Sauerin ym. tekemät VW-pohjaiset moottorit on yleensä 1.8-2.5 litraisia.

 

Ai kulkisiko maan päällä? Miksei, paitsi että esim. Sauerin tekemä 2.5 litrainen 126 heppainen kone maksaa uutena 17000 €. 160 hv Lycoming O-320 maksaa uutena $ 35000, nollatunneille korjattuna noin $ 25000. Vanhoja saa edullisemmin mutta loppuunlennetytkin ovat arvossaan experimental-rakentajille ja vaihtomoottoreina. O-320:n "core value" on näköjään 12400 taalaa.

 

Lisäksi lentomoottori on tehty sillä tavalla, että se antaa tehonsa pienillä kierroksilla eli alle 3000 rpm. Potkuri on suoraan kampiakselin päässä eikä lavan kärki voi ylittää äänen nopeutta.

Guest Toheltaja
Posted

Tuli yks tommonen gyrokopterin kone aikanaan kasailtua eräälle ystävälle, kun oli lapa irronnut ja rytkässy sitten lohkon paskaks. Vakuutus korvas uuden koneen, ja likipitäen kaikki uusiks menikin akselia, veivejä sekä kansia lukuunottamatta. Polttoainepumppu koneistettiin tyhmästi jakajan nurkille niinku oli 25hp koneissakin, ja paljon muitakin reikiä sai lohkoon tehdä vanhan mallin mukaan. Veivit oli 912 porsaan ja akseli vastapaino 82mm merkkiä limbach. Kait tuo kikotin vieläkin kulkee...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...