Racing Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Mikä on osien saatavuus suomessa kyseisiin kaasareihin tarkoitan näitä yleisesti käytössä olevia 2x40mm 1-kurkkuisia kaasareita. Eli kurkut on ilmeisesti vaihdettavat+paljon suuttimia,sopiiko ihan solex kaasareiden osat noihin? Tietäisi hieman täs suunnitella kun pitää koota talven aikana yksi vähemmän viritetty T-1 Katukone Johon on vaihtoehtoina ostaa tuollaiset tai sitten 45mm Tupladellu keskelle. Ja saako nuo hyvin säätöihin / mikä on tehon / polttoaineenkulutuksen suhde verrattuna esim. dellorton ja weberin vastaaviin kaasareihin,kokemuksia? Jokkisporukat noita kehuu mutta käyttökin on jatkuvaa kaasu pohjassa ajoa niillä. Quote Link to comment
NO H2O Posted December 22, 2004 Share Posted December 22, 2004 Hm... Mitäänhän en asiasta tiedä mutta suunnitelmana minullakin on laittaa tuommoiset yksikurkkuiset 34 fdr tellortot kumpaankin nurkaan soppaa sekoittamaan ensi kesäksi... Isot pojat kylillä kehuu että olisi parempi ratkaisu kuin jos laittaisi yhden ison keskikaasarin? Tiedä tosta... Mutta itsellani on tällä hetkellä vakio 1300 kaasari joka taitaapi olla hivenen pieni koneeseeni (1640+pikkuisen viilattu nokka+kärmespesä) ja toisaalta haluaisin saada tuon "miettimisen" pois tosta koneesta... Nurkkakaasareilla kuulemma olisi tuommoinen vaikutus? Tuollahan olisi myyntipalstalla tämmöinenkin paketti jota jossain välissä itsekin ajattelin klik klik Tohon vain imusarjat ja putsarit, suuttimien tetsaamisella pitäisi saada katukoneeseen piisaamaan? 40 tellervot muistaakseni virtasivat johonkin 2 litraan suht ongelmitta joten noi kai piisaisivat johonkin 1,8 litraan asti -> VAHVA mutu... Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 22, 2004 Share Posted December 22, 2004 Mulla ei ole kokemusta kyseisistä kaasareista, mutta periaatteessa yksi kaasari /kansi toimii "epätasaisesti". Sytytysjärjestys kun aikaansaa 180-540 ast imutahdit kansissa. Eli esim 2-pytty saa imun "vauhtiin" jolloin 1-pytty hyötyy 2-pytyn aikaansaamasta ilmavirrasta ja täyttyy hyvin. Sitten tulee pitempi tauko, joka alemmilla kierroksilla johtaa siihen että liikkeelle lähtenyt ilma pysähtyy (tai jopa lyö takaisin kaasariin). 2-pytyn täyttö jää siten vajaaksi. Tätä yleensä vaimennetaan yhdistämällä imusarjat toisiinsa putkella, jolloin ilma menee toiselle puolelle odotustahtien aikana ja kaasariin ei muodostu yhtä voimakkaita paine-eroja. Jos on tuplat nurkissa imu tapahtuu aina 720 asteen viiveellä, mutta viive on sama joka pytylle. Kone käy siis yhtä huonosti joka pytyllä alemmilla kierroksilla ja sen takia tasaisemmin kuin yksikurkkuisilla. Näin siis teoriassa. Käytännössä yksikurkkuiset varmaan saa toimimaan ihan ok jos vähän jaksaa kikkailla. Quote Link to comment
Guest Posted December 22, 2004 Share Posted December 22, 2004 Nurkkasolexit/Brosolit tulee 30mm irrotettavilla kurkuilla jotka saa melko vaivatta sorvattua 32mm *ainakin*. Jos tekee koneen joka kiertää vielä 7 tonnin hujakoille vetäen hyvin, niin tuo on mun mielestä syytä tehdä, mulla rupes 1600cc pata ahistamaan yläkierroksilla. JM imusarjat osoittautuivat liian korkeiksi (mitään ilmanputsaria ei mahtunut) ja liian isoiksi (imu liian heikko alakierroksilla, ei vetänyt puhtaasti pienillä kierroksilla) Jos taas tekee vähemmän viritetyn, eli ns. "normaalin" vakiokokoisen viripadan, niin kurkut kannattaa jättää koskematta. Vaihtokurkkujen saatavuus on vähän niin ja näin, en ole läytäånyt mutat en kysellytkään joka paikasta. Vakio Solex kaasareiden pääsuuttimet käy suoraan ilman muutoksia. Samoin tyhjäkäyntisuuttimet. Ilmasuutin on kiinteä samoin kuin seosputki, ei voi vaihtaa helposti. Pitäisi toimia niiden osalta sellaisenaan alkuperäisen kysyjän suunnittelemassa koneessa. Jan Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 22, 2004 Share Posted December 22, 2004 Mulla on tuollaset kiinni 1700cc koneessa jossa on kärmes, scat 35 (muistaakseni), kannet laskettu 2 mm ja kevennetty vauhtis. Toimii ihan kohtuullisesti, mutta mielestäni vaikea säätää, ainakin verratuna tupla weberiin. Kierroksia ottaa kyllä herkästi ja bensaa menee ihan törkeesti. suuttimet ym. tehtaan jäljiltä eli ei varmaankaan oikeen kokoset... kuitenkin hintansa väärti. Quote Link to comment
oldis Posted December 22, 2004 Share Posted December 22, 2004 Täällä juttua kadroneista. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.