jori Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Paljon jauhettu asia mutta meneekö pallon levyjarru navat suoraan juniksen omaan olka-akseliin? Laakerit taitaa olla samat mutta täsmääkö muut mitat...Ja jos jollain olisi kuvaa kyseisistä navoista niin saisi vähän hajua minkä näköiset ovat. Entä saako pallon etu rummuista sorvattua navat oma valmiste levyjarruille tai onko mitään järkeä? Ja jos joutuu sorvaa/sorvauttamaan täysin uudet navat omien mittojen mukaan, niin onko materiaalilla suurta merkitystä? Jori Quote Link to comment
mikan Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Pallon levyjarrunapa istuu suoraan uudempaan junikseen. Ei tarvi sorvauksia ihmetellä. t. Mika Quote Link to comment
jori Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Hiano homma,kiitos! Tarkoitatko uudemmalla juniksella kaikkia muita paitsi Barneja? Quote Link to comment
jori Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 hups kaksi kertaa sama selostus:) Quote Link to comment
mikan Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Hiano homma,kiitos! Tarkoitatko uudemmalla juniksella kaikkia muita paitsi Barneja? En, vaan 63 ->. Silloin vaihtui etuakselin mitoitus. t. Mika Quote Link to comment
jori Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 okei, missäs suhteessa tuo mitoitus on muuttunu ja mistä kohtaa? Mulla -58 olat. Quote Link to comment
mikan Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 okei, missäs suhteessa tuo mitoitus on muuttunu ja mistä kohtaa? Mulla -58 olat. No nyt en muista miten ne erot meni, mutta uudemmassa akselit on muistaakseni pari milliä isommat. Ruusunen varmaan muistaa... t. Mika Quote Link to comment
mikan Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Niin ja tais olla vielä niin, että uudemmat olat ei sopinut vanhempien tukivarsien kanssa. Eikä sitten vuorostaan uudemmat tukivarret vanhempien etuakseliputkien kanssa. Mutta Jappe varmaan korjaa kohta mun muistelot. :-) t. Mika Quote Link to comment
jori Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 just tätä mä haen...kun haulla ei saanu mitää muuta ku jahkailua tukivarsien ja vuosimallien kanssa yms. Eli haluan säilyttää jo flipatut juniksen olat, niin tarvii niitten ympärille kehittää jotain paremmin pysäyttävää. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Sitten onkin tilanne jo vähän huonompi. Niihin vanhempiin olkiin on käsittääkseni huonommin saatavilla valmista (tai edes lähes valmista). Quote Link to comment
-tipi- Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 CSP:ltähän löytyy valmiita ratkasuja. Quote Link to comment
jori Posted February 5, 2009 Author Share Posted February 5, 2009 Sitten onkin tilanne jo vähän huonompi. Niihin vanhempiin olkiin on käsittääkseni huonommin saatavilla valmista (tai edes lähes valmista). Joo saattaapi olla että sorvautukseen menee navat,ja oliko sillä materiaalilla niinkään väliä? Tai mitä suositellaan? Saahan noita valmis settejä maailmalta. Mut kyseisten settien hinta haarukka kannustaa tekemään itse alle puoleen hintaan,tosin kahteen otteeseen tälläiset rojektit aina tehdään;) Quote Link to comment
markusov Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Niin ja tais olla vielä niin, että uudemmat olat ei sopinut vanhempien tukivarsien kanssa. Eikä sitten vuorostaan uudemmat tukivarret vanhempien etuakseliputkien kanssa. Mutta Jappe varmaan korjaa kohta mun muistelot. :-) t. Mika Omaan kuuskymppiseen vaihdoin uudemman navat + tukivarret vanhaan akseliin. Uudemman mallin tukivarresta saa prässättyä neulalaakerin kohdalla olevan holkin pois, jonka jälkeen se sopii vanhempaan bakeliitiilla olevaan akseliin. Quote Link to comment
mikan Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Omaan kuuskymppiseen vaihdoin uudemman navat + tukivarret vanhaan akseliin. Uudemman mallin tukivarresta saa prässättyä neulalaakerin kohdalla olevan holkin pois, jonka jälkeen se sopii vanhempaan bakeliitiilla olevaan akseliin. Nyt kun sen sanoit, niin tuli mieleen että tuosta on muuten jossainpäin nettiä oikein selostus kuvien kanssa. Tämä tieto tosin ei nyt auta joria. t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Pallon levyt eivät tosin sitten mene juniksen olkaan, ottavat kiinni aika paljon. Tilalle ku vaihtaa transuportterin (T-4) levyt niin alkaa mahtumaan... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Ei oo paljoo väliä mistä materiaalista tekee navat. Kunhan nyt on terästä, riittävän jykevät ja yhestä kappaleesta sorvattu. Joitain napoja on tullu eri autoihin väsäiltyä. Quote Link to comment
jori Posted February 6, 2009 Author Share Posted February 6, 2009 Ei oo paljoo väliä mistä materiaalista tekee navat. Kunhan nyt on terästä, riittävän jykevät ja yhestä kappaleesta sorvattu. Joitain napoja on tullu eri autoihin väsäiltyä. joo ei oo tarkoituskaan monesta eri kappaleesta lähteä tusaamaan. Taita olla nuo porssenkin navat kohtuu hintaisia niin ei viittis niitäkään käyttää aihiona.. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 2000/6000/7000 sarjan alumiineista saa tarpeeks tukevat. Monet alunavat autoissa on valua, ja todellakin huteran näköisiä kun ne kouraansa ottaa. Teräksestä vaan turhaa painoa... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Joo jos alumiinia on saatavilla, niin painon suhteen optimi ratkasu ehottomasti. Täälläpäin vaan alumiinin hommaaminen juuri missään muodossa tuntuu olevan hiton hankalaa. Yks isäntä tosiaan joskus meinas, että hitsais ainesputken ja laipan toisiinsa ja siitä pitäs sit sorvata napa. Totesin, että aina hitsata saa, mutta mie en moisia lähe sorvaamaan. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Mullakin on just sen kokosia pyörön pätkiä että 5mm ovat liian lyhyitä napojen tekoon :( Siks teenkin niin että pienemmästä pyöröstä laakeripesäosuus, ja siihen pultaten laippa, jossa jako ja levyn kiinnitys. Saa sitte vaihtaa tota laippaa tarvittaessa eri jaoille, eikä tartte koko paskaa aina sorvailla :D Noin ne on kaupoistakin saatavat tehty, ainakin isoilla jaoilla olevista monetkin vaihtoehdot. Ei tartte alottaa mistään hehtoaihiosta, ja materiaalikuluissakin säästää huomattavasti... Quote Link to comment
jori Posted February 7, 2009 Author Share Posted February 7, 2009 Ihan mielenkiinnon vuoksi kävin äsken mittailee tallilla omia olkia. Tossa pääpiirtein mitat,niin kiinnostaisi itseäni ainakin mitä eroja on vuosimalleissa, esim 63-> ja varhais pallis ym...Jos jollakin sattuisi olemaan omat olat irrallaan niin olisi kiva jos ottaisi mittoja. mulla siis -58...Niin ja jos ihmetyttää toi renkula olassa, niin ainakin 58 olassa on tollainen painettava rengas. Ja jarrukilpi tulee sen taakse. En tiiä onko muissa vuosimalleissa moista? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.