Jump to content

Irroitettava takahelma - mulle kanssa??


Guest eemeli

Recommended Posts

Hep!

 

Mikä on paras systeemi tehdä irroitettava takahelma T1 koriin (1300 -73) jotta koneenvaihto kävis joutusammin?

 

Meneekö prosentteja monta?

 

Vaikuttaako korin tukevuuteen?

 

Tarviiko jotakin erikoisia työkaluja?

 

-eemeli-

Link to comment

Ei mene prosentteja yhtään jos teet palikat alkuperäisistä palikoista... ja tuskin muutenkaan jos on palikat pellistä...

Korin tukevuus on asia joka riippuu täysin siitä miten sen teet...

Jos et tee mitään jäykisteitä muuten ja takahelma on irroitettava, on luonnollisesti paräpää korissa hieman notkompi... Tapoja on monia, jos ei tarvitse yhtenään rassata konetta irti ja paikalleen niin jossain vaiheessa oli Vaasan suunnalta ihan fiksut ohjeet... (en muista linkkiä missä oli asiasta...)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Helpompaa on kun rälläköi koko korin puolesta välistä poikki. Tai siis helpompaa on koneen ropaaminen freak.gif

 

Mutta jos ois vakioperäinen, niin tekisin irtoperän. Vaikka tuo pelkkä irrotettava helmakin helpottaa ihan hitosti kun saa koneen vaakatasossa pois, eikä tarvii tunkata taivaaseen pelko perseessä.

Link to comment

Omaani tein homman niin että pistehitsiporalla porasin takahelman pistehitsaukset auki (niitä olikin yllättävän monta). Näin takahelma lähti kokonaisena ja ehjänä irti. Sitten viimeistelin laikalla sisälokasuojiin jääneet pistehitsien jämät. Maali ja ruostesuojaus.

Takahelmaan hitsasin isot prikat lokasuojan pulttien kohdalle. Maali ja ruostesuojaus. Nyt siis helma on kiinni samoilla pulteilla kuin takalokasuojatkin. En ole huomannut että muutos olis oleellisesti tehnyt koria löysemmäksi. Moottorin asennus sen sijaan sujui hieman helpommin, tosin varsinaisella "irtoperällä" se on tietysti vielä helpompaa.

 

t. Mika

Link to comment

Irtoperseelle ääni täältä!

 

Eihän siihen jää kun muutaman sentin rako josta äkkiseltään huomaa että on irtoperä. Ja voi taivas että on kiva säätää ja muutenkin jutskata konetta kun ei ole "turhia" peltejä ympärillä. ;)

 

Mä alan pian tekemään toista tollasta irtoperää. Saa vaan hiukan suunnitella että miten ton tekee kun tarttis koneen takakannatinkin saada johonkin tukevasti kiinni...

Link to comment
Eihän siihen jää kun muutaman sentin rako josta äkkiseltään huomaa että on irtoperä.

 

Sentin? Ei mulla ollu näkyvällä osalla kuin n.millin! Miinuspuolia siinä on rakenteen heikkeneminen (peräänajo), moottorin takatuen teon hankaloituminen ja alkuperäisyydestä poikkeaminen. Plussaa: koneen vaihtaminen käy yksinään, ilman kattoon asti tunkkaamista ja tuplien säätö helpottuu. Ratkaisevaa on siis montako kertaa kesässä aikoo koneen vaihtaa tai tuplat säätää. Hyvin tehdyllä koneella tuskin joka vuosi?

Link to comment
Irtoperseelle ääni täältä!

 

Eihän siihen jää kun muutaman sentin rako josta äkkiseltään huomaa että on irtoperä. .

 

Muutaman sentin?

 

Hyvä meininki.

Niimpä... omassa ex- ratapommissakin oli saumat saman näköiset kuin tehtaalta lähteissään, periaatteessa ainakin... ei siis mitään rakoja... irroitettavalla takahelmalla siis.

Link to comment

Ääh. Siis ei mitään rakoa vaan se osa joka on siinä lokarin yläpuolella ja takaluukun välissä. Eli muutaman sentin pitkä viiva jonka välissä ei ole peltiä, viivan paksuus noin rautasahan terän verran... :D

 

Ket it?

 

Niin ja tarkotan siis kokonaista irtopersettä, en pelkkää helmaa.

Link to comment

Mulla on molemmat.. tai siis se irtohelmainen on jo myyty mutta sekin toimii ihan ok. Jos koneessa on tuplakaasarit, niin vähintään toinen on otettava irti mielellään imusarjoineen päivineen. Etuna on se että ulospäin ei huomaa mitenkään. Tein samoin kun MikaN tuossa selitti.

 

Irtoperäinen on helpompi koneen asennusta ajatellen... perä on kiskoilla ja 4:llä pultilla kiinni. haittapuolena se että irrotusta varten pitää irrottaa myös lokasuojat. Olen ilman perää ajellut kun on tuplakaasarikoneita pitänyt säätää. Sairaan helppoa säätää venat ja kaasarit.

Moottorin takatuki on sitten astetta vaikeampi tehdä.

 

Käytännössä tuki tehtävä runkoaisojen päistä ylös eikä moottorin alta.

Tai sitten väkästeltävä joku järeämpi kiinnitys"apurunko" johon Berg-tuki tms. tulisi kiinni. Hirvee homma kun se runkoaisatuki riittäis yksinäänkin.

 

Jan

Link to comment
Mäkin olen tota kironnut kun lokarit pitää irrottaa kopan puolelta. Oliskohan sellaset dzus jutksat käteviä siinä kohtaa?

 

Saakohan sellasia Juhalta?

 

Ihanku mä olisin Juhalla nähny samanlaisia kiinnikkeitä

 

Jan

Link to comment
Guest harrastaja0045

Eräs ratkaisu:

Perä katkaistu pystysaumojen kohdasta ja tehty laippaliitos kahdella pultilla per puoli. Irrottamista hidastaa lokarit, joten ei ole kovin käytännöllinen,mutta jää hyvin piiloon.

irtopera.jpg

Link to comment

iha jees kai toikin.

 

itse palastelen ennen ensi ajokautta tuota korin takaosaa vielä lisää... irtoperän lisäksi tulee pikakiinnitteinen helma helpottamaan jotain työskentelyä.

 

mutta irtoperä on satahieno esim. konetta asennettaessa tai tehtäessä jotain isompaa remppaa.

 

katkaistut / irtokiinnitteiset lokarit olis pop mutta kuinkahan sitä tuon ensimmäisenkin toteuttaisi fiksusti ja siististi....?

Link to comment

fiksusti ja siististi -toteuttamisella tarkoitin että miten saa katkaistun lokasuojan sauman piiloon tai muuten siistiksi....tai silleesti ettei kaikki kuravesi tule siitä pihalle tai jotain......

 

dutseilla ne kiinni tulisi helposti kyllä juu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...