mikan Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Moi! En haulla löytänyt, ihme kyllä. Luulis nimittäin että tästäkin aiheesta olis ehditty jossain vaiheessa jo vääntämään. Eli kyseessä moottorin laakerit. Mitä eroa on käytännössä punametalli- ja valkometallilaakereilla? Onko öljyjen suhteen jotain huomioimista? Molempia olis hyllyssä ja jommat kummat olis menossa suht vireään turbomoottoriin. t. Mika Quote Link to comment
Ketsa Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Punametallilaakeri kestää kovempaa pintapainetta, eli sillä voisi olla sopivampi turbomottiin. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 yleensä hinnastakin huomaa jos on punametallilaakerit... Quote Link to comment
mikan Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 Ymmärtääkseni punametallilaakereissa on enemmän kuparia ja sitten valkometallilaakereissa tinaa. Jostain mullekin on jäänyt sellainen käsitys, että punametallilaakerit kestäis paremmin tuollaisessa ahdetussa. Joo ja olihan ne toki kalliimmatkin. Mutta onko niissä jotain huonoa? Tai onko vaatimuksia öljyn suhteen? t. Mika Quote Link to comment
Ketsa Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Punametallilaakeri tekee kaulalle totaalimman tuhon jos voitelu jostain syystä takkuaa. No, kuplan kampiakselit on sen verran halpoja, että ei varmaan kannata moottoria huonontaa pahimman pelossa. Quote Link to comment
mikko k Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Valvoline 20W/50 Racing koneeseen, niin ei kampi tapaile laakerien pintaa... On sen verran sitkeetä ja pysyvää ölkkiä... Toki muitakin vastaavia samalla viskositeetilla löytyy. Quote Link to comment
mikan Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 Pistäisitkö Mikko Valvolinea koneeseen kuin koneeseen? Tää mun laakerikyssäri kun ei koskenut kuplan mottia vaan ihan toista turbovehjettä. t. Mika Quote Link to comment
mite^ Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 on niitä vesikoneissakin käytetty. esim jokajokassa öljyllä on suuri merkitys kun koneet käy helvetin lämpimänä. Äiti opettanu että pittää tuota valvolinea laittaa ja sitä on laitettu. Toiset laittaa delvacia ynnä muuta. Tiedän myös tapauksia joissa käytetty kirjaimellisesti jäteöljyä. :) Itsellä ei toki ole kokemusta siviiliautojen öljyjen kanssa. Siis viritettyjen sellaisten kanssa. Quote Link to comment
mikko k Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 No mä kasaan omat koneet ainakin tuolla valvolinella. Toiset laittaa wynnsiä sun muuta.. Eka käynnistykseen ja sisäänajoon ainakin laittaisin tuota (merkistä riippumatta) ja kupliin aina muutenkin. Vag tdi käyttiskoneissa (3.0 V6 ja 2.5 R5) mulla on kyllä tehtaan suositusten mukaiset öljyt. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.