Jump to content

Laakerien materiaali


Recommended Posts

Moi!

 

En haulla löytänyt, ihme kyllä. Luulis nimittäin että tästäkin aiheesta olis ehditty jossain vaiheessa jo vääntämään.

 

Eli kyseessä moottorin laakerit. Mitä eroa on käytännössä punametalli- ja valkometallilaakereilla? Onko öljyjen suhteen jotain huomioimista? Molempia olis hyllyssä ja jommat kummat olis menossa suht vireään turbomoottoriin.

 

t. Mika

Link to comment

Ymmärtääkseni punametallilaakereissa on enemmän kuparia ja sitten valkometallilaakereissa tinaa. Jostain mullekin on jäänyt sellainen käsitys, että punametallilaakerit kestäis paremmin tuollaisessa ahdetussa. Joo ja olihan ne toki kalliimmatkin.

Mutta onko niissä jotain huonoa? Tai onko vaatimuksia öljyn suhteen?

 

t. Mika

Link to comment

on niitä vesikoneissakin käytetty. esim jokajokassa öljyllä on suuri merkitys kun koneet käy helvetin lämpimänä. Äiti opettanu että pittää tuota valvolinea laittaa ja sitä on laitettu. Toiset laittaa delvacia ynnä muuta. Tiedän myös tapauksia joissa käytetty kirjaimellisesti jäteöljyä. :)

 

Itsellä ei toki ole kokemusta siviiliautojen öljyjen kanssa. Siis viritettyjen sellaisten kanssa.

Link to comment

No mä kasaan omat koneet ainakin tuolla valvolinella. Toiset laittaa wynnsiä sun muuta..

 

Eka käynnistykseen ja sisäänajoon ainakin laittaisin tuota (merkistä riippumatta) ja kupliin aina muutenkin. Vag tdi käyttiskoneissa (3.0 V6 ja 2.5 R5) mulla on kyllä tehtaan suositusten mukaiset öljyt.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...