Guest lisitsin Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 mulla on 1300 kupla ja siihen on joku laittanu sähkösen bensapumpun. ongelma on tämä. kaasari ei pysäytä sitä bensan tuloa missään vaiheessa. se työntää sitä bensaa suoraan koneeseen ja nyt kone tulvii. mikä vois olla vikana ja löytyisikö iisalmen läheltä toimivaa kaasaria keneltäkään. Quote Link to comment
Guest mäksä Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 kaasarin koho vuotaa/jumis tai neulaventtiili kulunut tai tukos. Quote Link to comment
Guest lisitsin Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 ongelma ratkesi kun otin sähköisen bensapumpun pois ja laitoin oman pumpun takaisin. nyt käy eikä työnnä koko ajan bensaa läpi Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Jep, moni ei tiedäkään että kuinka pitkälle vakiopumppu riittääkään :) Quote Link to comment
ARTO Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Jep, moni ei tiedäkään että kuinka pitkälle vakiopumppu riittääkään :) Kerro kuinka pitkälle se riittää esim vakiobensalinjoilla. Erittele samalla vaikka miten pitkälle se jaksaa tarjota pidempikestoisessa täyskaasuajossa soppaa ilman laihana käymisen pelkoa. Meitä muita myös kiinnostaa vakiopumpun ( vakiopumppujen eli onko joku malli toista prempi jne... ) tuoton absoluuttinen riittävyys avarammilla bensalinjoilla jolloin heikoimmaksi lenkiksi tulee itse vakiopumppu vai tuleeko sittenkään?! Quote Link to comment
Roope Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 eiks se vakio pumpun tuotto kasva sitä mukaa mitä kierrokset lisääntyy näin ainakin maalaisjärjellä mietittynä, toinen on vaan se että kuinka korkeelle kalvo pysyy mukana. vai täh? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Vai erittele :D Vakiolinjoista en oo puhunut, eikä ne ees välttämättä riitä 150hv koneen kanssa, mutta yleismallinen vakiopumppu riittää 170hv koneeseenkin jopa, se on testattu monessa koneessa maailmalla. Suosittelisin 8mm bensalinjaa pohjaan sekä suuremman lähdön p-a tankille. Jos kaasarit on säädetty (suuttimet, kohopinta, oikea neulaventtiili jne) niin riittää vakiopumppu 170hv koneeseen vaikka ajetaan urku auki. Quote Link to comment
metake Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Suosittelen sähköpumpun kanssa AINA paineen tasaajaa/alentaa/säätäjää, miksi sitä sitten haluaakaan kutsua. Suurin osa sähköpumpuista tyrkkää enempi painetta kuin vakiopumppu ja kaasarin neulaventtiili alkaa vuotamaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Mä kans laittaisin sähköpumpun kanssa paineensäätimen...millaistahan painetta vakiopumppu antaa? Quote Link to comment
metake Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 millaistahan painetta vakiopumppu antaa? Yhden opuskirjan mukaan 2.8 psi / 3,400 rpm, eli 0,19 bar / 3400 rpm Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Painettakin saa lisää jos pakeliittijalkaa vähän hio matalemmaksi. Tosin paine kannattaa vakiopumpun kanssa tarkistaa mikäli tuplakaasarit laittaa. Paljokohan painetta on sitten 6000 rpm kohdalla jos 0,19 bar 3400 kierroksella? ;) Quote Link to comment
metake Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Jos en väärin muista niin pumppu pumppaa kun vipu liikkuu alaspäin, siis jousivoimalla, jos palikat on kunnossa niin bakeliitin madalluksen ei pitäs tuoda lisää painetta, ainakaan kovin merkittävästi. Samoin paineen ei pitäisi paljon kierrosten kasvaessa lisääntyä, koska bensanpaine muodostuu siitä jousivoimasta. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Jaa, no tuota :) Ainakin tekussa opetettiin fysiikan tunnilla että paine kasvaa kun nestettä pumpataan enemmän saman "ahdistavan" kanavan läpi. Heh, ei tullut nukuttua aina sentään tunnilla...mene ja tiedä, saatan olla osittain vähän väärässäkin :D Quote Link to comment
metake Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Juu, mutta tässä se idea piileekin, eli jos bensaa ei mene kaasareihin, niin tuo vipu jää ylös eikä jousivoima riitä painamaan sitä alas , joten tuo käyttötappi ei myöskään liikuta sitä lainkaan, eli alkuperäinen mekaaninen pumppu pumppaa vain silloin kun kaasariin pääsee bensiiniä. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Aivan, aivan...eipä heti tullut ajatelleeksi tuota. Oli muuten aika uudessa hotvw:ssä artikkeli vakiopumpuista ja paineista. Voisin scannata sen. Quote Link to comment
metake Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Oli muuten aika uudessa hotvw:ssä artikkeli vakiopumpuista ja paineista. Voisin scannata sen. Juu, laita tähän jatkoks, kiinnostaa muakin. Itellä on hiuka reilu 100 hp tuplakaasari koneessa vakiopumppu ja hyvin on pelannut. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Gene Berg on sanonut opuksessaan että vakiopumppu riittäis jopa 12 sek autoon...tosin on myös muutama muu sanonut STF palstalla samaa, ihan kokemusta. http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=8_249 Quote Link to comment
mikko k Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 En voi olla lainaamatta: "Gene-vainaa sanoo, että hyppikää ja tehän hypitte..." Quote Link to comment
Guest lisitsin Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 eli nyt ois uus ongelma. tuli hommattua toinen kupla missä on 1600 kone. sitä on kai viritetty ja entinen omistaja sano että vakio kaasarilla käy laihalla. pitääkö ostaa isompi kaasari vai riittääkö että nostaa bensan pintaa kaasarin sisällä Quote Link to comment
mikko k Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Ei bensan pinnan korkeus auta. Eikä isompi kaasari vaan seoksien säätö voi auttaa. Mikäli se yleensä edes onnistuu.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.