Jump to content

tuplien suuttimista ja kurkuista..


Recommended Posts

Kysymys kuuluukin, että miksi käyttää 10,5 ruttuilla jotain E85 etanoli polttoainetta, koska kone tarvitsee noille puristuksille vähintään esim. shellin v-poweria toimiakseen..  Mitä korkeammat puristukset, niin sitä korkeampi oktaani vaatimus. ja miksiköhän.?

e85 taitaa olla oktaaniluvulta luokkaa 106.

 

E85 ei vaikuta kurkkujen valintaan, mutta koska tavaraa maistuu se noin 30% enemmän eli siinä suhteessa tarvii paitsi isommat pääsuuttimet ja tyhjäkäynnit, niin myös isommat pumpun suuttimet ja neulaventtiilit. Ilmasuuttimissa muutosta pienempään suuntaan. Seosputkissa helpointa pysyä samoissa kun bensalla. Lambdamittarin kanssa löytyy ihan samalla lailla seokset E85 kanssa kuin bensallakin.

 

E85 kanssa suurin tuska ei ole säädöt, eikä kaasaritkaan syövy puhki ensimmäisen yön aikana, vaan oleellisin riesa vaikuttaa olevan polttoaineen joukkoon eksyvä vesi. E85 haihtuu aika nopeasti ja jäljelle jää vain vesi eli hetken päästä hapettumat. Ajoa vaan päivittäin niin ei ehdi hapettumaan.

Hyvä tietää, täytyy tutkia vähän tarkemmin noita kokoja ja tilailla Kaarinan suunnalta tarvittavat.

Link to comment
  • 7 months later...

Vehkeet alkaa olemaan ajokunnossa taas ja nyt on tuo laajakaista mikä näyttää kokoajan bensa-afr mutta tuohan muutetaan suoraan lambdasta.

 

Nyt kun käytän e85 polttoaineena niin eikö käy niin että katson vain tyhjäkäynnillä olisi esim 13 paikkeilla tuo afr kun mittari ei osaa myöskään näyttää lambdaa. Mittarina on tämä http://www.aircooled.fi/tuote/747/laajakaistalambda-bosch-anturi-johtosarja-5v-analogilahto-keltainen-naytto-prosport

Link to comment

Vehkeet alkaa olemaan ajokunnossa taas ja nyt on tuo laajakaista mikä näyttää kokoajan bensa-afr mutta tuohan muutetaan suoraan lambdasta.

 

Nyt kun käytän e85 polttoaineena niin eikö käy niin että katson vain tyhjäkäynnillä olisi esim 13 paikkeilla tuo afr kun mittari ei osaa myöskään näyttää lambdaa. Mittarina on tämä http://www.aircooled.fi/tuote/747/laajakaistalambda-bosch-anturi-johtosarja-5v-analogilahto-keltainen-naytto-prosport

Mittari näyttää arvoja lambda-anturilta tulevan tiedon perusteella. Bensalla optimaalinen seos on 14,7 joka tulee lambda arvolla 1. E85:llä optimaalinen seos on 9,9, joka antaa lambdalle saman arvon 1. Joten mittari näyttää tällöin myös 14,7.

Itse olen AFR-tavoitearvot pitänyt samoina kun bensalla. Paitsi maximitehon tavoitteen laskenut 12,5 teen. Bensalla pyrin 12,7:ään.

Tässä vastaavuustaulukko megan manuaalista.

post-773-0-13476000-1441562193_thumb.png

  • Like 1
Link to comment

Mittari näyttää arvoja lambda-anturilta tulevan tiedon perusteella. Bensalla optimaalinen seos on 14,7 joka tulee lambda arvolla 1. E85:llä optimaalinen seos on 9,9, joka antaa lambdalle saman arvon 1. Joten mittari näyttää tällöin myös 14,7.

Itse olen AFR-tavoitearvot pitänyt samoina kun bensalla. Paitsi maximitehon tavoitteen laskenut 12,5 teen. Bensalla pyrin 12,7:ään.

Tässä vastaavuustaulukko megan manuaalista.

Noniin hieno juttu että onnistuu noinkin helposti. Itse löysin tälläisen taulukon kun aikasemmin tutkin asiaa http://honda-tech.com/forced-induction-16/e85-lambda-vs-gas-afr-vs-e85-afr-chart-3014051/ Edited by Soukka
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...