Jump to content

Tankki sisältä ruosteessa


Guest maki

Recommended Posts

Guest maki

elikkäs kaverilta löyty päällisinpuolin hyväkuntoinen tankki, mutta sisältä näytti olevan aikas pahasti ruostunu. eli oisko kellään mitään hyvää kikkaa millä niitä ruosteita sais ees vähä sielt irtoomaa esim. ruosteenirroitus aine? itellä kävi mieles et jos laittas hiekotussepeli/bensa koktailin sinne ja vähä aikaa vatkais ni kai sielt jotai irtois? :o mutta jos jollain on parempia ideoita ni kertokaahan ihmeessä..

Link to comment
Guest Toheltaja

Ja jos tulee huokosmaisia reikiä niin sitten hartsia tankkiin ja tasaisesti kallistelet että pohjassa on peittävä kerros. Tuo toiminu parissa autossa jo. Pitää vaan antaa "paistua" kuivaks kunnolla ettei liukene polttoaineeseen ja tuki kaasaria...

Link to comment
Guest maki
Ja jos tulee huokosmaisia reikiä niin sitten hartsia tankkiin ja tasaisesti kallistelet että pohjassa on peittävä kerros. Tuo toiminu parissa autossa jo. Pitää vaan antaa "paistua" kuivaks kunnolla ettei liukene polttoaineeseen ja tuki kaasaria...

 

juu ja koritinallakii on hyvä paikkailla tankin ulkopuolelta reikiä.. tai näin on ainaki isot pojjaat joskus kertoneent ;)

Link to comment
Guest maki
Itse olen puhdistanut sitruunahapolla. Sitten lisäksi sekalaisia pieniä muttereita ym sisään ja ravistelua.

 

piditkö minkä aikaa noit happoja siel tankissa ja minkälaisella annostuksella?

Link to comment

Annostukset on ollut enemmän ja vähemmän tuntumalla. Muistaisinko oikein että jotain luokkaaa 35 l vettä ja 4 desiä happojauhetta.

 

Parin päivää ollut. Välillä tyhjentänyt, huomaa samalla kuinka sieltä sitä roskaa irtoaa. Nesteet takasi, jos seuraavana päivänäkin tulee roskaa kovin paljoa niin harkinnan mukaan vielä.

 

Kannattaa jostain maatalousliikkeestä hakea se happo, 5 kg astia maksoi vähän yli 20e. Apteekin pikkupussit aika hintavia kuulemma.

Link to comment
Kannattaa jostain maatalousliikkeestä hakea se happo, 5 kg astia maksoi vähän yli 20e. Apteekin pikkupussit aika hintavia kuulemma.

 

Sitruunahappoa käytetään maataloudessa ripulilääkkeenä...

 

Itse olen käyttänyt noin 5-10% liuosta, hieman tarpeen mukaan. Lämpimässä vedessä tapahtuva prosessi on hieman nopeampi kuin kylmässä.

 

Hapotettu kappale kannattaa huuhdella mahdollisimman lämpimällä vedellä, niin että kappale lämpiää kunnolla. Tämä siksi että kuivaminen on nopeampaa, myös kuumailmapuhallin on näppärä laite kappaleiden kuivatuksessa, paineilmaa unohtamatta.

 

Kappale kannattaa käsitellä heti hapotuksen jälkeen ja jos haluaa hifistellä niin kappaletta kannattaa käsitellä hanskat kädessä, ettei turhaan sotke kappaleeseen rasvaa, tms. mitä nyt käsissä milloinkin sattuu olemaan... ;-)

Link to comment
Itse olen puhdistanut sitruunahapolla. Sitten lisäksi sekalaisia pieniä muttereita ym sisään ja ravistelua.

 

piditkö minkä aikaa noit happoja siel tankissa ja minkälaisella annostuksella?

 

10 % liuos + kourallinen muttereita, mun mielestä 5 % on liian laimea

Link to comment

ala laita muttereita tai muuta metallia tankkiin. Pieni mahdollisuus kipinaan mutt aonpa kuitenkin, ja bensahuuruja on tankista TODELLA vaikea saada pois. Liekki syttyy vaikka 3-4 kertaa huuhtelee vedella.

Link to comment

Pari tankkia korjanneena haihduttaminen on tarvallisin konsti tankin tyhjentämiseen, eli ulos helteeseen ja korkki auki. Sen jälkeen taisin vielä huuhtaista miedolla lasinpesunesteellä ennen hitsaustöitä.

 

Tinalla saa todella hyvin pienet reitä umpeen, kun ostaa pohjusteeksi sitä kirkasta tinauspohjustetta, myydään pikkupullossa. Nimi ei tuu nyt mieleen. Ilman pohjustetta tinapallot pyörii lattialle, mutta sitä käyttäen tina suroastaan imeytyy pintaan ja reikiin.

Link to comment
ala laita muttereita tai muuta metallia tankkiin. Pieni mahdollisuus kipinaan mutt aonpa kuitenkin, ja bensahuuruja on tankista TODELLA vaikea saada pois. Liekki syttyy vaikka 3-4 kertaa huuhtelee vedella.

 

jos kourallisella muttereita saa kipinän aikaiseksi vedessä, niin kannattaa pistää jo kaikki lotot vetämään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...