vilkku Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Haeskelin tässä palstalta vanhoja viestejä, mitä yleensä kaadetaan volkkarin tankkiin. Kovin paljoa ei tuloksia tuntunut löytyvän, niinpä ajattelin tehdä asiasta äänestyksen. Toki varmasti riippuu paljon, siitä onko kyseessä vakio vai viritetty kone, mutta kommentoikaa viestillä äänestyksen perään. Lisäksi kovasti kiinnostaa mitä lisäainetta käytetään ja minkä hintaista se on? Jos joku laittaa mahdolliset vaihtoehtoiset lisäaineet tähän perään, niin voin editoida ne äkkiä äänestykseen mukaan! Quote Link to comment
NO H2O Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Melkein vakio 1200, 1300 vipat, pikkaisen ruttua lisätty... Venttiilien suoja-aine Quote Link to comment
Guest Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 vm 65 jalkeen ei lisa-aineita tarvita. Vakiokoneen oktaanivaatimus on alhaisempi kuin mikaan suomessa myytava bensa, eli 95 kelpaa mainiosti. Korkeammasta oktaanista ei sinallaan saa enempaa tehoa, tehonlisaa tulee vain jos konetta muuttaa mekaanisesti niin etta korkeamman oktaanin parempi nakutuskestavyys hyodynnetaan korkeammilla puristuksilla. Mita enemman puristaa seosta kasaan ennen sytytysta, sita enemman siita saa tehoa ulos, kunhan ei purista niin paljon etta se syttyy itsestaan ennanaikojaan. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 vm 65 jalkeen ei lisa-aineita tarvita. Tähän on varmasti joku tarkempikin selitys? Eli, jos ei tiedä että on alkuperäinen kone jne, niin missä se piilee se varsinainen ero? Quote Link to comment
ARTO Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Harvemmin noihin kupliin on tungettu vanhempaa alkuperäistekniikkaa tuntien kuplan koneen keston/remppa/vaihtovälin. Uskoisin kaikkien 65 vai olikos se lyijyttömän raja sittenkin 67 lähes 99% omaavan sellaisen koneen jonka kannet toimii lyijyttömällä ilman lisäaineita. Toki koneita on voitu kasat ö-luokan osilla oli ne sitten uusia tai käytettyjä, mutta nehän ei kestä vaikka koneeseen tunkis banaaninkuoria. Itte en oo yhteenkään ilmajäähyvolkkariini koskaan laittanut bensan sekaan lyijykorvikkeita koska ovat olleet kaikki vähintäänkin tässä viestissä mainittua vuosikertaa tai uudempia. Quote Link to comment
vwagen Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Jos moottorissa on alkuperäiset saksalaiset kannet ei lisäainetta tarvita(ainakaan noissa uudemmissa),mutta jos käytössä on brasilialaiset,meksikolaiset tai jotkut muut tarvikekannet on syytä käyttää(venttiilin)suoja-ainetta. Quote Link to comment
ARTO Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Jos moottorissa on alkuperäiset saksalaiset kannet ei lisäainetta tarvita(ainakaan noissa uudemmissa),mutta jos käytössä on brasilialaiset,meksikolaiset tai jotkut muut tarvikekannet on syytä käyttää(venttiilin)suoja-ainetta. Ööh, tuolla logiikalla, esim 80-luvun mexico-kuplissa lyijyttömyyttä kestämättömät kannet???!!! Onko näin, ettei tehdas asentanut laadukkaimpia OEM osia tehtaan hihnan läpikäyneisiin kokonaisiin volkkareihin??? markkinoillahan on aftermarket/OEM kansia ollut iat ajat, jotka sekä kestää että toimii lyijyttömällä bensalla ajelut. Toki ei aivan kaikki, mutta jos ei esim OEM mexicokansiin voi luottaa niin mihin sitten. Mehikostahan myöhemmin tuli vaihtokoneitakin ympäri maailman, nämäkin täysiä susia lyijyttömyyden suhteen. Enpä usko Ja onpa pari moista mexicolohkollista/kannellista konetta ollut ajossa ja ilman ongelmia sen aikaa mitä olleet mulla. Quote Link to comment
Guest Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 vm 65 jalkeen ei lisa-aineita tarvita. Tähän on varmasti joku tarkempikin selitys? Eli, jos ei tiedä että on alkuperäinen kone jne, niin missä se piilee se varsinainen ero? Ohjurit ja seetit tehty lyijytonta kestavasta materiaalista. Quote Link to comment
metake Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 vm 65 jalkeen ei lisa-aineita tarvita. Tähän on varmasti joku tarkempikin selitys? Eli, jos ei tiedä että on alkuperäinen kone jne, niin missä se piilee se varsinainen ero? Ohjurit ja seetit tehty lyijytonta kestavasta materiaalista. Pitää kyllä hattua nostaa sille miten hyvin on Volkkarin insinöörit osanneet ennustaa tulevaisuutta, lyjytön bensiini kun otettiin käyttöön vasta 20 vuotta tuon jälkeen... Quote Link to comment
vwagen Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 Väitteeni perustuu omakohtaisiin kokemuksiin(taisin kyllä virheellisesti puhua tarvikekansista,nämä ovat olleet tehtaan kansia). Moottori 1:Meksikolainen 1200 vuodelta-85,ilman lisäainetta ajettaessa venttiilivälykset hävisivät muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen,useampia kertoja kunnes vaihdoin toisen moottorin tilalle. Moottori 2:Saksalainen teollisuusmoottori-70-80 lukujen vaihteesta,tehtaalla asennetut Brasilialaiset kannet,samat oireet kuin edellisessä,tämän kanssa päätin kokeilla lisäainetta jonka jälkeen ajettu noin 60000km ilman ongelmia. Quote Link to comment
ARTO Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 Ei siihen 20 vuotta mennyt, jenkeissä piti jo 70-luvulla pärjätä ilman lyijybensoja. Ihmeesti nekin koneet pysyi kasassa. Esim 2003-2004 omistin 78 jenkkiavokuplan, jonka kone oli vielä avaamaton ja mittarissa oli vajaat 110tmiles. Muutaman tonni ajelin parissa kesässä ja kertaakaan ei venavälykset muuttuneet. mexicon vaihtokonekokemukset on parista kovakattoisesta möhkökuplasta ja muutaman tuhannen matkalta. Toisen koneen möin naapuripitäjään ja myöhemmin kuulin sen koneen raksutelleen 5-numeroisen määrän kilsoja ilman ongelmia/ ylimääräisiä säätöjä. Ehkä näissä mexicokoneissa on jokin vuosiraja jonka jälkeen tehty paremmista osista. Quote Link to comment
Guest jparkkin Posted July 29, 2009 Share Posted July 29, 2009 Käytän lisäainetta varmuuden vuoksi, ei ole suuri kustannus eikä hommana kovin vaativa. Tarvikekansia on kahta laatua myytävänä, toiset ilm. kestää ilman lisäaineistusta, mutta entäs ne toiset? Quote Link to comment
Guest Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 >Pitää kyllä hattua nostaa sille miten hyvin on Volkkarin insinöörit osanneet >ennustaa tulevaisuutta, lyjytön bensiini kun otettiin käyttöön vasta 20 vuotta >tuon jälkeen... En sanonutkaan etta ne muutettiin lyijyttoman bensan takia. Muutettiinpa kumminkin parempaan materiaaliin, joka "sattumalta" kestaa myos lyijytonta. Kuten tuossa jo tuli ilmi niin lyijytonta on ollut maailmalla aika kauan, kauemmin kuin suomen takahikialla. Viinallakin on ajettu pitkaan :) Quote Link to comment
ARTO Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 Oliskohan jutun tausta ja idea volkkarin insinöörien "ylilaadukkaille" venttiiliosille ihan kuplan koneen perustekijöissä. Valurautaista kantta kuplassa ei oo, joten suoraan koneistaminen valuun ei käy päinsä ja alumiini on siihen tarkoitukseen liian pehmyt, joten tarvittiin irtoseetit. Sitten kun vielä muistetaan ilmajäähdytteisen koneen kansien/sen osien käyvän kuumempana kuin vesijäähdyteisessä niinpä kuplan kanteen sitten laiteltiin tehtaalla aikakauden tasoon nähden keskimääräistä laadukkaampaa osaa. Samalla tais ihan vahingossa tulla osat jotka kestää myös lyijöttömän bensan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.