Guest Uusitalo Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Jos joku voisi vääntää rautalangasta ja vaikka kuvien kera, miten johdot tuohon säätimeen pitäisi tulla. Kyseessä siis 12V tasavirta laturi ja säätimessä 5 napaa. Säätimessä ei ole missään navassa minkäänlaista merkintää, että mihin mikäkin piuha tulee.. Voiko olla jotain haittaa siitä että säädin on laturin päällä?? tai mistä yleensä edes tunnistaa, kuuluuko siihen päälle vai penkin alle?? Quote Link to comment
Virtanen Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Tuossa ensihätään http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... g_7071.jpg Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Tuossa ensihätäänhttp://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... g_7071.jpg Vois siis olettaa että D+ on ruuvilla kiinni tuleva.. sit pitäis kyllä olla johdot oikein. Samaan linjaan latausvalo tuon D+ navan kans. Sit DF ja akulle menevä paksujohto samaan linjaan.. Tuon D+ navan alla on kans napa, ruuvikiinnityksellä, pitäiskö siitä vetää tuohon laturin runkoon vielä maa..vai?? Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 31=maa Kyllä, mutta säätimessä ei ole oikein mitään merkintöjä niin arvailuksi menee... Quote Link to comment
Virtanen Posted August 8, 2009 Share Posted August 8, 2009 Maa tulee säätimen runkoon. Ja orggissäätimessä on kyllä hyvät merkinnät. Quote Link to comment
HSuomi Posted August 8, 2009 Share Posted August 8, 2009 Onko kellään noitten säätimien piirikaavioita? Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted August 8, 2009 Share Posted August 8, 2009 Johtojen pitäis olla oikein.. Säätimestä oli tuolta mittarinvalolle ja akulle menevästä päästä palanut ne kärjet yhteen...akku purkaantunut täysin, navoista mitattuna jännite alle voltin. Mitähän mahtaa olla vialla...?? Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted August 9, 2009 Share Posted August 9, 2009 Johtojen pitäis olla oikein.. Säätimestä oli tuolta mittarinvalolle ja akulle menevästä päästä palanut ne kärjet yhteen...akku purkaantunut täysin, navoista mitattuna jännite alle voltin. Mitähän mahtaa olla vialla...?? Kellään muulla ei ole vastaavaa sattunut?? Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Sain latauksen 13 ja 14 voltin välille kierroksilla, säätämällä jousta kireämmälle kärjistä, siitä päästä mihin laturin piuhat tulee kiinni. Kuitenkin jostakin syystä akulle menevän johdon päästä ne kärjet kuitenkin paloi kiinni, kun kävin testilenkin ajamassa.. Ja latausvalo paloi vaikka virrat oli pois.... Nyt jos joku tajusi edes jotain tuosta mun selityksestä, niin auttakee... Meinaa usko loppua.. nyt jo toinen säädin menossa ja molemmissa ollut sama ongelma, edellisessä säätimessä nuo kärjet oli johdon päässä ja se koko johto paloi poikki. Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 laturivalo saa plussaa virta-avaimen takaa. Säädin on lähellä maatasoa kun laturi ei käy ja antaa plussaa kun käy -> valo sammuu kun on plussaa molemmissa päissä. Valo on avaimen takana samassa puolan kanssa. Joten valo saa miinusta puolan läpi JOS katkojankärjet ovat kiinni. Työnnä siis jätskitikku jakajaan ja tarkista vieläkö valo palaa. Jos palaa niin se(kin) on väärin kytketty. Säätimen virittäminen ei auta tässä. Vika on joko miten se on kytketty tai muualla. Quote Link to comment
multanen Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 laturivalo saa plussaa virta-avaimen takaa. Säädin on lähellä maatasoa kun laturi ei käy ja antaa plussaa kun käy -> valo sammuu kun on plussaa molemmissa päissä. Valo on avaimen takana samassa puolan kanssa. Joten valo saa miinusta puolan läpi JOS katkojankärjet ovat kiinni. Työnnä siis jätskitikku jakajaan ja tarkista vieläkö valo palaa. Jos palaa niin se(kin) on väärin kytketty. Säätimen virittäminen ei auta tässä. Vika on joko miten se on kytketty tai muualla. Entäs kaasarin solenoidi? (jos on vielä) EDIT: Nii ja automaattiryyppyki taitaa olla samassa piuhassa jos on vakiokaasari. Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 Kuinkas tuon tasavirtalaturin korvaus vaihtovirtalaturilla käy..?? Kyseessä vaihtovirtalaturi ulkoisella 3-napaisella säätimellä.. Johdot ns. väri-väriin laturilta säätimelle ja d+:sta johto latauksen merkkivalolle?? Quote Link to comment
metake Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6578-laturin-kytkentä/ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.