metake Posted September 17, 2009 Author Share Posted September 17, 2009 Soon se korinumero, sambasta voi kattella osuusko sille seinällekkään runkonumeron kanssa. Kiitoos. Osui, ainakin lähelle, pohja lokakuu -54 ja koppa marraskuu -54, siis samban mukaan. Edit: Tuolla: http://www.inerd.it/index.php?option=co ... &Itemid=32 kun katsoin valmistusajankohtaa, niin sanoo että: Built on: June 1955 Mihin tässä nyt uskoo.. Edit2: Ei prkl:een puusilmä, kun katsoin Sambasta oikeasta kohdasta (eli chassis ja body eikä engine ja frame), niin näyttää sambakin että may -55 molemmille. Edit3: Ja kun hoksas katsoa syntymätodistuksesta niin selvisi että auto on valmistunut 18.6.55 :) Pisipoikaa ei kaiketi ole tehtaalta tullessa ollut, lienee kaikki olleet jälkiasenteisia noissa vanhoissa. Hyvä, saapi sitte kiskoa tuon jälkiasennuksen pois ja katsella katsastusmiehen ilmettä kun ei löydä pisipoikaa. Quote Link to comment
DOODAH Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 - saako tuon alkuperäistä värisävyä mistään selville, siis onko sitä stanssattu mihinkään? Epäilys on varapyöräkoteloon tehdyn arkeologisen kaivauksen perusteella että se olisi L 324 polar silver, mutta olisihan se kiva varmistaa. ..ei oo pokkausovellisen värikoodi tuo polarsilver. Strato silver paljon uskottavampi tuon ikäisessä. - minkälainen pissapoika kuuluu ovaalissa olla, vai kuuluko sitä olla ensinkään? ..mun 55 ovaalissa ei oo ollu ikinä, mutta ei siitä oo katsastuksessakaan ikinä mitään puhuttu. 57-> pitää kaiketi olla. Quote Link to comment
metake Posted September 17, 2009 Author Share Posted September 17, 2009 ..ei oo pokkausovellisen värikoodi tuo polarsilver. Strato silver paljon uskottavampi tuon ikäisessä. Ok, Sambasta katsoin että olis tullut tuo väri saataville maaliskuussa -55. Mutta tuota ei ilmeisesti saa mistään selville varmuudella? Quote Link to comment
DOODAH Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 ..ei oo pokkausovellisen värikoodi tuo polarsilver. Strato silver paljon uskottavampi tuon ikäisessä. Ok, Sambasta katsoin että olis tullut tuo väri saataville maaliskuussa -55. Mutta tuota ei ilmeisesti saa mistään selville varmuudella? ..tarkistin just ovals onlysta. Taisin olla kyllä väärässä minä. Quote Link to comment
metake Posted September 17, 2009 Author Share Posted September 17, 2009 ..ei oo pokkausovellisen värikoodi tuo polarsilver. Strato silver paljon uskottavampi tuon ikäisessä. Ok, Sambasta katsoin että olis tullut tuo väri saataville maaliskuussa -55. Mutta tuota ei ilmeisesti saa mistään selville varmuudella? ..tarkistin just ovals onlysta. Taisin olla kyllä väärässä minä. Pitää huomenna rapsutella tuota varapyöräkoteloa tarkemmin. Tuo strato silver on ilmeisesti jonkin verran siniseen vivahtava, joten luulis sen ehkä tuosta toisesta erottavan. Quote Link to comment
metake Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 Etuakselista: - onko etuakselissa muuta eroa 60-lukuisten olkatappiakseleiden suhteen kuin ohjausiskarin paikan puuttuminen? - ohjausimpukka on ilmeisesti ovaalissa eri kuin uudemmissa. Sopiiko uudemman ohjaussimpukka paikalleen "bolt-on"? - olka-akselit on ilmeisesti samat kaikissa olkatappikeulaisissa? Quote Link to comment
-tipi- Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 - jousia tuli jossain vaiheessa aina lisää, en muista ulkoa miten ne meni. Jossain viikytluvun alkupuolella muistaakseni ainakin lisääntyvät. Muttei tämä taida haitata osien vaihtokelpoisuutta. - simpukka menee kyllä paikalleen, mutta ratti jää vanhalla ohjausakselilla liian ylös. Voi tosin riittää jos siirtää sen verran rattiakselin putkea ylöspäin, jolloin taas vinkkarikytkin jää alemmas tai sen johtosuoja lyhyeksi. En tiedä miten nuoremmalla rattiakselilla osuis töötin hiilen paikka kohalleen. - samanlaiset on Quote Link to comment
metake Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 - jousia tuli jossain vaiheessa aina lisää, en muista ulkoa miten ne meni. Jossain viikytluvun alkupuolella muistaakseni ainakin lisääntyvät. Muttei tämä taida haitata osien vaihtokelpoisuutta. Oliko nuo ovaali-ikäisetkin jo neulalaakereilla, vai onko niissä ulompana(kin) laakerina pusla? Siksi mietin, että teenkö orkkisakselista madallusakselin, vai hankinko 60-lukuisen akselin aihioksi, eli kumpi parempi vai onko väliä? Jos ovaalissa on erilaiset jouset, niin sitten ne ei taida käydä madalluspaloihin? Ja sopiiko ovaalin tukivarret sitten uudempiin jousiin? - simpukka menee kyllä paikalleen, mutta ratti jää vanhalla ohjausakselilla liian ylös. Voi tosin riittää jos siirtää sen verran rattiakselin putkea ylöspäin, jolloin taas vinkkarikytkin jää alemmas tai sen johtosuoja lyhyeksi. En tiedä miten nuoremmalla rattiakselilla osuis töötin hiilen paikka kohalleen. Mulla on jo tuohon vaihdettu uudempi ratti-akseli, ja vinkkarikytkinkin on heitetty saunan taakse joskus muinoin. Ovaalin simpukoiden saatavuus taitaa olla vähän niin ja näin, mutta vaihdan tuohon sitten uudemman simpukan. Quote Link to comment
DOODAH Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Oliko nuo ovaali-ikäisetkin jo neulalaakereilla, vai onko niissä ulompana(kin) laakerina pusla? Siksi mietin, että teenkö orkkisakselista madallusakselin, vai hankinko 60-lukuisen akselin aihioksi, eli kumpi parempi vai onko väliä? Jos ovaalissa on erilaiset jouset, niin sitten ne ei taida käydä madalluspaloihin? Ja sopiiko ovaalin tukivarret sitten uudempiin jousiin? ..jousia erimäärä, mutta muoto sama neliö kaikissa olkatappisissa. Pre 55 autoissa fiksumpi käyttää avis paloja kun perinteisiä. Akseliputkien välissä kun on se kotelo suojaamassa käppärivaijereita. Se tulee perinteisten palojen kanssa tielle. Omassa 55 ovaalissa muutin tuota koteloa, eli senkin kanssa voi elää, mut silloin jo funtsin, et seuraavaan 55:seen laitan avikset. Quote Link to comment
Kujis Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Oliko nuo ovaali-ikäisetkin jo neulalaakereilla, vai onko niissä ulompana(kin) laakerina pusla? -Ulompana laakerina "pusla" , ainakin -56 ovaalissa oli. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Mulla -56 akselissa ulompana laakeri ja on auton oma akseli, ei vaihdettu... Quote Link to comment
vw54 Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 omassa -54:ssa molemmat (ulommat ja sisemmät) on puslia ja ulkohalkaisija eri kuin -60 lukuisissa(molemmat samaa kokoa). Omaan kiinalaiseen? säätöakseliin vaihdoin sisemmät puslat ovaalin akselista, uudessa akselissa kun sisälaakerit oli valmiiksi väljät. Quote Link to comment
metake Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 Hirmuisen googlettamisen tuloksena päädyin tulokseen, että -54 malleihin tuli 8 lehtiset etujouset (jotka ovat käsittääkseni nämä mitkä oli olkatappisissa loppuun saakka?, -59 malleihin tuli neulalaakerit etuakseliin sekä vahvempi etuakselin runko (millähän lailla tämä on sitten vahvempi, kuka tietää?) ja sitten -60 tuli uusi ohjaussimpukka. No, onko nuo neulalaakerit sitten paremmat vai ei, niin ehkä sellainen akseli olisi kuitenkin järkevämpi aihio. Ja aviksilla tosiaan meinasin toteuttaa, tosin en kyllä sitä pattia akseliputkien välissä olis itse tajunnutkaan ;) Quote Link to comment
metake Posted November 30, 2009 Author Share Posted November 30, 2009 Jaaha, taas on sormi suussa, melko syvälläkin. Vaihdekeppi ongelmia tällä kertaa.. Onko early-ovaalin ( siis tuo -55) keppilinja kuten uudemmissa? Tarvike kepukkaa koitin paikalleen (Scat) ja ei onnannut, pakki oli kakkosen paikalla, 3 ja 4 paikallaan, ja 1 ja 2 jossain epämääräisesti välillä. Eli onko tuossa laatikossa jotain eroja uudempiin (orkkis halkaistava), vai onko takapenkin alla liitos väärin, eli ei ole kohdakkain? Ja sopiiko tunnelin sisällä oleva vaihdetanko paksutolpasta (-62) vai onko keppi eri paikassa, tai jotain muuta epäsopivuutta? Äkkiseltään keppi vaikuttais olevan melko takana, tai sitten käsijarrukahva on melko edessä, koska tuolla em. tarvikekepillä kävi tila käsijarrukahvan ja vaihdekepin rungon välillä todella ahtaaksi. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 30, 2009 Share Posted November 30, 2009 Käsijarrukahva on vanhemmissa pitempi. Pitäs kai virikepin toimia, ei mulla oo ollu bergillä onkelmia kummassakaan '54:ssa. Quote Link to comment
Sakke Posted December 1, 2009 Share Posted December 1, 2009 Jaaha, taas on sormi suussa, melko syvälläkin. Vaihdekeppi ongelmia tällä kertaa.. Onko early-ovaalin ( siis tuo -55) keppilinja kuten uudemmissa? Tarvike kepukkaa koitin paikalleen (Scat) ja ei onnannut, pakki oli kakkosen paikalla, 3 ja 4 paikallaan, ja 1 ja 2 jossain epämääräisesti välillä. Eli onko tuossa laatikossa jotain eroja uudempiin (orkkis halkaistava), vai onko takapenkin alla liitos väärin, eli ei ole kohdakkain? Ja sopiiko tunnelin sisällä oleva vaihdetanko paksutolpasta (-62) vai onko keppi eri paikassa, tai jotain muuta epäsopivuutta? Äkkiseltään keppi vaikuttais olevan melko takana, tai sitten käsijarrukahva on melko edessä, koska tuolla em. tarvikekepillä kävi tila käsijarrukahvan ja vaihdekepin rungon välillä todella ahtaaksi. Ite taistelin tuon keppiasian kanssa splitissä aikonaan. Tuon Hurst-kopion kanssa käsijarrukahvan ja sen kepin kotelon väliin ei jää edes sormelle tilaa, eli käsijarrun käyttäminen on vähän niin ja näin. Sitä tunnelin sisällä olevaan tankoa muistaakseni ei voi vaihtaa uudenpaan (55->), koska vanhemmissa se tanko on suora ja uudemmissa taas vino melekeen joka suuntaan. Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2010 Author Share Posted January 5, 2010 Ja taas.. Tulipa huomattua että ovaalin takaiskarit on eri asennossa kuin paksutolpan, ovaalissa kiinnitykset on suorassa, paksutolpassa n. 45 astetta käännetty. Vaihdelaatikon vaihto menossa, ja piti käyttää paksutolpan vetariputket, mutta meneekö persiilleen jos iskarin yläpäät on vanhan mallisesti suorassa, ja alapäät on uuden mallisesti vinossa? Quote Link to comment
DOODAH Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Ei oo menoo haitannu mun ovaaleissa, vaikka putkina on ollu ne jotka missäkin laatikossa on sattunu olemaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.