Teevee Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Olisko jollain jotain korjausmanuskan räjäytyskuvaa -65 kuplan takapyörän laakerien vaihdosta? Haluun pelata varmaan päälle, et kaikki menee oikeille paikoillensa ku noita metallirinkuloita ja tiivisteitä on aika läjä.. Quote Link to comment
iiroh Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Tähän liittyen jatkokysymys: mites tuo takapyörän laakeri oikeaoppisesti irrotetaan ? Haynesin manuaali väittää että akselia voi mätkiä kohtuullisesti sisäänpäin jotta/kunnes saa tavanomaisen ulosvetimen leuat laakerin ulkokehän taakse. Uskaltaako noin oikeasti tehdä ? Vai saako jostain fiksuun hintaan ulosvetäjän, jossa sellaset väkäleuat, jotka saa laakeri sisä- ja ulkokehien väliin ? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 jos sulla on vetari lootassa kiinni, ja akseliputki kans niin saat hakata mielin määrin sitä vetaria eikä laakeri sieltä minnekään tule. saat vaan lootan rikki :D eli ulosvetäjän on syytä olla oikeanlainen. Tommosen saa tehtyä ankkuripulteistakin, mikä menee kuulien väliin laakerin sisään, ja saat vedettyä siitä mitään purkamatta... Tosin laakeria en suosittele käytettävän uudelleen. Mulla ei o kaluimesta kuvaa, jossain sambassa tais olla, ku ittelle moisen kans tein. Quote Link to comment
Virtanen Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Tällasella vois saada ehjänä irti. Quote Link to comment
iiroh Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Joo, tuollainen ulosvetäjä olisi tietysti pro tapa ottaa laakeri irti. Voi olla että hintakin pro. Olisin vielä kysynyt uudestaan tosta Haynesin manuaalin irrotusmenetelmästä. Siinä siis selostetaan takapyörän laakerin irrotusta jotenkin näin: Laitetaan akselin päähän mutteri suojaksi ja lyödään akselia sisäänpäin esim puukapulalla ja vasaralla kunnes akselia pystyy vetämään ulospäin niin paljon että laakerin ulomman kehän taakse saa normaalin ulosvetäjän leuat. Ymmärtääkseni tämä perustuisi siihen ideaan että akseliputkihan ei mätkiessä siirry vaihteistoon päin koska akseliputken sisäpään laippa nojaa pallopintaan vaiheiston "sivulevyssä". Sen sijaan itse vetoakseli pääsee mätkiessä liiikkumaan ehkä jotain haarukassa 10-30mm sisäänpäin tasauspyörästöön päin ilman että mitään menee rikki ? Akseli siis siirtyy sisäänpäin mutta laakeri pysyy vetoakseliputken ulkopäässä paikallaan ? Onko tämä yleisesti käytetty laakerin irrotusmenetelmä, vaarallinen tapa jolla rikkoo laatikon, menetelmä joka ei oikeasti toimi vai jotain muuta ? Onko tasauspyörästössä oikeasti sisäänpäin liikkumatilaa vetoakselin sisäpään pompulalle ? Kiitos neuvoista laakereita vaihtaneille. Quote Link to comment
-AP- Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Ei kuulosta terveelliseltä hakata pientä vetopyörää lautaspyörää vasten? Kyseinen irrotustapa lienee ajateltu irtovetarille? Quote Link to comment
janskuk Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Ja muutenkin kannattaa välttää vetoakselin ulospäin vetämistä. Kuluneilla osilla saattaa vetarin puolikuu-kiilat päästä karkaamaan sivuilta pesän pohjalle. Se tietää lisää purkuhommia. Sen kyllä huomaa ylisuurena "tyhjänä" liikkeenä akselia pyörittämällä eestaas. Quote Link to comment
Teevee Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 Tää avautuminen varmaan kuuluis ahdistaa-topicciiin, mut.. Tana sentään, tyrkkäsin laakerin paikalleen kaikkine tiivisteineen ja kannen päälle, no tää on jo toinen kansi joka halkesi pultteja kiristäessä plus yksi pultti katkesi.. Ja silti kannen ja jarrukilven välissä on rako. Laakerinkin pitäisi olla pohjassa, ei se ainakaan syvemmälle enää mennyt. Tarvii vissiin purkaa taas koko roska..prkl... Vai kestäisköhän tuo ky tyrkkäis vaan rummun paikalle ja hinais korjaamolle, sanois et turatkaa toi loppuun, vois keskittyä koneen tekemiseen ja kotona löhöömiseen. :D Quote Link to comment
Sakke Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Kuulostaa vähän että sulla on väärä kansi tai sitten laakerin takana oleva levy ei ollu paikallaan ja ei päästäny laakeria pohjaan asti. Quote Link to comment
Tutkija Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 väärän syvyinen laakerikansi,niit on kahta eri syvyyttä ja sä tarvisit nyt sen syvemmän mallin joka on vanhemmissa ja joka -65 kuuluu ollakkin alunperin 65:ssa ei kylläkään ole sit öljynvalumisreikää siin laakerikannessa mut sit on välimalli pitkissä 5 pulttisissa vetarin suojaputkissa jossa on syvä laakerikansi ja öljynvalumisreikä ja joilla saa myös alunperäisillä osilla leveimmän raideleveyden,jopa +4mm/puoli verrattana uudempiin akselin suojaputkiin... 4 pulttisissa on alunperin kuplissa aina matala laakerikans...i Quote Link to comment
vwagen Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 -65 on ensimmäinen vuosimalli jossa ON öljyn valumisreikä laakerikannessa ja jarrukilvessä. Quote Link to comment
Teevee Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Joo kyllä tuossa noi öljynvalumisreiät on.. Kuinka paljon syvempi sitten on tuo vanhemman mallin kansi? Tai mikä se syvyys on, kukaan mitannut? Osaa kaverilta sitten hakea oikeanlaisen.. Quote Link to comment
Tutkija Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 noin 4mm syvempi... Quote Link to comment
Teevee Posted November 12, 2009 Author Share Posted November 12, 2009 Olisko kellään noita syvempiä kansia ylimääräisenä, vaikka pari kappaletta? Vai saako niitä uutena? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.