Jump to content

Takapyörän laakereista..


Recommended Posts

Tähän liittyen jatkokysymys: mites tuo takapyörän laakeri oikeaoppisesti irrotetaan ?

Haynesin manuaali väittää että akselia voi mätkiä kohtuullisesti sisäänpäin jotta/kunnes saa

tavanomaisen ulosvetimen leuat laakerin ulkokehän taakse. Uskaltaako noin oikeasti tehdä ?

Vai saako jostain fiksuun hintaan ulosvetäjän, jossa sellaset väkäleuat, jotka saa laakeri sisä-

ja ulkokehien väliin ?

Link to comment
Guest Toheltaja

jos sulla on vetari lootassa kiinni, ja akseliputki kans niin saat hakata mielin määrin sitä vetaria eikä laakeri sieltä minnekään tule. saat vaan lootan rikki :D eli ulosvetäjän on syytä olla oikeanlainen. Tommosen saa tehtyä ankkuripulteistakin, mikä menee kuulien väliin laakerin sisään, ja saat vedettyä siitä mitään purkamatta... Tosin laakeria en suosittele käytettävän uudelleen. Mulla ei o kaluimesta kuvaa, jossain sambassa tais olla, ku ittelle moisen kans tein.

Link to comment

Joo, tuollainen ulosvetäjä olisi tietysti pro tapa ottaa laakeri irti. Voi olla että hintakin pro.

 

Olisin vielä kysynyt uudestaan tosta Haynesin manuaalin irrotusmenetelmästä.

Siinä siis selostetaan takapyörän laakerin irrotusta jotenkin näin:

 

Laitetaan akselin päähän mutteri suojaksi ja lyödään akselia sisäänpäin esim puukapulalla ja

vasaralla kunnes akselia pystyy vetämään ulospäin niin paljon että laakerin ulomman kehän

taakse saa normaalin ulosvetäjän leuat.

 

Ymmärtääkseni tämä perustuisi siihen ideaan että akseliputkihan ei mätkiessä siirry vaihteistoon päin

koska akseliputken sisäpään laippa nojaa pallopintaan vaiheiston "sivulevyssä". Sen sijaan itse

vetoakseli pääsee mätkiessä liiikkumaan ehkä jotain haarukassa 10-30mm sisäänpäin tasauspyörästöön päin

ilman että mitään menee rikki ? Akseli siis siirtyy sisäänpäin mutta laakeri pysyy vetoakseliputken ulkopäässä

paikallaan ?

 

Onko tämä yleisesti käytetty laakerin irrotusmenetelmä, vaarallinen tapa jolla rikkoo laatikon, menetelmä joka ei oikeasti toimi vai jotain muuta ? Onko tasauspyörästössä oikeasti sisäänpäin liikkumatilaa vetoakselin sisäpään pompulalle ?

 

Kiitos neuvoista laakereita vaihtaneille.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tää avautuminen varmaan kuuluis ahdistaa-topicciiin, mut.. Tana sentään, tyrkkäsin laakerin paikalleen kaikkine tiivisteineen ja kannen päälle, no tää on jo toinen kansi joka halkesi pultteja kiristäessä plus yksi pultti katkesi.. Ja silti kannen ja jarrukilven välissä on rako. Laakerinkin pitäisi olla pohjassa, ei se ainakaan syvemmälle enää mennyt. Tarvii vissiin purkaa taas koko roska..prkl... Vai kestäisköhän tuo ky tyrkkäis vaan rummun paikalle ja hinais korjaamolle, sanois et turatkaa toi loppuun, vois keskittyä koneen tekemiseen ja kotona löhöömiseen. :D

Link to comment

väärän syvyinen laakerikansi,niit on kahta eri syvyyttä ja sä tarvisit nyt sen syvemmän mallin joka on vanhemmissa ja joka -65 kuuluu ollakkin alunperin 65:ssa ei kylläkään ole sit öljynvalumisreikää siin laakerikannessa mut sit on välimalli pitkissä 5 pulttisissa vetarin suojaputkissa jossa on syvä laakerikansi ja öljynvalumisreikä ja joilla saa myös alunperäisillä osilla leveimmän raideleveyden,jopa +4mm/puoli verrattana uudempiin akselin suojaputkiin... 4 pulttisissa on alunperin kuplissa aina matala laakerikans...i

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...