Jump to content

Polykarbonaatin muotoilu


Recommended Posts

Posted

Saako viismillistä lexan-levyä taipumaan jollain helpolla tavalla kahteen suuntaan lievästi kaarevaksi takaikkunaksi? Lämmittämällä? Puristuksessa?

Posted

Teet sopivan muotin alapuolelle, vaikka puusta vuolemalla. Sauna lämpiimään ja levy muotin päälle lauteille. Annat saunoa sen sopivan ajan kunnes se on muotoutunut muotin päälle. Saunan saa lämmittää reilusti.

 

Tiedän näin muotoillun ainakin yhden kappaleen veneen etukajuutan kattoluukkuja.

 

Edit: Kun kerran haluat siitä tehdä ikkunan, niin sullahan on varmaan lasinen ikkuna olemassa joka kelpaa muotiksi, tuet vaikka hieman sitä keskeltä.

Posted

Kiitoksia, jotain tuollaista vähän mietiskelinkin.

 

Takaikkunan kokoisen puupalikan veistely edellyttää kyllä jo jonkin verran puusepäntaitoja ...

Posted
Kiitoksia, jotain tuollaista vähän mietiskelinkin.

 

Takaikkunan kokoisen puupalikan veistely edellyttää kyllä jo jonkin verran puusepäntaitoja ...

 

Laita lasinen takaikkuna muotiksi.

EDIT: hehe, muut oli nopeempia.

Posted

Saunominen kannattaa aina, mutta jos haluat PC:hen pysyvän muodonmuutoksen, täytyy sinun lämmittää saunasi 185 asteeseen.

Akryylilevyä voisi ehkä muovata saunalämpötilassa, mutta akryylistä ei taasen ole kilpurin ikkunaksi.

Roadsportissa muistaakseni riittää 3mm:n polykarbonaatti, joka kyllä taipuu kylmänäkin takaikkunan muotoon, tosin kaksoiskaarevuuden kanssa on vähän niin ja näin .

 

http://www.merocap.com/valisivut/pc.html

Posted

Reknailin että jos haluaa tarkan kopion lasista niin pitäisi ensin tehdä muotti valmista lasia apuna käyttäen. Muotin vois tehdä esim. lasikuidusta mutta ehkä myös betonista!? Valmiista lasista tulee hiukan liian pieni tai iso jos ei tee ensin muottia.

 

Pihalle sitten "kovasta villasta" koppi ja sitä sitten lämmittämään sähköpuhaltimella tai jollain kosanilla.

Posted

Kopin lämmitys kuumailmapuhaltimella 185-asteiseksi vaatii melkoisen voimalaitoksen?

 

Historic-säännöt vaatii vähintään viismillisen levyn, aika huonoa taipumaan sellainen. Muovin lämmittäminen suoraan puhalluksella aiheuttanee helposti optisia ongelmia pintaan?

Posted
Kopin lämmitys kuumailmapuhaltimella 185-asteiseksi vaatii melkoisen voimalaitoksen?

Tee sen kokonen laatikko että lasi just mahtuu sisään. Ei se kyllä hirveen monta kilowattia pitäs viedä (jos ei ole turhaa ilmanvaihtoa).

 

Historic-säännöt vaatii vähintään viismillisen levyn, aika huonoa taipumaan sellainen. Muovin lämmittäminen suoraan puhalluksella aiheuttanee helposti optisia ongelmia pintaan?

 

Mitä ite oon jotain läpinäkyvää muovia puhallellut niin aina on kuplinut hirveen näköseksi. En ole kyllä mikään expertti.

Posted
Pitsauuni? :)

 

No helvata, paikalliselle karvakädelle parikumppiä ja eiku uunittamaan.

 

Vois olla turkilla ilme kohallaan ku kysyis et jos sais vähän uunia lainata takalasin lämmittämiseen :))

Posted

Mitens ihan hitsattujen rakenteiden hehkutusuuni, kokoa löytyy ja lämmöt riittää varmasti ;-)

Lämmönnousu ei ole kauhean nopea, joten varmaan pääsee katselemaan koska alkaa muovautuun ja sen jälkeen sammuttaa.

 

Kotkasta ja Karhulasta löytynee useampikin paikka.

Posted

Polykarbonaattia en ole muotoillut, mutta "plexiä" kylläkin. Totta, että kuplii jos lämmittää liian rajusti. Hitaasti jos lämmittää niin ei kupli, mutta lämpölaajeneminen on melkoinen. Toiselta puolelta kun lämmittää niin nousee komeasti kaarelle.

Hienot lampunkuvut saa kun tekee kaukalon ja tiiviin takaosan. Pleksi lämmitetään ja puristetaan kaukalon ja takaosan väliin. Sitten vain paineilmalla nostetaan "kupla".

  • 6 months later...
Posted

Jatketaanpa ikkunakeskustelua ...

 

Miten erottaa käsissä olevasta ohuesta (3-4 mm) muovilevystä onko se akryyliä vai polykarbonaattia? Taivuttamalla, naarmuttamalla, lyömällä ...?

Posted

Jotain tällaista epäilinkin, kiitos. Nyt ei kun testaamaan liiteristä löytyneitä levynpaloja ...

Guest Forsbacka
Posted

Yritin 3mm polykarbonaattia muokata kuumailmapuhaltimella lämmittämällä.

Ei tullut yhtään mitään.

Levy vaan meni sameaksi, mutta ei se mihinkään muotoaan muuttanut.

Lopulta puhaltelin sen kokeilumielessä niin kuumaksi, kuin suinkin sai, mutta ei silti mitään muutosta.

Tuomitsin homman mahdottomaksi.

Posted

Akryylin ja polykarbonaatin erottaa toisistaan ehkä helpoimmin veitsen avulla.

Polykarbonaatista pystyy vuolemaan siistejä lastuja. Akryylistä sen sijaan lohkeilee

terän tieltä pieniä teräviä "nomparelleja".

Akryyli on kovaa, Pc on sitkeää.

Posted

Polycarbonaattia on taivuteltu särmärillä ja kanttikoneellakin hyvin tuloksin ja eikös Rallissa oo 3mm vaatimus jos muistan? Manklaamalla saa muotoiltua. Yleensä on muovikelmut kummallakin puolella ja lukee polucarbonat. Nykyään myös löytyy erikoiskovalla pinnalla olevaa josta tehdään mettäkoneiden ja joidenki traktoreiden laseja sekä muotoillaan joten kannattaa kysellä millä konstein mutta taivutuskoneilla ja pikku lämmöllä on päästy hyviin tuloksiin.

Guest Toheltaja
Posted

jos ostat niin osta "pintakarkaistua" UV suojattua... ei kulu het sameeks hiekkapöllyssä & pestessä

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...