-AP- Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Saako viismillistä lexan-levyä taipumaan jollain helpolla tavalla kahteen suuntaan lievästi kaarevaksi takaikkunaksi? Lämmittämällä? Puristuksessa? Quote
metake Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Teet sopivan muotin alapuolelle, vaikka puusta vuolemalla. Sauna lämpiimään ja levy muotin päälle lauteille. Annat saunoa sen sopivan ajan kunnes se on muotoutunut muotin päälle. Saunan saa lämmittää reilusti. Tiedän näin muotoillun ainakin yhden kappaleen veneen etukajuutan kattoluukkuja. Edit: Kun kerran haluat siitä tehdä ikkunan, niin sullahan on varmaan lasinen ikkuna olemassa joka kelpaa muotiksi, tuet vaikka hieman sitä keskeltä. Quote
-AP- Posted November 6, 2009 Author Posted November 6, 2009 Kiitoksia, jotain tuollaista vähän mietiskelinkin. Takaikkunan kokoisen puupalikan veistely edellyttää kyllä jo jonkin verran puusepäntaitoja ... Quote
multanen Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Kiitoksia, jotain tuollaista vähän mietiskelinkin. Takaikkunan kokoisen puupalikan veistely edellyttää kyllä jo jonkin verran puusepäntaitoja ... Laita lasinen takaikkuna muotiksi. EDIT: hehe, muut oli nopeempia. Quote
Guest Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Saunominen kannattaa aina, mutta jos haluat PC:hen pysyvän muodonmuutoksen, täytyy sinun lämmittää saunasi 185 asteeseen. Akryylilevyä voisi ehkä muovata saunalämpötilassa, mutta akryylistä ei taasen ole kilpurin ikkunaksi. Roadsportissa muistaakseni riittää 3mm:n polykarbonaatti, joka kyllä taipuu kylmänäkin takaikkunan muotoon, tosin kaksoiskaarevuuden kanssa on vähän niin ja näin . http://www.merocap.com/valisivut/pc.html Quote
NordBling Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Ja tummennukset tehdään savusaunassa? :-) Quote
multanen Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Reknailin että jos haluaa tarkan kopion lasista niin pitäisi ensin tehdä muotti valmista lasia apuna käyttäen. Muotin vois tehdä esim. lasikuidusta mutta ehkä myös betonista!? Valmiista lasista tulee hiukan liian pieni tai iso jos ei tee ensin muottia. Pihalle sitten "kovasta villasta" koppi ja sitä sitten lämmittämään sähköpuhaltimella tai jollain kosanilla. Quote
-AP- Posted November 7, 2009 Author Posted November 7, 2009 Kopin lämmitys kuumailmapuhaltimella 185-asteiseksi vaatii melkoisen voimalaitoksen? Historic-säännöt vaatii vähintään viismillisen levyn, aika huonoa taipumaan sellainen. Muovin lämmittäminen suoraan puhalluksella aiheuttanee helposti optisia ongelmia pintaan? Quote
multanen Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Kopin lämmitys kuumailmapuhaltimella 185-asteiseksi vaatii melkoisen voimalaitoksen? Tee sen kokonen laatikko että lasi just mahtuu sisään. Ei se kyllä hirveen monta kilowattia pitäs viedä (jos ei ole turhaa ilmanvaihtoa). Historic-säännöt vaatii vähintään viismillisen levyn, aika huonoa taipumaan sellainen. Muovin lämmittäminen suoraan puhalluksella aiheuttanee helposti optisia ongelmia pintaan? Mitä ite oon jotain läpinäkyvää muovia puhallellut niin aina on kuplinut hirveen näköseksi. En ole kyllä mikään expertti. Quote
Jokke Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Iisalmen historic rata Barracuda porukka hallitsee homman, kysäses niiltä. Quote
jocke biese Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 Pitsauuni? :) No helvata, paikalliselle karvakädelle parikumppiä ja eiku uunittamaan. Vois olla turkilla ilme kohallaan ku kysyis et jos sais vähän uunia lainata takalasin lämmittämiseen :)) Quote
seppo mäntykivi Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 jos en nyt ihan väärin muista niin mulla taitaa olla jossain kellarin kätköissä "pizzauuni" edullisesti! Quote
-AP- Posted November 8, 2009 Author Posted November 8, 2009 Katopa mitä sellaisesta lähtee asteita! ;-) Quote
Guest Mika Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 Mitens ihan hitsattujen rakenteiden hehkutusuuni, kokoa löytyy ja lämmöt riittää varmasti ;-) Lämmönnousu ei ole kauhean nopea, joten varmaan pääsee katselemaan koska alkaa muovautuun ja sen jälkeen sammuttaa. Kotkasta ja Karhulasta löytynee useampikin paikka. Quote
joksa Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 Ei nyt varsinaisesti ole vastaus kysymykseen, mutta kannattaa kysästä AT-pleksistä, mitä maksais teetettynä. http://www.atplexi.fi/ Quote
Per Jernström Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 Polykarbonaattia en ole muotoillut, mutta "plexiä" kylläkin. Totta, että kuplii jos lämmittää liian rajusti. Hitaasti jos lämmittää niin ei kupli, mutta lämpölaajeneminen on melkoinen. Toiselta puolelta kun lämmittää niin nousee komeasti kaarelle. Hienot lampunkuvut saa kun tekee kaukalon ja tiiviin takaosan. Pleksi lämmitetään ja puristetaan kaukalon ja takaosan väliin. Sitten vain paineilmalla nostetaan "kupla". Quote
-AP- Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 Jatketaanpa ikkunakeskustelua ... Miten erottaa käsissä olevasta ohuesta (3-4 mm) muovilevystä onko se akryyliä vai polykarbonaattia? Taivuttamalla, naarmuttamalla, lyömällä ...? Quote
Timppa Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 polykarbonaattia voit taivuttaa vaikka vasaralla 90° asteen kulmaan, mutta muovi lohkeaa jo paljon aikaisemmin. Quote
-AP- Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 Jotain tällaista epäilinkin, kiitos. Nyt ei kun testaamaan liiteristä löytyneitä levynpaloja ... Quote
Guest Forsbacka Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Yritin 3mm polykarbonaattia muokata kuumailmapuhaltimella lämmittämällä. Ei tullut yhtään mitään. Levy vaan meni sameaksi, mutta ei se mihinkään muotoaan muuttanut. Lopulta puhaltelin sen kokeilumielessä niin kuumaksi, kuin suinkin sai, mutta ei silti mitään muutosta. Tuomitsin homman mahdottomaksi. Quote
Timppa Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 joo, vaatii käsittääkseni lämmön tasaisena, eli sähköuuniin vaan osat, jos ei ole isoja. Quote
Guest Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Akryylin ja polykarbonaatin erottaa toisistaan ehkä helpoimmin veitsen avulla. Polykarbonaatista pystyy vuolemaan siistejä lastuja. Akryylistä sen sijaan lohkeilee terän tieltä pieniä teräviä "nomparelleja". Akryyli on kovaa, Pc on sitkeää. Quote
Jarmo Lummi Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Polycarbonaattia on taivuteltu särmärillä ja kanttikoneellakin hyvin tuloksin ja eikös Rallissa oo 3mm vaatimus jos muistan? Manklaamalla saa muotoiltua. Yleensä on muovikelmut kummallakin puolella ja lukee polucarbonat. Nykyään myös löytyy erikoiskovalla pinnalla olevaa josta tehdään mettäkoneiden ja joidenki traktoreiden laseja sekä muotoillaan joten kannattaa kysellä millä konstein mutta taivutuskoneilla ja pikku lämmöllä on päästy hyviin tuloksiin. Quote
-AP- Posted June 11, 2010 Author Posted June 11, 2010 Rallissa oo 3mm vaatimus jos muistan? Nopeuslajit 3 mm, Historic 5. Quote
Guest Toheltaja Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 jos ostat niin osta "pintakarkaistua" UV suojattua... ei kulu het sameeks hiekkapöllyssä & pestessä Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.