Jump to content

vw - 69


Guest jarppi

Recommended Posts

Morjenttes vaan, ajattelin laittaa uutena kuplan harrastajana juttua omasta -69 kuplasta.

Syksyllä kävin ostaa kuopiosta ja pelko persiessä ajelin sateessa kajaaniin :)

Pari päivää ehti auto olla ajossa ei muuta ku atomeiks vaan auto ja rakentelemaan oman maun mukaan!

Suunitelmia on enemmän kuin tarpeeksi saa nyt nähdä mitkä kaikki toteutuu ainaskin väri vaihtuu :)

Jos jota kuta kiinnostaa käydä kurkkaa tosta linkistä miltä pirssi näyttää ja mitä autolle tapahtuu kun ehin laittaa sinne aina kuvia! " joo sivut on pahasti vielä kesken"

http://sites.google.com/site/vwkupla69/home

 

Ja sanonpahan samaan hengen vetoon kiitos kaikille osan myyjille täältä on hyvin löytynyt ja lähetykset on pelannut yhtä hyvin kuin junan vessa.

Link to comment

Osaisko joku neovoa kuinka saa noi takarenkaat kääntymään enemmän kallelleen?

Toivottavasi ei ollut sarjassa tyhmiä kysymyksiä mut kysytään ny kuiteskin:)

Etupuoli on jo tarpeeksi alhaalla että sill ei tarte mitään tehdä.

Link to comment

Takapään madallus tyyliin DOODAH:

 

1)Löysää renkaan pultit

2)Nosta auton peräpää ilmaan

3)Laita perä pukkien varaan pukit torosiosauvaputkien alle

4)Irrota renkaat

5)Ota käsijarrukahvan juuresta kumiätylä pois, niin että käsijarruvaijerin päät tulee näkyviin

6)Kiepauta Mig-langasta tai sähköjohdosta lenkki käsijarruvaijerin kierreosan alapuolelle

7)Löysää ja irroita käsijarruvaijerit ja päästä ne runkopalkin sisään(ongitaan lopuksi takas ylös sillä mig-langalla)

8)Irrota löysät orggis iskarit, niillä ei madalletun perän kanssa tee mitään!!!!!!!!!!!!!!!

9)Irrota jousilatan takapäästä 3 pulttia joilla vetoakselinputki oli latassa kiinni

10)Jos autossasi on jouston stoppari kumi&peltikäikäle joka kiinni yhdellä ed. pulteista nosta se pois

11)Vedä vetoakseli latan päässä olevasta urasta taakseppäin(onnistuu nyt hyvin kun käsijarruvaijeri ei pane hanttiin)

12)Löysää ja irrota jousilatan booripään kansi 4kpl 15mm avaimella aukeavia pultteja

13)Kun pultit on irti, niin kampea kansi ruuvimeisselillä irti.

14)Merkkaa boorin päähän maalitussilla alkuperäinen kohta, mä tapaan värittää puoli akselia kokonaan

15)Ota rekyylitön vasara ja lyö latan takaa varovasti,(parempi maata auton alla kokonaan, ettei se latan aasin potku katkaise käsivartta!!!!!!!!!!!) seuraten, että booriakseli ei lähde mukaan, jos on lähdössä mukaan, niin booriakseliin voi lyödä vastaan esim kuulapää vasaralla.

16)kun jousilatta sitten irtoaa, niin käännä sitä 2 booria vastapäivään(kuskinpuoli) ja naputtele takaisin paikoilleen

17)tarkasta että se myös meni sen 2 booria.

1Käännä latan ulompaa kumia myös vasta päivään, että kansi menee paikalle

19)Narraa kansi paikalle kahdell pidemmällä M10 kuusiokolo ruuvilla

20)Kun kansi on narrattu paikalle laita 2 kpl orggisruuvia kiinni, irrota pidemmät kuusiokolot ja vaihde niidenkin tilalle alkuperäiset.

21)tee toiselle puolelle samat temput, mutta käännä booreista nyt kellon suuntaan!!!!

22)Nosta vetoakselin putki takaisin uraan, HUOMAA, että siinä latassa on merkki missä kohdassa se oli, ettei takapään auraus muutu, ne reiäthän on soikeat.

23)Kiinnitä pulteista ensin takimmainen, niin saat sen stoppari kumipelti ätylän pujotettua paikoilleen, (Muuten siitä kumista kannattaa rautasahalla sahata pituudesta puolet pois niin ei pohjaa kokoajan )

24)Kiinnitä (Uuden)iskarin yläpää

25)Nosta tunkilla iskarin alalenkki kohdalle(tässä oli hyvä olla kaveri) ja naputtele pultti läpi, rasvaa pää ja kiinnitä mutteri.

26)Samat temput toisellekkin puolelle

27)Asenna renkaat paikalle

28)Nosta hallitunkilla auton perää(vaihdelaatikon tukiraudasta)

29)Ota pukit pois auton alta

30)aseta renkaiden alle kahdet kakkosneloset alle metrinen ja päällimmäiseksi puolimetrinen

31)laske tunkkia, niin että renkaat on päällimmäisten kakkosnelosten päällä

32)Jos tunkkisi on alaasennossa yli 11cm korkea voi olla että 2 kakkosnelosta on liian vähän

33)Työnnä auto pois kakkosnelosten päältä

34)liikuttele autoa 3metriä edes takaisin niin näät että 2 booria on AIVAN riittävän tontissa

35)ongi käppärivaijerit runkopalkista ja säädä

Link to comment
  • 1 month later...

Makuasioitahan nämä mut 2 pykälää ulommasta päästä pudottaa jo todella reilusti n. 11cm ja kokeillessani jousitus makasi käytännössä pohjaanlyöntikumien päällä jos ei poista tai lyhennä kumeja. Takapää muuttui myös todella löysäksi vaikka oli uudet kaasuiskarit+muut helyt. 1 pykälä itelleni riittävä, madallusta tuli n. 6cm. Ennen irrotusta suosittelen merkkaamaan vääntösauvan alkuperäisen asennon suhteessa jousilattaan KUNNOLLA maalitussilla tms. Myös jousilatan alkuperäinen asento kannattaa merkata kun se roikkuu vapaana vetarin irrotuksen jälkeen siltä varalta jos vääntösauva ja latta sattuu vahingossa pullahtamaan myös sisäpäästään pois. <= Kokemusta on. Tässä suuntaa antava taulukko vaihtoehdoista:

post-3229-13888361764447_thumb.jpg

Link to comment

Peräähän tuosta on yhden napsun verran pudotettu, toisella putoaa jo liikaa. Kapeammat renkaat varmaan voisit taakse hommata, ne 195:t oli mun mielestä aavistuksen liiankin leveät, mutta makuasioita kaikki.

Link to comment
Guest Toheltaja

ei mitenkään, mutta ne tuntee ku hitusen nysvää ton vääntösauvan kanssa, merkkaa vaan eka sauvan asennon ulkopäästä akseliputkeen, niin tietää mistä kohtaa sen kiskasi irti. Sitten vaan huulille ja kääntämään, niin napsahtaa seuraavaan spooriin

Link to comment
  • 3 weeks later...
Peräähän tuosta on yhden napsun verran pudotettu, toisella putoaa jo liikaa. Kapeammat renkaat varmaan voisit taakse hommata, ne 195:t oli mun mielestä aavistuksen liiankin leveät, mutta makuasioita kaikki.

Tarkoitus on vaihtaa kyllä eri kumit taakse varmaankin joo kapeemmat ois paremmat mut kattoo ny:)

Link to comment
Onnea vaan MSK:n kanssa, mulla meni sen kanssa hermot jo moneen otteeseen kun mulla oli =)

 

Edit: Osia on mulla jonkin verran sit olemassa, kysele jos jotain satut tartteen (maililla ari@heittio.net kun en täällä kovinkaan usein pyöri).

Vai meni sulla hermot auton kans ...oliks paljonkin vikaa ei sen puoleen itestä on ihan mielenkiintoista rassailla näitä:) Kone on ainaskin nyt ostettu uusi kun vanha tuntus olevan laiskan oloinen ja tiputti ölyä aikas reippaasti:) täytyy laittaa korvan taakse jos on tarvista osille!

Link to comment

Vai meni sulla hermot auton kans ...oliks paljonkin vikaa ei sen puoleen itestä on ihan mielenkiintoista rassailla näitä:) Kone on ainaskin nyt ostettu uusi kun vanha tuntus olevan laiskan oloinen ja tiputti ölyä aikas reippaasti:) täytyy laittaa korvan taakse jos on tarvista osille!

 

Sen verran oli ongelmia ton kanssa, ettei yhtään ehjää reissua sillä mihinkään päässyt (lyhin matka oli 13km). Aina jotain, joko jarrut hirtti tai kone sylkäs öljyt pellolle, millon mitäkin.

Kone siinä oli mulla ollessaan vielä 1600:n, mutta vaihdoin sen 1200:n siihen ennen kun meni multa vaihtoon.

Link to comment

Vai meni sulla hermot auton kans ...oliks paljonkin vikaa ei sen puoleen itestä on ihan mielenkiintoista rassailla näitä:) Kone on ainaskin nyt ostettu uusi kun vanha tuntus olevan laiskan oloinen ja tiputti ölyä aikas reippaasti:) täytyy laittaa korvan taakse jos on tarvista osille!

 

Sen verran oli ongelmia ton kanssa, ettei yhtään ehjää reissua sillä mihinkään päässyt (lyhin matka oli 13km). Aina jotain, joko jarrut hirtti tai kone sylkäs öljyt pellolle, millon mitäkin.

Kone siinä oli mulla ollessaan vielä 1600:n, mutta vaihdoin sen 1200:n siihen ennen kun meni multa vaihtoon.

No itellä kesti hyvin kuopiosta kajaaniin. Täytyy sitt jarrutella vähemmän vaan;)

Link to comment
No itellä kesti hyvin kuopiosta kajaaniin. Täytyy sitt jarrutella vähemmän vaan;)

 

Ajamalla se meni mullakin Nilsiästä Kuopioon, mutta ei sitten ladannut ollenkaan koko matkalla, eli ei siis edes tuo viimeinen yhteinen taival mennyt ilman ongelmia.

Jarrujen osalta oli ongelmana kiinni hirttäminen, tosin se korjaantu kun taakse molemmin puolin tuli vaihdettua sylinterit. Ja huomasitkin varmaan, siinähän on sit porattuna myös 4x100 jako noin vanteiden vaihtoa ajatellen.

Link to comment
No itellä kesti hyvin kuopiosta kajaaniin. Täytyy sitt jarrutella vähemmän vaan;)

 

Ajamalla se meni mullakin Nilsiästä Kuopioon, mutta ei sitten ladannut ollenkaan koko matkalla, eli ei siis edes tuo viimeinen yhteinen taival mennyt ilman ongelmia.

Jarrujen osalta oli ongelmana kiinni hirttäminen, tosin se korjaantu kun taakse molemmin puolin tuli vaihdettua sylinterit. Ja huomasitkin varmaan, siinähän on sit porattuna myös 4x100 jako noin vanteiden vaihtoa ajatellen.

Joo huomasin kyllä vanteet saa olla noi vanhat maalaan ne mattapunasella ja tulee sit kupupöllärit ja valkosivut renkaisiin.Tänään oli melkoinen urakka saada noita massoja pois pohjasta ;) siinä vielä on urakkaa!

Link to comment

Joo huomasin kyllä vanteet saa olla noi vanhat maalaan ne mattapunasella ja tulee sit kupupöllärit ja valkosivut renkaisiin.Tänään oli melkoinen urakka saada noita massoja pois pohjasta ;) siinä vielä on urakkaa!

 

Kovinkaan vanhaa se massa ei ole, saattaa olla kaapimista =)

Ja ne hitsaukset ei tosiaankaan ole ammattilaisen tekemiä, sietää niitä varmaan vähän ehkä siistiä joiltain osin ;)

Link to comment

Joo huomasin kyllä vanteet saa olla noi vanhat maalaan ne mattapunasella ja tulee sit kupupöllärit ja valkosivut renkaisiin.Tänään oli melkoinen urakka saada noita massoja pois pohjasta ;) siinä vielä on urakkaa!

 

Kovinkaan vanhaa se massa ei ole, saattaa olla kaapimista =)

Ja ne hitsaukset ei tosiaankaan ole ammattilaisen tekemiä, sietää niitä varmaan vähän ehkä siistiä joiltain osin ;)

Kyllä olen ottanut rälläkällä ja spirralla pahimpia tasasemmaksi:) On pitänyt peltiäkin uusia joiltain osin...mut tiesipähän sen ostaessa että illat menee tallissa:)

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
vaikka tuolta:

http://www.freetechnics.fi/

asiallista ja hyvää palvelua!

Joo täytyy sanoa että oli hyvää palvelua.Harmi vaan että ei löytynyt kaikkia osia kaasariin"WEBER 32/36 DFAV 23A Vivusto sarja löytyi mutta sitä holkkia ei löytynyt.

Kaasutinexpertistä sanottiin että harvinaisempi kaasutin että ei löydy siihen heiltä mitään.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest jarppi

Auto on sitten maalattu onnistui muuten oikein hyvin mutta sitten tuleekin se vitutuksen aihe!

Maali piti olla matta mustaa jonka ostin paikalliselta myyjältä ja painotin että tekee siitä mahdollisimman mattapintaista.Yllätys olikin suuri kun menin katsomaan seuraavana päivänä maali kiiltää ihan liian paljon ... nyt täytyy myöntää että vituttaa ku pikku oravaa

Ei muuta ku pyhien jälkeen liikkeeseen kyselemään että onko toi käsitys matta pinnasta.

"kuvaa en ole vielä ottanut" jospa vitutukselta tässä sais otetua

Link to comment
  • 4 weeks later...

No perkules... sehän näyttää hyvälle =)

Onko vasen takavalo vinossa, vai näyttääkö vaan kuvakulmasta johtuen? Siinähän oli noita reikiä kiinnityksille useampikin, noille ja uudemmille valoille. Voi toki olla, että kuvakulmasta johtuen näyttää olevan vinossa...

Link to comment
Guest Jutta

Herkullista! Mullakin on tollaset ajovalojen kivisuojaritilät kuplaan mutta noita kiinnikkeitä on 2kpl yhteensä. Monella nuo olet kiinnittänyt ja oisko vinkkiä mistä moisia/vastaavia löytyis lisää?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...