Jump to content

sylinterien alapellit?


Guest Kupla71

Recommended Posts

Guest Kupla71

Elikkäs.. tuossa vähä kasailin koneen jäähytys peltejä niin huomasin että perkules nämä pikku pellit oli jääny laittamatta! ja nyt on jo kannet + pakosarja kiinni nii ei millää mahu laittaan ilman purkausta.. nii kyllähän nämä on järkevä laittaa?? kiitos jo vastauksista etukäteen ja konehan on type1 2332rookkeri.

post-1-13888361721798_thumb.jpg

Link to comment

Se on kyseenalaista kannattaako noita 3 tyypin peltejä laittaa ellei kyse ole 3 tyypin moottorista,pellit siellä täytyy olla,moottorista riippuen joko nämä tai ne pienemmät tavalliset,niitä ei saa paikalleen kansia irrottamatta paitsi jos sinulla on teleskooppi suojaputket tai laitat semmoiset,kohta joku kyllä kertoo että saa ne laitettua kun silpoo palasiksi ja kiinnittää rautalangalla tai peltiruuveilla.

Link to comment
Se on kyseenalaista kannattaako noita 3 tyypin peltejä laittaa ellei kyse ole 3 tyypin moottorista,pellit siellä täytyy olla,moottorista riippuen joko nämä tai ne pienemmät tavalliset,niitä ei saa paikalleen kansia irrottamatta paitsi jos sinulla on teleskooppi suojaputket tai laitat semmoiset,kohta joku kyllä kertoo että saa ne laitettua kun silpoo palasiksi ja kiinnittää rautalangalla tai peltiruuveilla.

 

 

keskelta halki, ylimaarainen peltisoiro valiin joka peittaa molemmat, sit poraa reiat pop niiteilel ja sitten sulloo kaikki poalaset yksitellen suojaputkien taakse ja siella poppareilal kiinni. Aika savotta, mutta kerran tein niin :)

 

Ja joskus leikkasin halki ja hitsasin takas yhteen kun olin saanut puolikkaat suojaputkien taakse takas.

Link to comment
Guest thing181

Minkä ikäisessä kolkissa on tuollaiset pellit?

Yksiäkään en ole nähnyt niissä. Kupla mallisia kyllä on näkynyt...

En ole nähnyt kuin nelostyypissä tuon tyylisiä peltejä.

Link to comment
Guest Poppius

Onkos noi nyt semmoset Supertin -pellit mitä esim. AC myy? Kannattaako tommoset laittaa parilitraseen virikoneeseen? Kun aikapaljon, ainakin kuvista päätellen, virkoneissa ei ole olleenkaan alapeltejä...

Link to comment

Kuvassa olevat pellit korvasivat kolmostyypissä(ja vain kolmostyypissä) pienet suoraan sylinterien alle tulevat pellit,jompi kumpi malli löytyy kyllä varmaan useimmista virikoneistakin,varsinaiset alapellit kyllä jätetään usein pois,mikä ei sekään ole hyvä ratkaisu moottorin hyvinvoinnin kannalta.

Link to comment
Guest Poppius
Kuvassa olevat pellit korvasivat kolmostyypissä(ja vain kolmostyypissä) pienet suoraan sylinterien alle tulevat pellit,jompi kumpi malli löytyy kyllä varmaan useimmista virikoneistakin,varsinaiset alapellit kyllä jätetään usein pois,mikä ei sekään ole hyvä ratkaisu moottorin hyvinvoinnin kannalta.

Minkäslaiset noi pienet alapellit on? Kuvalinkkiä? Ne pyttyjen väliin yläpuolelle tulevat tiedänkin...

Link to comment

Kovasti sotkeentuu kaksi asiaa keskenään ...

 

Topikissa on puhe ns. 'unohduspelleistä' eli suoraan sylinterien alle, suojaputkien yläpuolelle, tulevista ilmanohjaimista. Nämä olivat uudemmissa Kolmosissa tuota kehittyneempää mallia, siis amerikkalaisittain 'Cool Tins'.

 

Varsinaiset 'alapellit' eli lämmönvaihtimen ja kampikammion väliin tulevat pellit / ilmanohjaimet / suojat on sitä samantyyppistä suoraa peltiä kaikissa Kuplissa ja Kolmosissa (ei kuitenkaan samoja osia).

Link to comment
Guest Kupla71

Jep kiitos vastauksista.

Mä laitoin ne sinne ku muistin etta mullahan oli ne teleskooppi putket! (en muistanu enää ku on seissy projekti nii kauan) :)

tas viel heitin kuvan ku o asennettu "unohuspellit"

post-1-13888361725047_thumb.jpg

Link to comment
Guest Poppius
Mitkäs pellit pyttyjen väliin yläpuolelle tulee?

Purin yhden 1200 koneen syksyllä, ja siinä oli muistaakseni semmoset ihan pienet pellinpalat pyttyjen päällä jäähdytysripojen väliin kiilattuna...

Link to comment

Ennen näitä tunnetumpia sylinterien alle tulevia"unohduspeltejä"oli kyllä käytössä yläpuolelle tulevat pellit mutta vain 25 hv moottorissa ja siinäkin siirryttiin uudempaan malliin jo vuoden-51 aikana.

Vielä noista kolmostyypin isommista pelleistä,tehdas kehitti ne nimenomaan kolmostyyppiä varten ja julkaisi huoltohjeen jossa niistä kerrotaan esimerkiksi että jälkiasennus on mahdollista(sallittua)mutta vain kolmostyyppiin ja vain jos myös muut pellit vaihdetaan malliin jotka on tarkoitettu näiden kanssa käytettäväksi,tyyppeihin 1 ja 2 asennus on kielletty kokonaan koska ne pienentäisivät jäähdytyksen tehoa.

Ja kyllä,minullakin on joskus ollut nuo pellit Kuplan moottorissa ja sillä on ajettu paljon eikä eikä ole mennyt rikki väärien peltien takia,eli itse kukin päättelee onko niiden käyttö jarkevää moottoreissa joihin niitä ei ole tarkoitettu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...