Jump to content

Type-3 (4) madallus /iskarit


Recommended Posts

Eli olisi jossain vaiheessa tarkotus ruveta tiputtamaan tota ghiaa ja nyt sitten tuli mieleen että mistä lyhkäsemmät iskarit mieluiten hakisin varaosaputkasta eli sopiiko jonkun muun iskarit.

 

Takaa olisi varmaan tarkotus tiputtaa 2 ulkobooria eli sen kanssa ei varmaan mitään tarvitse ottaa huomioon muutakun ehkä trimmata vähän pohjaanlyöntikumeja ja meneekö kahden boorin madalluksella vielä vakio iskarit.

 

Ja sitten tuleekin etupää eli mielessä oli tipauttaa kaksi sisäbooria. Eli meneekö vielä vakio iskareilla kahdella sisäboorilla. Ja täytyykö edessä ottaa jotain muuta huomioon.

 

Ja sitten voi myös ehdotella rengas comboja vakiovanteille mitkä näyttä hyvältä ja on sen kokoisia että mahtuu pyörimään ja ei ota lokareihin kiinni. Ottaen huomioon myös sen että jos madallan joskus enemmän että toimisi vielä silloinkin.

Link to comment

Vanette c120 kyb nro 443187, motonet nro 44-3187

 

240 sarjan volvon taka iskarit

 

opel kadett c

 

Empi p/n 9650

 

Tälläisiä löysin vähän hakemalla mutta mitä olisi näistä sopivimmat ja tarvitsenko edes lyhkäsempiä iskareita.

Link to comment

Tuosta madalluksesta, kyllähän se aika linttaan jo menee 2:lla takapäässä. Weikkaan et edestä pitää tiputtaa kolme, ellet halua että keula on korkeemmalla kuin perä.

 

Edessähän jouset menee ristiin akselin sisässä, ja jossain tosi vanhassa VW Trendsin ohjeessa sanottiin että älä ihmeessa irrota jousta sieltä 'toisesta' päästä, vaan aina tukivarresta. Takasin laitto on kuulemma hankalaa. Mut niihän sitä jotkut sanoo kuplankin jousipakoista, mutta sekin on helppoa, kun sen osaa. No ite oon kolkissa vain tukivartta irrotellu. Tosin tuossa '65:ssa on vielä kiinteä stoppari, joten tukivarsi pitää murjoa sen yli paikalleen tonttiasennossa. Ja siis vain alatukivartta tarvii säätää, koska ylemmässä akseliputkessa on vakaaja, mutta tämän varmaan tiesitkin jo.

 

Rengastuksesta en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta T34:sta, mutta miun notsi 2 pykälän (tai 3, en muista kumpi oli sillon, mut epäilisin et 2) madaluksella ja 145/65 kumeilla oli v.2005 Himoksella tontituskisassa 55 mm akselista maahan.

 

Niin joo, 2 ja 3 pykälän tontitukset menee vakioiskareilla eessä.

Link to comment
Tuosta madalluksesta, kyllähän se aika linttaan jo menee 2:lla takapäässä. Weikkaan et edestä pitää tiputtaa kolme, ellet halua että keula on korkeemmalla kuin perä.

 

Edessähän jouset menee ristiin akselin sisässä, ja jossain tosi vanhassa VW Trendsin ohjeessa sanottiin että älä ihmeessa irrota jousta sieltä 'toisesta' päästä, vaan aina tukivarresta. Takasin laitto on kuulemma hankalaa. Mut niihän sitä jotkut sanoo kuplankin jousipakoista, mutta sekin on helppoa, kun sen osaa. No ite oon kolkissa vain tukivartta irrotellu. Tosin tuossa '65:ssa on vielä kiinteä stoppari, joten tukivarsi pitää murjoa sen yli paikalleen tonttiasennossa. Ja siis vain alatukivartta tarvii säätää, koska ylemmässä akseliputkessa on vakaaja, mutta tämän varmaan tiesitkin jo.

 

Rengastuksesta en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta T34:sta, mutta miun notsi 2 pykälän (tai 3, en muista kumpi oli sillon, mut epäilisin et 2) madaluksella ja 145/65 kumeilla oli v.2005 Himoksella tontituskisassa 55 mm akselista maahan.

 

Niin joo, 2 ja 3 pykälän tontitukset menee vakioiskareilla eessä.

 

Kyllä kyllä onkohan kolkin etupääss samansorttinen ratkaisu kuin takapäässä eli onko sisäboorit erilaiset kuin ulkoboorit eli eriverran pudottaa. Nimittäin kun vähän kuvia selailin niin parikuvaa mitä löysin missä oli madallettu kaksi sisäbooria niin ei kyllä mitään tosi tontissa näyttänyt olevan. Tietty riippuu rengastuksestakin.

 

Ja ei kait se perä nyt maata laahaa kahden napsun madalluksella.

 

Ja mites olikos kolkkiin saatavilla droppiolkia suomesta.

Link to comment
Tuosta madalluksesta, kyllähän se aika linttaan jo menee 2:lla takapäässä. Weikkaan et edestä pitää tiputtaa kolme, ellet halua että keula on korkeemmalla kuin perä.

 

Edessähän jouset menee ristiin akselin sisässä, ja jossain tosi vanhassa VW Trendsin ohjeessa sanottiin että älä ihmeessa irrota jousta sieltä 'toisesta' päästä, vaan aina tukivarresta. Takasin laitto on kuulemma hankalaa. Mut niihän sitä jotkut sanoo kuplankin jousipakoista, mutta sekin on helppoa, kun sen osaa. No ite oon kolkissa vain tukivartta irrotellu. Tosin tuossa '65:ssa on vielä kiinteä stoppari, joten tukivarsi pitää murjoa sen yli paikalleen tonttiasennossa. Ja siis vain alatukivartta tarvii säätää, koska ylemmässä akseliputkessa on vakaaja, mutta tämän varmaan tiesitkin jo.

 

Rengastuksesta en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta T34:sta, mutta miun notsi 2 pykälän (tai 3, en muista kumpi oli sillon, mut epäilisin et 2) madaluksella ja 145/65 kumeilla oli v.2005 Himoksella tontituskisassa 55 mm akselista maahan.

 

Niin joo, 2 ja 3 pykälän tontitukset menee vakioiskareilla eessä.

 

Miulla oli etuiskarit pohjassa 3 sisäboorin tiputuksella. Tilalle laitoin lyhyet Kyb GR-2. Takapäätä on madallettu 2 ulkobooria. Taakse sain urtsikolkin vanhat Spax jäykkyys säädettävät.

Ja noista sisäbooreissa ei ollut mitään vaikeaa. Iskari irti, alapallosta irti, sisäpäästä ruuvi pois ja ulosveto. Käännetyssä järkestyksessä takaisin. Kaikkein eniten meni aikaa nujuta alapallo takaisin reikäänsä kun pitää nostaa napaa yms.

Pieni etukeno tuolla setupilla tuli. Nyt vielä 185/65-15 suokumit. Tulee varmaankin 145/65-15 ja 175/55-15

Yleisesti puhutaan että jo 2 boorin madalluksella kannattaa laittaa lyhyemmät iskarit.

Youtube:sta löytyy hyvät ohje videot T-3 madallukseen. Ja videon infossa sanotaan: There is a mistake at about 3:40. I meant to say that inner splines move MORE than outer splines.

Etupää:http://www.youtube.com/watch?v=OS2fgJkhcJk

Takapää:http://www.youtube.com/watch?v=AMxBolHOJR4

2vs46ps.gif

 

2vb97yd.gif

EDIT: Mittasin äsken. Etuakselin alla 17cm ja taka-akselin alla 14cm. Mutta taka iskarit säädetty kaikkein löysimmälle. Jäykemmälle säätämällä nousee perä varmaankin 2cm. Edessä ei ole lokareita, puskureita yms. Vain tyhjä bensatankki. Voisihan tuota keulaa vielä yhden boorin tiputtaa :P

Link to comment

Kiitos tuo oli aika tyhjentävä vastaus eli taidan itsekkin lähteä sitten kolmen napsun linjalle keulassa.

 

 

Ja tosiaan tuo on aikatulkinnan varaista että milloin on matala.

Itsellä on käyttiksen matalimmassa kohdassa 8cm maavaraa ja omastamielestäni sillä pääsee melkeimpä minne vaan mihin nyt autolla täytyy ikinä päästä. Eli jos kolmella sisänapsulla edessä jää 14cm maavaraa 185/65-15 renkailla niin silloin 145/65 renkailla se on varmaan aika hyvä minun käyttöön.

 

Mitäs eturenkaita muilla on matalissa kolkeissä

Link to comment
  • 1 month later...

Nonii eli nyt on sitten omakohtaisia mittoja eli tiputin kolme sisä napsua edestä ja iskarin kiinnityksesta toiseen on 34,5cm akselin ollessa ilmassa ilman rengasta. Ja vakio iskari on 27cm lyhimmillään eli 7.5cm joustoa vakio iskarilla akselin ollessa ilmassa eli vakio iskari ei tule kysymykseen jos ei halua että iskari pohjaa joka töyssyssä.

 

Edit: Mittasin kiinnityksestä kiinnitykseen tukivarsi ylös tunkattuna 30,5cm eli tosiaan vakio iskaria ei kannata käyttää jos haluaa yli 3,5cm jouston. Niin joo ja tässä ei ole siis edes tankkia tai muuta painoa keulassa.

Link to comment

Kävin ostamassa sitten 24,3 cm lyhimmillään olevat peräkärryiskarit eli nämäkin tuntuu olevan liian pitkät tai mitä mieltä muut ovat että riittääkö 6,2cm jousto iskareissa.

 

 

Ja sitten paikallisessa varaosaputkassa ei ollu enää sellaista kirjaa josta olisivat nähneet lenkistä lenkkiin mittoja helposti ja lyhimmät mitä löytyi helposti olivat juurikin nämä peräkärry iskarit.

 

Volvo 240 iskarit ovat pidemmät kuin nämä peräkärry iskarit ja kadett c ei ole lenkki lenkki iskari.

 

Mites onko jollain vaneten iskareiden lenkki lenkki mittaa tiedossa.

 

Tai esim kuumien autojen madallusiskareiden mittoja

Link to comment

Noniin eli nyt löytyi sopivat iskarit eli nissan vanetessa on sopivat ja kiinnitysreikien pitäisi olla

12mm

Eli vähän mittoja

 

Nissan vanette taka iskari 225-323mm

 

Volvo PV 200-285

 

Peräkärry iskarit (lyhyempi malli) 245-350

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...