Guest Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 ESA 20 moottoriruisku vuosimallia 1955, Kannuksen palokunnan entinen moottoriruisku, eläkepäivillä miun autotallissa. Jospa pääsisin joskus ruiskuttelemaan letkulla letkeällä ja kylän isoin kypäräkin varmaan hankittava :) Pumppua pyörittää 1954 vuosimallin Volkswagen Industrie-Motor Hubraum 1192cm3 ja Leistung 28 PS. http://i380.photobucket.com/albums/oo244/nuffinkuvia/ESA%2020/esaakkeli.jpg http://i380.photobucket.com/albums/oo244/nuffinkuvia/ESA%2020/esayllhaalta.jpg http://i380.photobucket.com/albums/oo244/nuffinkuvia/ESA%2020/esa20.jpg http://i380.photobucket.com/albums/oo244/nuffinkuvia/ESA%2020/sivustaesa20.jpg Quote Link to comment
Jorrma Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Mitäs tälle tulee tapahtumaan? Tonttiin ja roukkerix? Quote Link to comment
oldis Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Onks tossa porssejako? Quote Link to comment
Guest Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Tarkotus on säilyttää pumppu ja moottori yhdessä. Paikalliselta palokunnalta hakea oppia pumpun käyttöön ja pumpun imupuolella on ilmeisesti hieman ongelmia, siihenkin on jo ehkä tulossa apua. Aidot nokia kumit vanteilla :) Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Jännä juttu, että tuossa sun pumpun moottorissa on mustat nuo jäähdytyspellit, mulla ne on olleet ja ovat harmaat. Tuossa munkin pumpussa on imupuolessa jotain häikkää, ei aavistustakaan mitä. Itse en ole kokeillut, mutta se jolta ostin tuon sanoi näin olevan. EDIT: Näyttäisi tuo sun moottori olevan vanhempikin kuin tuo mun. toinen edit: Tuossa vanhassa keskustelussa oli jotain kuvia mun pumpusta ja muistakin: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/4724-otsikko-uusiksi-punppurojekti/ Quote Link to comment
Guest Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Mielenkiintoinen sähkösysteemi.. puola ja virranjakaja yhdessä? Mitenkäs tuon saa käyntiin, kun laturin tuotto on huono pienillä kieroksilla; ja akkua ei nähtävästi ole. Magneetto olisi kai varmenpi.. :) Quote Link to comment
metake Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Mielenkiintoinen sähkösysteemi.. puola ja virranjakaja yhdessä?Mitenkäs tuon saa käyntiin, kun laturin tuotto on huono pienillä kieroksilla; ja akkua ei nähtävästi ole. Magneetto olisi kai varmenpi.. :) Ei sulla kuvaa olis sellaisesta magneettosysteemistä, että näkis miten se eroaa noista kuvissa olevista magneetoista? Quote Link to comment
Marko Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Mielenkiintoinen sähkösysteemi.. puola ja virranjakaja yhdessä?Mitenkäs tuon saa käyntiin, kun laturin tuotto on huono pienillä kieroksilla; ja akkua ei nähtävästi ole. Magneetto olisi kai varmenpi.. :) Näkyy laturikin olevan hyppysähkö mallia kun siitä ei lähde johtoja mihinkään ;-) Quote Link to comment
mikko k Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 Mielenkiintoinen sähkösysteemi.. puola ja virranjakaja yhdessä?Mitenkäs tuon saa käyntiin, kun laturin tuotto on huono pienillä kieroksilla; ja akkua ei nähtävästi ole. Magneetto olisi kai varmenpi.. :) Eikx ton saa käyntiin tuolla mustalla kammella, joka näkyy Jyrkin kuvan alareunassa... :) Quote Link to comment
Luki Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 Tarkotus on säilyttää pumppu ja moottori yhdessä. Paikalliselta palokunnalta hakea oppia pumpun käyttöön ja pumpun imupuolella on ilmeisesti hieman ongelmia, siihenkin on jo ehkä tulossa apua. Mulla oli aikoinaan Kulmalan valmistama pumppu, jossa voimanlähteenä -56 teollisuusmoottori. Ostin sen suoraan palokunnalta ja mukana tuli paineilmapullo, jonka paineella saatiin kuulemma imu aikaiseksi ja pumppu nostamaan vettä. Ei vaan tullut koskaan kokeiltua käytännössä, kun systeemi meni purkuun... PS. Joitain osia kuten käynnistyskampi ja Vertexin magneetto on tuosta vielä tähteellä, jos ketä kiinnostaa... Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 Joo toi mun pumppu ei lähde tosiaankaan tällä hetkellä mitenkään käyntiin, koska (kuten Haukansilmä-Marko huomasikin) siitä puuttuu vielä rempan jäljiltä sähköpiuhat... Quote Link to comment
Marko Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 No tollasta esaa on jonkun kerran tullu veivattua käyntiin, älä ikinä purista peukaloa kammen ympäri jos haluat pitää sen ehjänä, sellane ote veivistä että kun potkasee takas niin kampi irtoo kädestä. Siemen vesi pumpattiin käsipumpulla siihen ainakin joka meillä oli VPK:lla käytössä. eli kone käymään tyhjäkäyntiä sit käsi mäntä pumpulla autettiin siemenvesi pumppupesään. Quote Link to comment
Guest Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 Sivulla 14 opastetaan millä otteella pyörittämään kampea http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/industrialengines.php Quote Link to comment
Mikko Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Tommonen Esa 20 ilman konetta olis ylimääräisenä: Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.