Jump to content

WarhaisPallo -68


Guest mc_inen

Recommended Posts

Tällainen projekti alkoi nyt sitten täällä suunnalla:

Mallimerkintä: 3D Clipper-Kleinbus 9-22/2400

 

M-plate sanoo seuraavaa:

- Modell 221, Micro Bus 8 seater, sliding door right, LHD.

- Modelyear, 1968

- Production date, October 10 1967

- 1584cc 50hp

- Ylä- ja alaosa, Savanna Beige L620

- Destination, Finland

- Lisävarusteena rattilukko.

 

Yllä olevat speksit lainattu toisesta topikista jossa tästä kyseisestä pallosta oli keskustelua...

 

Pallo käytiin noutamassa kotitalliin 19.2.2010. Melkoinen jumppaaminen meinasi tuo siirto olla, mutta omassa tallissa tämä nyt on.

 

Pallo ennen minulle tuloa (kuvat lainattuja, poistan jos kuvaaja näin vaatii)

Kolme.JPG

Yksi.JPG

 

Tarkoitus on tämän kanssa tehdä korityöt (ja muutkin) huolellisesti. Ensimmäinen minun projekti tämä on tässä mittapuussa, toki kaikkea hieman vähemmän tarkasti tehtyä on jo räpelletty aiemminkin.

 

Ensimmäinen tallipäivä olikin sitten oikeastaan vasta viikko pallon noudosta, eli 27.2.2010 alkoi tämän pallon "valmistuminen". Ensimmäisen päivän saldo:

25083_1332643789863_1044082744_31025931_932428_n.jpg

 

Takakulma on NitroMors:n, maalikaapimen ja hiomaparein avulla (käsin, ei koneellisesti) puhdistettu alhaalta ylös asti puhtaalle pellille. Koko pallo on tarkoitus mennä näin läpi ympäriinsä, jotta varmasti kaikki ruostepaikat tulee käytyä läpi. Takakulman osalta ihan tuota alinta osaa ei ole putsattu, koska se menee vaihtoon.

 

Koko pallo siis käydään läpi korin osalta täysin pellille hiottuna, kuten myös todennäköisesti pohjakin (tosin se saattaa saada puhalluksen, hiominen ehkä liikaa pohjan osalta) ja sisältä peltiosat myös käydään mahdollisimman hyvin läpi. Tekemistähän tämän kanssa varmasti on, ja kun haluan pallon kokonaan pellille (tosin katto jääkööt hiomatta pellille), ei tämä projekti niitä nopeimmin valmistuvia ole.

 

Yleisesti ottaen päivittelen tietoja sen mukaan kun jotain saadaan aikaan.

Vinkit ja v*ttuilut voipi kirjotella tähän perään jos jotain tulee mieleen =)

Link to comment

Paljon ei aikoja illasta töiden jälkeen enää ole, mutta eilisen saldona kuskinpuolen takakulman yläosa hingattuna:

24494_1335642704834_1044082744_31033858_1750304_n.jpg

Tuossa hieman ruostetta jo pinnassa, pitänee kaivaa lamellilla auki niiin saa nuokin vähät ruosteet pois.

Link to comment

Sanoisin kyllä että ei ole kauheasti järkeä ruveta ohentamaan peltiä vain sen takia että saa tuollaiset pois. Mielummin laita vaikka jotain ruostemuuntoa niin ei se sielä tule enää kummittelemaan.

Link to comment

No joo, pintaruostettahan tuossa kulmassa on, joten kyllä se pois siitä hiotaan, Syykin lienee olla pieni kolhu joka tuohon on jossain tullut. Tarkemmin nyt en tiedä millä tuon ruosteen poistan, mutta tämän projektin kanssa olisi tarkoitus saada kaikki ruoste pois, oli sitä sitten vähemmän tai enemmän.

Link to comment
Sanoisin kyllä että ei ole kauheasti järkeä ruveta ohentamaan peltiä vain sen takia että saa tuollaiset pois. Mielummin laita vaikka jotain ruostemuuntoa niin ei se sielä tule enää kummittelemaan.

 

Projektin aloittaja toteaa haluavansa tehdä korityöt huolellisesti, joten kumma suositus jättää niitä maalin poiston alta löytyviä ruosteita sinne.

 

Ainut suositeltava tapa mielestäni huolellinen ruosteenpoisto tavalla tai toisella. Ruosteenmuuntimet ym heittäisin romukoppaan vaikka jotenkin toimivia aineita ovatkin, mutta parhaan ja pitkäikäisemmän tuloksen tosiaankin sää täydellisellä ruosteen poistamisella.

Link to comment

Kyllä nuo tuonvertaiset pienet ruosteet varmasti poistetaan. Jos en haluaisi noin tarkasti koria yrittää tehdä, niin eipä tuossa pellille kaivamisessakaan sitten mitään järkeä olisi.

Tarkoitus on saada kuitenkin korista niin ruosteeton kun vaan kotikonstein on mahdollista, ja tämän myötä sitten mahdollisesti pidempi käyttöikä ennen kun koko savotta pitää tehdä taas uudelleen.

Link to comment
Sanoisin kyllä että ei ole kauheasti järkeä ruveta ohentamaan peltiä vain sen takia että saa tuollaiset pois. Mielummin laita vaikka jotain ruostemuuntoa niin ei se sielä tule enää kummittelemaan.

 

Projektin aloittaja toteaa haluavansa tehdä korityöt huolellisesti, joten kumma suositus jättää niitä maalin poiston alta löytyviä ruosteita sinne.

 

Ainut suositeltava tapa mielestäni huolellinen ruosteenpoisto tavalla tai toisella. Ruosteenmuuntimet ym heittäisin romukoppaan vaikka jotenkin toimivia aineita ovatkin, mutta parhaan ja pitkäikäisemmän tuloksen tosiaankin sää täydellisellä ruosteen poistamisella.

 

Siis en nyt tarkoittanut sitä että jättää vain ne sinne vain poistaa niin hyvin kun vain saa neekerintukalla ja piikkiharjalla putsattua sit ruosteenmuunto ja siittä sitten jatkamaan. Mutta se että kalvaa millin pellin folioksi niin siinä en näe mitään järkeä. Siinä sitten taas näen että vaihtaa koko kulman jos täydellistä jälkeä hakee.

Link to comment

Ei tosiaan tarkoitus sentään peltejä ajaa ohueksi, kevyellä hionnallahan tuollainen pieni määrä jo lähtee. Saattaa vaan käsipelissä loppua puhti, sillä tuota lamellia ajattelin tarjota noihin pintaruosteisiin...

Link to comment
Guest Jussinbussi

Ja itse taas sitä mieltä että tuossa "koko kori pellille" ei ole juuri järkeä. Se tarvis kuitenkin pintamaalata jollain mahdollisimman nopeasti.

Hiekkapuhallat kaikki pahat saumat ja nurkat, sitten näkyvät ruosteet ja mahdolliset vanhat korjaukset hiomalla auki. Ja väri niskaan..

 

Nim. "Sonderbussin sisältä ja päältä täysin pellille kalvanut/puhaltanut harrastaja joka kiroaa ruostetta kohdissa missä sitä ei aikaisemmin ollut"

Link to comment
Ja itse taas sitä mieltä että tuossa "koko kori pellille" ei ole juuri järkeä. Se tarvis kuitenkin pintamaalata jollain mahdollisimman nopeasti.

Hiekkapuhallat kaikki pahat saumat ja nurkat, sitten näkyvät ruosteet ja mahdolliset vanhat korjaukset hiomalla auki. Ja väri niskaan..

 

Nim. "Sonderbussin sisältä ja päältä täysin pellille kalvanut/puhaltanut harrastaja joka kiroaa ruostetta kohdissa missä sitä ei aikaisemmin ollut"

 

Kuivassa ja lämpimässä tallissa on kirkkaalle pellille hiotut osat pysyneet kuukausia ruosteettomina eli kyllä noin uskaltaa tehdä jos talliolosuhteet on kunnossa.

Link to comment

Eipä ole ruostetta pintoihin tullut tuolla tallissa, eli siinä suhteessa olosuhteet pitäis olla suht ok.

Saumat, lasien urat ja kattokouru nyt koitetaan saada jotenkin tossa kotitallissa puhallettua, pitäis vaan hommata sitä varten sopiva puhallin (nykyinen pussilla varustettu halppismalli ei tähän oikein sovellu).

 

Kunhan pellit saadaan puhtaaksi, alkaa sitten huonojen vaihto uusiin. Tätä nyt ainakin saa tehdä takakulmille, takaloksuille, sivuoven alaosalle, etuloksuille ja etuhelmalle. Sitten kait siihen pitäis joku ruosteenesto vetää pintaan ja odotella vähän keväämpään, että pääsee pohja/pintaväriä vetämään. Tuossa välissä onkin sopiva rako mennä tuo sisusta ja pohja läpi.

 

Onkos tuohon jotain suositeltavaa ruostepohjaa joka kannattaa tuon puhtaan pellin päälle vetää?

Link to comment
Guest Jussinbussi

siinäpä se ihmeellisyys juuri olikin. Eli olosuhteet oli varmasti kunnossa, 60 neliön talli jossa ei ollut koko aikana muita autoja/kosteutta vastaavaa. Lämpöä vähintään +20 koko ajan.. Olis kaiketi pitänyt pohjamaalata aikaisemmin..

Nooh, annetaan marinoitua rauhassa ja katsotaan mistä puskee läpi, hivasee sitten ruostekohdat ja uusintamaalaus.

 

Jokainen tietysti tekee niinkuin haluaa mutta miksi ihmeessä pitää ehjä maalipinta kalvaa pois esim kyljistä ja katosta???

Link to comment
Jokainen tietysti tekee niinkuin haluaa mutta miksi ihmeessä pitää ehjä maalipinta kalvaa pois esim kyljistä ja katosta???

 

Kattoonhan tämän osalta ei tulla samaa tekemään. Kyljet nyt kaivetaan auki katon rajasta alaspäin, koska tuo maalipinta ei todellakaan ole ehjä. Ja toisekseen, eipähän jää sitten arvailun varaan mitä sieltä alta löytyy. Mitään "sieltätäältäpellille" en ala tekemään, otetaan sitten kaikki jos kerran otetaan, eipähän tartte kitillä alkaa paikkailemaan sitten niitä osittain pellille kaivettuja paikkoja.

Link to comment

Se on olosuhteista kiinni tuo ruostuminen. Jos se menee viikossa ruosteeseen ja joskus ei mene kymmenessäkään vuodessa.

 

Kyllä tossa pellille hiomisessa on joskus järkeäkin. Jos ei tiedä millä ja miten on aiemmin maalattu, niin ei mene kalliit aineet hukkaan.

Link to comment

Varustepuolelle palloon on tullut hommattua soitin, Novak Type 858 "Tourist De Luxe" joka pitäisi varmaankin myös kunnostella... tai sitten jää vain rekvisiitaksi.

novak1.jpg

Täysin tarkkaa ikää en pysty tuolle määrittämään, mutta tämän hetken tietojen mukaan soitin olisi vuodelta 1952. Kahdeksalla putkella varustettu, kaksi osainen... eli myös tämä "lisäyksikkö" kuuluu pakettiin:

novak2.jpg

 

Eihän tämä nyt ihan aikakauden soitin ole (liian vanha), mutta tarkoitus tuo olisi palloon asennella.

Link to comment
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...