Jump to content

Alustan parantelu


Recommended Posts

Posted

Mitäs keinoja on kuplan alustan paranteluun urheilullista kurvailua silmällä pitäen ??

 

Ensiks tietysti pitäs saada tonttiin eli eteen varmaan droppiolat ja säädettävä akselisto, taakse vääntösauvoista mukavasti hyppyyttelyä ??

 

Entäs iskarit ?? taakse vois laittaa vaikka coiloverit ja eteen kaasut taitaa tulla coilovereilla liian jäykkä ??? Jos niitä coilovereita kannattaa laittaa niin mitenkä jäykällä jousella taitaavat lähteä jostain 100lb:stä ylöspäin..

 

Entäs sitten nuo "camber kompperit" ja muut vakaajat eteen ja taakse ??

 

Ja muita ilman koko korin paloittelua tapahtuvat muutokset ??

 

 

T:Tuomas

Posted

Henkilökohtainen mielipiteeni ainakin heiluriakselisen kuplan takapään madalluksesta 2 pykälää on liikaa! 1 pykälä maximi,mun mielestä vittumainen ajaa kun vetelee suoralla ja jos heittää kunnolla kaarteeseen pyörähtää helpommin ympäri kun takapyörät on linkussa madallettuna.. 4-5cm säätöakselilla keulasta,perä vakiokorkeudella,185/65x15 renkaat hieman ulospäin tulevilla vanteilla 5,5" joka nurkkaan,levyt eteen,

taakse kybin kaasut (valkoset) ja eteen löysät öljyiskarit ja kaikki kulmat kohdalleen nelipyöräsuuntauksella. Mun mielestä hyväksi todettu paketti.

ja tietty IRS taka-akseli olis hyvä jos jaksaa värkätä.

Posted

Ja sit jonkinlainen tuki laatikolle jotta pyörät eivät pompi joka kiihdytyksessä.

Ei varsinaisesti alustahomma, mutta silti tarpeellinen lisä ajettavuutta ajatellen.

 

Voi hyvin väsätä itse muutamasta putkenpätkästä.

17704.jpg

Guest Forsbacka
Posted

Mites muu akselien/alustan tukeminen ja vahvistaminen?

Etuakseliin ilmeisesti ainakin myydään jotain lisätukia?

 

Siis tuolta löytyvät raudat: http://www.kerscher-tuning.de/cgi-bin/shop.pl?page=frameset.html&shopid=110863620378304

Mihin tulevat kiinni ja onko mitään iloa?

Ei saksa oikein taitu...

 

Edit: jaahas. Ei onnistu linkittäminen. Kyseessä oli kuitenkin jotkut "Fahrwerksteile Vorderachskörper Vorderachsabstützung " -meiningit.

Posted

Tuo lenkki tulee akseliputken ympärille ja tuo toinen pää alustan ja korin välisiin kiinnityspultteihin, jotka on niissä etutuliseinä alakulmissa, kaks vierekkäin.

 

Noiden tarkoitus on ehkäistä etuakselin taipumista taaksepäin silloin kun ajetaan lujaa mutkiin ja pyörä pitää. Lähinnä tulee kysymykseen siis rata-ajossa, maantiellä siviilirenkailla ei varmaan vaikuta sanottavasti.

Guest Forsbacka
Posted

Thanks Olli.

 

Tosta Camber compensatorista tuli mieleen:

Mites jos alkuperäisen Z-barin virittäis "välyksettömäksi"?

Pistäis siihen pyöräntuennassa olevan silmukan (jonka läpi se vakaajalta tuleva tanko menee) molemmin puolin jotkut "venttiilinjouset". Toinen jousi nojais siihen missä pusla on ja toinen siihen päätylevyyn.

Posted

Kumpaankos suuntaan tuo camber combensator nyt niitä vetareita liikuttaa (vetääkö se alas vai työntää ylös) ja jos tuon ite tekasis niin mitenkä jäykästä kannattaa tehdä ??

Posted
Kumpaankos suuntaan tuo camber combensator nyt niitä vetareita liikuttaa (vetääkö se alas vai työntää ylös) ja jos tuon ite tekasis niin mitenkä jäykästä kannattaa tehdä ??

Jos takapää pomppii ylös niin vetarit/renkaat ei niin pahasti notku mukana alaspäin.

En sitten tiedä onko tuosta esim. radalla miten paljon hyötyä? (ei ole kokemusta niin sillä kysyn) Itselläni oli aikoinaan toisen mallinen, siis semmoinen "perinteisen" mallinen vakaajatanko takana, se jämäköitti kyllä hyvinkin... (normaali katunopeuksissa ehkäpä liikaakin...)

Siis tämmöinen: (Rear Sway Bar Swing Axle)

10726.jpg

 

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/sh ... 0726a&pn=0

Posted

Niin joo, tästä kuvasta näkee hieman eri kantilta tuon toisen vaihtoehdon... tosin taitaa olla eri malli muutenkin?

eli "Camber Compensator Swing Axle" Btw, tää on muuten kalliimpikin ainakin tuolla CSP:llä kuin tuo toinen... ("Rear Sway Bar Swing Axle")

13688.jpg

Posted

Olen miettinyt tuota juttua aircooled.net jutussa miksi perän pitää olla keulaa alempana. Aerodynamiikka tuskin on syy. Casteri muuttuu kun autoa kallistetaan pituussuunnassa. Eli saman saisi aikaan casterlevyillä, vai? Siis ei olisi pakko ajaa roikkuvalla perällä.

Guest Forsbacka
Posted

Z-barhan ei ole perinteisessä mielessä kallistuksenvakaaja. Sehän käsittääkseni varmistaa vain, että myös sisämutkan puoleinen rengas pysyy tiessä.

Camber compensator kai hoitaa periaatteessa samaa asiaa ja samalla antaa lisätukea.

 

Täytyypä viritellä kokeeksi Z-barin välystä pienemmäksi. En kyllä taida ihan ensimmäisenä sitä vesijohtoputkella jäykistää. Tuntuu hiukan radikaalilta ratkaisulta. Se kuitekin toimii käänteisesti kallistuksenvakaajaan nähden ja yhtään lisäkallistelua ei kyllä kaivata.

Posted

Z-bar on lisäjousi, joka jäykistää takajousitusta isolla kuormalla, ei ole siis vakaaja ollenkaan.

Camper compesaattori estää sisäkurvan puoleista pyörää taipumasta alle, poistaa perän letkuamisen kovaa mutkaan ajettaessa. Painovoima siis pitää pyörän tiessä ja CC työskentelee sitä vastaan. Näin se käytännössä toimii kallistuksenvakaajana, vaikkei teoriassa perinteisen kallistuksen vakaajan periaatteella toimikaan.

Posted
Camper compesaattori estää sisäkurvan puoleista pyörää taipumasta alle, poistaa perän letkuamisen kovaa mutkaan ajettaessa. Painovoima siis pitää pyörän tiessä ja CC työskentelee sitä vastaan. Näin se käytännössä toimii kallistuksenvakaajana, vaikkei teoriassa perinteisen kallistuksen vakaajan periaatteella toimikaan.

Juu, kuten toisella tavalla myös ilmaisin aikaisemmin...

Sama periaatteessa saavutetaan esim. laittamalla jonkinlaiset "stopparit" sinne, ettei putoa renkaat alas pompuissa ja mutkissa... Tapoja on monia, usein nähnyt esim. liinoista tehtyja yms.

Tuo toinen laittamani vaihtoehto toimii enemmän perinteisen kallistuksenvakaajan tavoin...

Guest Forsbacka
Posted

Tosiaan, isolla kuormalla, molemmat puolet lepää Z-barin puslan päällä. Silloin systeemi tosiaan jäykistää perää. Samalla jos toinen puoli joustaa sisään, toinen joustaa ulos. Näin myös mutkassa, eli ainakin teoriassa lisää kallistusta.

Posted
Mitäs mieltä olette tälläisestä virityksestä

 

http://www.red9design.co.uk/ezrider.htm

 

En ymmärrä mitä iloa ois sijottaa 500€ säädettäviin iskareihin. Tuolla systeemillähän ei etupään geometria tai mikään muukaan muutu vakiosta ollenkaan. Jousi on vaan erilainen. Liekkö noi edes progressiivisia, joita vääntösauvat aina on. Viisaammat valistakoot tarkemmin.

Posted

mistä saapi tarpeeks lyhykäisiä coil-overeita kuplan keulaan? rupes kiinnostamaan tuo ratkasu, nimenomaan tuommoset joissa on säätövaraa tuolleen reilusti

 

takapäässä miula on coiloverit joista on roisisti :D lyhennetty jousia. (ne on semmosella ankeemmalla säädöllä olevat)

Posted
mistä saapi tarpeeks lyhykäisiä coil-overeita kuplan keulaan? rupes kiinnostamaan tuo ratkasu, nimenomaan tuommoset joissa on säätövaraa tuolleen reilusti

 

takapäässä miula on coiloverit joista on roisisti :D lyhennetty jousia. (ne on semmosella ankeemmalla säädöllä olevat)

 

 

Keiteleen Koneessa olen semmosia kattellu seinällä monta vuotta.

 

en muista millainen säätövara niissä on.

 

Jan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...