Jump to content

Alusta ja lakipykälät


Recommended Posts

Mitäs laki/katsastusmies sanoo kuplan olkatappikeulan iskaritolppien hitsaamisesta/muuttamisesta? Olen siinä käsityksessä että olisi laillisat mutta mutta varmistellaan vielä...

 

Vesa

 

ps. otsikko tollanen ympäripyöree niin voi jatkossakin vaikka käyttää "tyhmiin" kysymyksiin lakipykälistä alustan osalta...

Link to comment

Voihan niitä hitsailla/viimeistellä niin ettei kukaan pikakurkkauksella huomaa. Jos hitsausjäljen pitää muistuttaa sunnuntaihitarin rypylöinniltä ilman viimeistelyä niin ei ihme jos eivät anna hitsailla. Hyvin tehty korjaustyö/hitsaus voittaa aina läpimädän orkkiskuntoisen jos se sellaiselta näyttää.

Link to comment

Kuplan iskaritolppien korjaus hitsaamalla on mielestäni luvallista. Ainakaan niihin ei ole puututtu, jos tehty ammattitaidolla.

 

Jos akselia ryhdytään muuttamaan niin se on eri asia. Tässä tekstiä liikenneministeriön päätöksestä koskien akselirakenteen muutosta:

-------------------

11 §

Akseliston muutokset

 

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

 

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

 

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

 

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

 

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

 

2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.

 

3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

 

4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

 

5. M1-luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etuja sivutörmäyslujuusvaatimukset, akseliston muutokset saa muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset

 

---------------

 

Jos aikoo tehdä muutoksia, jotka haluaa hyväksyttää katsastuksessa, niin silloin kannattaa käydä etukäteen juttelemassa konttorilla muuotosten laadusta ja kysellä, että mitä edellytetään. Kaikki on tapauskohtaista.

 

Toinen on tehdä vähäisiä muutoksia ja yrittää ne naamioida niin, ettei katsastaja huomaa.

Link to comment

"akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia"

 

Eikös iskaritorni lasketa kiinnikkeeksi? eli sen saisi vaihtaa laaserleikattuun hieman pidempään päätyyn...

 

ja sehän on selvää ettei mitään räkäpaska saumaa voi akselistoon laittaa ihan oman turvallisuudeenkaan kannalta... jos ei osaa hitsata pitäisi kaikkien kyllä tajuta käyttää ammattilaista apuna...

hyvänä esimerkkinä tästä räkäsaumasta oli joskus jotain linkkiäkin tällä foorumilla jonku pellepelottoman akselirakentelu projektiin...

 

 

Vesa

Link to comment
  • 2 weeks later...

Menee läpi katsastuksessa, turha murehtia. 99% katsasmiehistä ei moista muutosta huomaa. Ja jos se 1% sattuu ja tulee hylky, niin käy katsastamassa jossain muualla.

 

Yllä oleva ei tarkoita, että kannustaisin tekemään vaarallista viritystä tienpäälle.

Link to comment
Guest KTarke

Useimmiten katsastusmiehet ei huomaa, ja nykyään tuntuu, ettei vanhoja kuplia edes niin tarkkaan katsotakaan...

 

Mutta LAIN puolesta, mitään ohjaukseen/etuakseliin kuuluvia osia EI SAA ITSE HITSATA, ja poikkeuksia ei ole (vaikka itse saa kyllä useimmiten parempaa jälkeä aikaan ,kuin tarvikeosien valmistajat) Minultakin on kerran kysytty kaupasta ostetusta säädettävästä etuakselistosta KUITTIA katsastuksessa... (ei katsastusmies uskonut ,ettei ole omatekoinen, hitsausjäljen perusteella...)

 

Ja kaverilta vaadittiin kuittia Hondan takatukivarresta katsastuksessa.. (minäkin olisin vaatinut, saumat oli ihan vieressä... näytti kyläsepän tekosilta)

 

Juuri olin toissapäivanä katsatuksessa, ja siellä mainittiin Bugpackin säädettävistä etujousista (1303 macphersonit), että nuo PITÄISI muutoskatsastaa säädettäviksi, mutta antaa nyt olla...

Link to comment
Mutta LAIN puolesta, mitään ohjaukseen/etuakseliin kuuluvia osia EI SAA ITSE HITSATA, ja poikkeuksia ei ole

 

Iskaritorni onkin siitä mielenkiintoinen, että sehän ei olekaan akseliston tai ohjauksen osa, kyllä muissakin autoissa saa iskarin yläpään kiinnikkeitä hitsata/muuttaa (lähes) mielein määrin. Paitsi että kuplan iskaritornihan onkin alapäästään akseliston tukirakennetta..

Link to comment
Tässä tekstiä liikenneministeriön päätöksestä koskien akselirakenteen muutosta:

-------------------

11 §

Akseliston muutokset

 

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

 

Tämä kohta on vanhentunut ja kumottu jo useampi vuosi sitten.

Link to comment
Tämä kohta on vanhentunut ja kumottu jo useampi vuosi sitten.

 

-------------------

 

Tarviis vissiin kertoa AKE:llekkin, kun tuo löytyy heidän sivuilta!

 

Jep, niin löytyy, koska tuo on edelleen voimassa oleva dokumentti. jos olisit vaivautunut etsimään tuohon asetukseen liittyvät muutokset/kumoamiset, niin niistä tuo käy ilmi. Suomessa on paljonkin voimassa olevia lakeja ja asetuksia jotka ovat ajalta miekka ja kirves, niihin pitää vaan osata etsiä jälkikäteen tulleet muutokset jotta tietää mikä on lainvoimaista ja mikä ei ;)

 

Valitettavaa tässä asiassa on se, että kaikki katsastustoimipaikatkaan eivät ole noista selvillä.

 

 

Koitan kaivaa iltasella tuon muutosdokkarin esille ja postata tänne.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...