Jump to content

pultti keulan vaihto persson keulaksi?


Recommended Posts

Posted

niin, onko kellään tietoa, onnistuuko kyseinen operaatio kadulle tehtävässä autossa.. yleensäkkin jos on tehty johonkin malliin T-1 T-3 tai jotain.. TIETOA TARVITAAN.

Posted

Mun käsittääkseni pitäisi olla kohtuu ongelmaton juttu, jos ottaa möhköstä kaikki rojut. Joutuu tietty tekee tukivarsien kiinityspaikat, kallistuksen vakaajan kiinnityspaikat ja tolppien yläpäiden paikat, mutta noihan voi tehdä sitten samalla paremmiksi kuin möhkössä.... Ittellä hautomo vaiheessa olevaan rojektiin tulossa 914 etuakselisto+coilover:it.

 

Pykälätietoo aiheesta:

 

11 §

 

Akseliston muutokset

 

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

 

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

 

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

 

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

 

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

 

2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.

 

3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

 

4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

 

5. M1-luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etuja sivutörmäyslujuusvaatimukset, akseliston muutokset saa muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

 

12 §

 

Ohjauslaitteiden muutokset

 

1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.

 

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;

 

b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

 

d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja

 

e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.

 

3. Autoon saa asentaa ohjausvaimentimen edellyttäen, että se on automalliin tarkoitettu ja muutos ei lisää olennaisesti ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia eikä rajoita ohjauslaitteiden liikeratoja.

 

4. Jos auto on alunperin varustettu ohjausvaimentimella, ohjausvaimenninta ei saa poistaa.

Guest fastghia
Posted

saako kysyy miks haluut tehdä tollasen operaation?

Posted

höhöhööö:))) pojaat hei.. jaa että miks teen.. no emmää tiijä.. kuhan teen.. no ei vaisk... onhan toi perssoni ny paljon tyylikkäämmän näkönen kun avaa pellin.. ja monessako ESIM. nykyautossa.. saatika kilpa-autossa ootte T-1 (pultti) tyylistä jousitusta nähneet? sanotaanko näin että perssonin toimivuuden voi viedä pitemmälle kuin perinteisen..

Posted

Ketsa! mahtavaa kiitos neuvoista.. ymmärrän että T-1 seen varmasti lain mukaan voi vaihtaa.. mutta kun alustana toimii T-3 jossa ei mielestäni perssonia ole ollut..:(

 

 

11 §

 

Akseliston muutokset

 

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

 

taitaa siis onnistua myös kolkkiin?

Posted

Hyvimpä toi 356 pärjäs vääntösauvaetupäällä. Timppa,ootko ajanu koskaan kolkilla jossa on alusta kunnossa?Kolkissa on muutenki parempi alusta ku kuplassa.

Posted
Hyvimpä toi 356 pärjäs vääntösauvaetupäällä. Timppa,ootko ajanu koskaan kolkilla jossa on alusta kunnossa?Kolkissa on muutenki parempi alusta ku kuplassa.

 

njaa.. 356 ei tietenkään ole kovin nykyaikainen peli.. en ole ajanut kyllä minkäänlaista kolkkia.. silti olen sitä mieltä että tähän projektiin on persson ROK...:)

Posted

Okei,sitten. VAikeinta on tuunata se etupalkki siinen kolkin pohjaan.Kuplaan se passais hettämällä. Ja toiseksi: tolppien yläpään kiinnytystä varten pitäs tehdä ihan kunnon kiinnikkeet ja vahvasta tavarasta. Sit sun täytyy funtsia se kellistyksenvaikaimen kiinnitys kans.Ei ehkä mikään helppo rojekti mut mielenkiintonen.

Posted

Leikkaa liimaa rojektihan toi on =)

 

Sopiva pätkä möhkön eturunkoa vaan vaihtaa kolkin eturunkoon. Samaten möhkö voi luovuttaa sisälokarinsa ja tolppien yläpäiden kiinnitys alkaa syntymään. Kannattaa vaan ainakin korjata Kasteri sitten kohdalleen möhköön nähden.

Posted

haha.. joopajoo, just meinasin sanoo että poikkeuksiakin löytyy, mutta tässä vaiheessa edullisin ja toimivin vaihtoehto on persson.. etujousituksessa kuitenkin jo hieman paremmat ominaisuudet kun kuupelin pulttikeulassa.. erittäin mielelläni ottaisin myös 914/911 keulajousituksen.. mutta se on taas sen verran raskas homma, ettei tollasiin vanhoihin *skoihin jaksa ruveta vääntämään..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...