Jump to content

Ruiskumaalaamisen opettelua..apuja kaivataan


Guest Tuoppi

Recommended Posts

Guest Tuoppi

Pitäis opetella vähän tuota maalaus puoltakin ja ajettelin aloittaa taloprojektista kun ei oo niin tarkkaa :)

 

Eli en ole ikinä maalaillut ruiskulla ja nyt pitäisi maalata ulkovuoripaneeleita ja sisäpaneeleita sekä myöhemmin pari kaappia. Maalit on yleensä vesiohenteisia.

 

Kysymyksiä on pyörinyt mielessä ja tässä olis pari:

 

1. kuinka paksua maalia ruiskulla vedetään ja miten se mitattaan, oon nähnyt semmosen kupin jossa on reikä pohjassa ja otetaan joku valuma aika?

2. minkäkokoinen suutin ja minkäverran painetta?

3. onko jotain suht halpaa/menettelevää ruiskua tiedossa?

 

-Tuomas-

Link to comment

Maalikaupasta varmaan saa ainakin vinkin siihen että miten maalit ohennetaan ja sekoitetaan.

Kaveri kertoi että ruisku pitäisi säätää siten että pistää paperilapun seinään kiinni ja ruiskuttaa 30cm päästä (maalausetäisyys) ruiskuttaa niinkauan että alkaa valumaan, mikäli läiskä valuu keskeltä on viuhka liian pieni ja jos taas reunoilta viuhka on liian iso sitten kun valuu tasasesti viuhka on hyvä. Ja tässä vaiheessa viuhka on vaakatasossa. Ite en ole mikään maalari mutta vinkkejä kuuntelen kun niitä kuulen.

Link to comment
Guest Tuoppi

ei noista rautioista ja k-raudasta saa kyllä mitään vinkkejä...mut toi paperitesti oli hyvä tieto. kiitos

 

Tiedän että noihin ei yksinkertaista vastausta ole koska kaikki vaikuttaa kaikeen mut olis edes joku lähtökohta mistä lähteä testamaan ja hakemaan.

 

-Tuomas-

Link to comment

Talon maalaamisesta ei hajuakaan, mutta täysin itseopiskelleena omat autonsa 20 vuotta maalanneena harrastelijana seuraat vinkit:

- Halvat ruiskut on näin jälkiviisaana vaikeita pitää puhtaana. Ilmeisesti sisäpinnat niin rosoisia, että välillä vaan jää kontsää. Mutta kyllä niilläkin aina muutaman kerran saa maalattua. Sitten kun alkaa homma tökkimään ja maalaria ahistamaan, niin suosiolla romuun...

- DeVilbiss FLG-5 on hintansa väärtti ruisku, ei tule tuohon tottumisen jälkeen enää ainakaan normaalikokoista halppisruiskua ostettua. Ruiskun mukana tulleesta ohjeesta löytyvillä perussäädöillä on maalaukset onnistuneet murheitta. Epoksia varten hommasin isomman suuttimen/neulan ja inerta 5 ruiskutus onnistui hienosti kohtuullisella ohentamisella ja ruiskun sai helposti puhtaaksi.

- Maalin ohentamisessa on oleellista mitata lisättyä ohentimen määrää, että onnistuu tekemään toisenkin kannullisen hyvää sekoitusta sopivan ohenne määrän löydyttyä. Itse tuijotan vain sekoitustikusta valuvaa noroa, jonka pitää pysyä yhtenäisenä ja virrata "sopivasti". Tuohon "sopivaan" pääsee kiinni maalaamalla ensin oikealla automaalilla ja noudattamalla sen maalin mukana tullutta ohennusohjetta.

- Varaa ruiskunpesua varten aina vähintään 1L ohennetta katastrooffia varten suunnitellun ohenne määrän lisäksi.

Link to comment

Paksujahan ei ruiskumaalikerrokset ole. Ainakin Sikkensin 2-k maaleilla vedetään ohjeen mukaan 3-4 kerrosta riippuen peitosta. Kerrosten välillä 15 min haihtumisaika. Eka kerros saa olla harso ja viimeinen vedetään niin märäksi kuin osaa.

 

Ruiskutus on kokemuslaji. Tekemällä sen oppii. Ainakin ittellä kun tulee malattua tosi harvoin pitää joka kerta hakea tuntumaa.

 

Mulla on italialainen Airgunsa-ruisku ja en tällä osaamisella ole parempaa osannut kaivata.

 

Käy tutkimassa netistä maalitehtaiden sivuilta ohjeista. Siellä lukee ruiskun koot ja haihtumisajat jne jne.

 

Mutta jos tallissa maalaat, niin vedä pinnat märiksi valumisenkin uhalla, sillä todennöisesti pintaan tulee roskia riittävästi. Näin jaa hiomis ja kiillotusvaraa. Äläkä pety vaikka eka veto ei olisi näyttelytasoa.

Link to comment

Itse myös maalannut auton harvakseltaan, muutaman vuoden välein, joten aina pitää opiskella koko prosessi alusta alkaen.

 

Tärkeää on myös saada pohja puhtaaksi ennen pintamaalia. Hyväksi havaittu ko. tarkoitukseen tehty pesuaine ja liina, koskaan ei voi putsata pohjaa liikaa. Ja vielä hetki ennen ruiskutusta loput pölyt pois ns. pölyrätillä.

 

Hommasin kokeiluun HVLP-ruiskun, ja pari irto-osaa sillä jo maalannut. Äkkiseltään tuntuu mukavalta, maalia ei 1 bar paineella sumutu ympäristöön yhtä paljon kuin vakioruiskulla. (esim. Ebay item 350368225729)

Link to comment
Guest Toheltaja

Hyväksi havaitsin myös sukkahousut (niksipirkka) sillä saa ilmakuplat veke vatkatusta maalista, ja mahdolliset kökötkin irtoo kivasti etteivät tuki ruiskua. Mulla Satajetin ruiskut, ala ja yläsäiliö, pitäs uus yläsäiliöruutta hankkia kohtapuoliin, alkaa olemaan kilometrit täynnä jo. Saahan noita viskositeettikartioita teollisuusmaalikaupoistakin, sekä automaaliliikkeistä, kuten myös suodatinkartioitakin, maksanee muistaakseni 50 senttiä kappale tms. ja on hintansa väärti

Link to comment
Guest Tuoppi

Kiitoksia kaikille vinkeistä ja linkeistä!! pitää vielä viskositeettikartio käydä ostamassa niin saa jonkun vakioksi tuossa säätö urakassa. Yritän kirjotella kun on ekat sumut vedetty.

 

-Tuomas-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...