Guest Posted September 27, 2010 Share Posted September 27, 2010 Katsastus lähestyy, ja ohjaukselle pitäis tehdä jotain. Aurausta ja camberia oon säätänyt mutta ei toivottavaa parannusta. Koko ajan saa ohjata, ja esim parkkipaikalla ei oikaise ympärän ajon jälkeen. VUosi sitten katsastuksessa kirjattiin "ohjaus ei palauta" mutta sillon sain seliteltyä uudet pallonivelet syyllisiksi (siis jäykät vielä uutuuttaan). Simpukka on säädössä ja kunnossa. Tuli mieleen vielä kastorkulman kokeilu - mitä mieltä olette esim millin paksuiset levysuikaleet etuakselin alaputken ja runkopalkin väliin? Mites paksut noi hotcarssit levyt 4160 ovat? Auto on suht vakio korkeudessa mutta runkopalkin pää oli mätä niin se on uusittu, on siis mahdollista pieni mittaero. Kommentteja / kokemuksia..? Ohjausvaimennin pitää muuten vielä tsekata... Uskaltaako ajaa ilman sitä? Quote Link to comment
Lasse Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 No ainakin noi kasterpalat on helppo asentaa ja sitten ottaa pois jos siltä tuntuu. Itse olen niitä käyttänyt kaikkissa pahnoissa, joissa perä ei ole selvästi etupäätä matalammalla. Kyllä sen ohjausiskarin toimimattomuuden kyllä huomaa, eli ei se turha värkki ole. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Millin palat alaputkien alla ei tee paljon mitään. HC:n kauppaamat ovat n. 6-7mm jotain, en muista tarkkaan mutta voin vaikka kipasta talliin mittaamaan kun niitä löytyy yks pari sieltä. -66:sessa ei ole yhtään korjattu casteria ja silti ihan normi ajaa vaikka on aika etukenossa. Ilman ohjausvaimenninta ei ole kivaa ajaa... :o Pienissäkin kuopissa pyörät alkaa väpättää aika hurjasti jos on vähän enemmän vauhtia... :o Quote Link to comment
Guest Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Joo kyllä se toi Caster taitaa olla syyllinen. Mittasin että alaputki on noin 2mm etuputkea edempänä. kulmaksi muutettuna tuo on noin 0,7 astetta, kun vanha technical data kirja puhuu arvosta 3 astetta 20 sekuntia. Pitää kokeilla raakasti jostain putkesta sahatulla 4mm paksulla suikulalla onko vaikutusta. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Kannattaako pelleillä putkenpätkillä, jos castershimmit maksaa 6€? Putkessa ei kuitenkaan ole sisä- ja ulkohalkaisijat samat. Quote Link to comment
Guest Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Pitää kokeilla, jos pelaa niin shimmit tilalle. Quote Link to comment
x-pj Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Ohjausiskari samalla tavalla kun muutkin iskarit vanhetessaan lakkaa vastustamasta liikettä, joten se tuskin jumittaa. Ei ole kuitenkaan vaarallista kokeilla ajamista ilman iskaria. Vanhoissa kuplissa ei ollu niitä ollenkaan. Helpoin tapa kokeilla on nostaa keulaa sen verran, että pyörät irtoaa maasta. Jos ohjaus tuntuu yhtään jäykältä, kaster-korjaus ei ongelmaa poista. Jos taas herkkä, niin todennäköisesti kaster korjaus auttaa. Kuplan kaster on ohjearvoissaankin pieni verrattuna nykyautoihin. Suunniteltu sellaiseksi, että hento nainenkin jaksaa kääntää rattia ilman tehostajaa. Samalla tingitty vakaudesta korkeammilla nopeuksilla. Välipalojen lisätessä pitäs myös alapultit vaihtaa vastaavasti pidempiin. Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Laita ohjaukseen lisää välystä, ratin kehältä 2 cm. Voi vähän auttaa, jos ohjausvaihdetta on kiristetty kannessa olevasta ruuvista liikaa. Ohjausvaihe säädetään oikeasti siitä suuresta upotetusta tähtimutterista ohjausvaihteen päästä. Quote Link to comment
Guest ¤DumCoP¤ Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 Rattiakselin ja ohjaussimpukan linjauksen ollessa keturallaan, palauttaminen on myös huonoa.. Eli ns. rättinivel pinkeällä.. -Eetu- Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Caster-shimmejä saa myös Aircooled.fi:ltä, kuten myös pidempiä etuakseliston pultteja. Suoraan hyllystä tietenkin: http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1789 http://aircooled.fi/shop/index.php?productID=1787 Quote Link to comment
Guest Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Testiajo suoritettu 2mm paksuilla shimmeillä, muuttui parempaan suuntaan. Parani vielä lisää kun suihkautin ohjausvaimentimeen crc:tä. Palauttaa nyt erittäin hyvin. Nyt vaan shimmit tilaukseen. Ohjausvaimenninta pitää vielä tutkia riittäiskö tuo crc suihkuttelu pari kertaa kesässä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.