Jump to content

Kaster ja ohjauksen palautumattomuus?


Guest Juha Moilanen

Recommended Posts

Katsastus lähestyy, ja ohjaukselle pitäis tehdä jotain. Aurausta ja camberia oon säätänyt mutta ei toivottavaa parannusta. Koko ajan saa ohjata, ja esim parkkipaikalla ei oikaise ympärän ajon jälkeen. VUosi sitten katsastuksessa kirjattiin "ohjaus ei palauta" mutta sillon sain seliteltyä uudet pallonivelet syyllisiksi (siis jäykät vielä uutuuttaan). Simpukka on säädössä ja kunnossa.

 

Tuli mieleen vielä kastorkulman kokeilu - mitä mieltä olette esim millin paksuiset levysuikaleet etuakselin alaputken ja runkopalkin väliin? Mites paksut noi hotcarssit levyt 4160 ovat?

 

Auto on suht vakio korkeudessa mutta runkopalkin pää oli mätä niin se on uusittu, on siis mahdollista pieni mittaero. Kommentteja / kokemuksia..?

 

Ohjausvaimennin pitää muuten vielä tsekata... Uskaltaako ajaa ilman sitä?

Link to comment

No ainakin noi kasterpalat on helppo asentaa ja sitten ottaa pois jos siltä tuntuu. Itse olen niitä käyttänyt kaikkissa pahnoissa, joissa perä ei ole selvästi etupäätä matalammalla.

 

Kyllä sen ohjausiskarin toimimattomuuden kyllä huomaa, eli ei se turha värkki ole.

Link to comment

Millin palat alaputkien alla ei tee paljon mitään. HC:n kauppaamat ovat n. 6-7mm jotain, en muista tarkkaan mutta voin vaikka kipasta talliin mittaamaan kun niitä löytyy yks pari sieltä.

 

-66:sessa ei ole yhtään korjattu casteria ja silti ihan normi ajaa vaikka on aika etukenossa.

 

Ilman ohjausvaimenninta ei ole kivaa ajaa... :o Pienissäkin kuopissa pyörät alkaa väpättää aika hurjasti jos on vähän enemmän vauhtia... :o

Link to comment

Joo kyllä se toi Caster taitaa olla syyllinen. Mittasin että alaputki on noin 2mm etuputkea edempänä.

kulmaksi muutettuna tuo on noin 0,7 astetta, kun vanha technical data kirja puhuu arvosta 3 astetta 20 sekuntia.

Pitää kokeilla raakasti jostain putkesta sahatulla 4mm paksulla suikulalla onko vaikutusta.

Link to comment

Ohjausiskari samalla tavalla kun muutkin iskarit vanhetessaan lakkaa vastustamasta liikettä, joten se tuskin jumittaa. Ei ole kuitenkaan vaarallista kokeilla ajamista ilman iskaria. Vanhoissa kuplissa ei ollu niitä ollenkaan.

 

Helpoin tapa kokeilla on nostaa keulaa sen verran, että pyörät irtoaa maasta. Jos ohjaus tuntuu yhtään jäykältä, kaster-korjaus ei ongelmaa poista. Jos taas herkkä, niin todennäköisesti kaster korjaus auttaa.

 

Kuplan kaster on ohjearvoissaankin pieni verrattuna nykyautoihin. Suunniteltu sellaiseksi, että hento nainenkin jaksaa kääntää rattia ilman tehostajaa. Samalla tingitty vakaudesta korkeammilla nopeuksilla. Välipalojen lisätessä pitäs myös alapultit vaihtaa vastaavasti pidempiin.

Link to comment

Laita ohjaukseen lisää välystä, ratin kehältä 2 cm. Voi vähän auttaa, jos ohjausvaihdetta on kiristetty kannessa olevasta ruuvista liikaa. Ohjausvaihe säädetään oikeasti siitä suuresta upotetusta tähtimutterista ohjausvaihteen päästä.

Link to comment

Testiajo suoritettu 2mm paksuilla shimmeillä, muuttui parempaan suuntaan. Parani vielä lisää kun suihkautin ohjausvaimentimeen crc:tä. Palauttaa nyt erittäin hyvin. Nyt vaan shimmit tilaukseen. Ohjausvaimenninta pitää vielä tutkia riittäiskö tuo crc suihkuttelu pari kertaa kesässä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...