Jump to content

type 4 jarruosat, mitkä samoja kuin kolkissa ? mistä saa ?


iiroh

Recommended Posts

Posted

Kyselin tuossa yleisen löpinän puolella osakauppoja 411 Varianttia varten, vm 71.

Auto nyt ostettu ja jarrut ensimmäisenä laitettava, en vielä purkanut, mutta

sen verran jumissa että menee ehkä pahimmillaan koko satsi

 

Eteen

- levyt

- palat

- satulat (korjaussarja?)/ kunnostaako näitä joku jossain tehdastekoisesti ?

 

Taakse

- rummut (voi olla että ei tarvii, 93tkm ajettu, en tiedä...)

- kengät

- pyöränsylinteri

- pikkuosia

 

Pääsylinteri

 

Mitkäs noista samoja kuin kolkissa, onko jotain vuosimalleja

joissa samoja kuin kolkissa ja esim myöhempiä vuosimalleja

joissa ei enää samat ? Ainakin HotCarsin svuilla yhteisiä osia

jonkin verran.

 

Entäs kytkimen pääsylinteri ?

Kiitos neuvoista.

Posted

Vuosimalleissa-69-72 levyt samat kuin-72-73 kolmostyypissä(tai varsinaisesti toisinpäin eli kolmostyyppiin tuli nelostyypin levyt,samoin palat,männät ja tiivisteet,itse satulat eivät kuitenkaan ole samat,-73-74 uudet etujarrut jossa paksummat palat ja siitä johtuen levyt eri offsetillä.

Rummut vaihtuivat kesken vuosimallin-70(alustanumerosta 411 2002 291 alkaen),vanhemmat nelostyypin omat,uudemmat samat kuin kolmostyypissä.Muut takajarrujen osat samat kuin kolmostyypissä(poislukien käsijarruvaijerit.

Pääsylinteri oma,kiinnitys aivan erilainen kuin muissa ilmajäähdytteisissä,myös korjaussarja erilainen,Pelkkä kumisarja saattaisi käydäkin.

Kytkimen sylinterit omat.

Posted

Katsoin eri kauppoja ja ainakin CSP tarjoaa käytännössä kaikki type 4 jarruosat,

paitsi pääsylinteriä tai sen korjaussarjaa. Tuota/noita en löytänyt mistään.

 

Onko vinkkejä mistä uusi pääsylinteri tai ainakin sen korjaussarja jos vanha korjattavissa ?

Guest Aircooled.fi
Posted

Aircooled.fi:n kautta CSP:n Type-4 jarruosat. Saamme osia myös toisia reittejä, joten saatavuus on melko hyvä.

Guest Aircooled.fi
Posted

Hinta on aina sama Aircooledilla, mitä CSP:llä.

 

Jos CSP:n sivuilta ei löydy niin voin koittaa kaivella muita osia sitten muiden tukkureiden kautta. Parhaiten saa vastauksia, kun laittaa postia info(ät)aircooled.fi

Posted

Pääsylinterin korjaussarjaksi sopii kolmostyypin korjaussarjan kumit, tarkista vain, että sarja on tarkoitettu samalle merkille, mikä autossasi oleva sylinteri on (F.A.G. tai Ate). Jos sylinteri ei ole pahasti syöpynyt (tyyppivika), niin sille riittänee hoonaus ja kiillotus esim. tonnisella hiomapaperilla.

Posted

Ok, hyvä juttu. Mites sitten jos on pahasti syöpynyt ? Saako jostain uusia vai

onko ainoa vaihtoehto yrittää etsiä parempikuntoista käytettyä ?

 

Sylinteriä ei kai pysty mitenkään "putkittamaan" uudestaan ? Ainakin jenkkiautojen

jarrusatuloita porataan ylikokoon ja sitten laitetaan ohutseinämäinen RST putki

uudeksi "sisäseinäksi". Tai en tiedä työstetäänkö tuon RST putken sisämitta sitten vielä

oikeaan mittaan ja muotoon.

Posted

Jarrupääsylkälle ei ihan helppoa vaihtoehtoa ole, joten ei muu auta, kun korjata vielä siedettävässä kunnossa oleva. Yhtenä korjausehdotuksena olen kuullut pääsylkän (jonkun, jossa vastaava iskunpituus ja halkaisija) viemisen etutavaratilaan, jossa sitä käytetään polkimelta lähtevällä vivulla. Tuonne tavaratilaan pystyisi rakentamaan sopivan telineen jollekin perussylkälle, eikä sen korjaus enää tulevaisuudessa olisi ongelma.

Itse olen kuitenkin ajatellut kokeilla mainitsemaasi holkitusta. En näe mitään syytä, miksi pääsylkkään ei voisi sorvata sopivaa rosteriputkea. Ehkä jollain on täälläkin asiasta lisätietoja?

Posted

Ei taida löytyä tuolta, type 3 ja 34 kyllä löytyy pääsylintereitä. Kuvittelisin että olen jo kaikki

"normaalit" kaupat ainakin Suomi-Saksa-USA linjalla tarkistanut. Ei oikein löydy.

Posted
Entäs kytkimen pääsylinteri ?

 

Kytkimen pääsylkkään käy 80-luvun alun tölkin pääsylinterin korjaussarja -tai ainakin kumit siitä. Samaisen pääsylkän voi myös kulmaraudalla sovittaa alkuperäisen tilalle. Iskunpituus ja halkaisija pitäsivät olla samat molemmissa.

Itse olen korjannut kytkimen pääsylinterin tuolla tölkin sarjalla, mutta tuota kulmarautapatenttia en ole kokeillut.

Yritän kaivella jostain tuon Tölkin korjaussarjan numeron -sarjoissa nimittäin on eroja. Olisiko sitten niin, että vain nelostyypin moottoreita käyttäneissä Tölkeissä on ollut samoilla mitoilla varustettu kytkinsylinteri.

  • 5 years later...
  • 3 weeks later...
Posted

Jarrupääsylinteri kasattu uusilla tiivisteillä kuvan mukaan ja asennettu takaisin kiinni, linjat ilmattu paineella säiliön kautta, mutta poljin aivan tunnoton, eli ei saa pumpattua painetta.

 

 

Mikä mahto mennä vihkoon???

Posted

todettakoon alkuun, ei hajuakaan miltä 4-tyypin jarrusylinteri edes näyttää, mutta yleisesti voisi aloittaa kysymällä palautuuko poljin varmasti riittävästi?

Jos jää kantamaan ei sylinterissä aukea reiät joista neste pääsee männän päälle. Paineella voi saada nestettä kyllä menemään läpi, kokemusta on....

Posted (edited)

Multa löytyis kolkin takarummut ja työsylkät, käytetyt ja kunto arpa. Mutta saa kun hakee pois. Jos jotakuta kiinnostaa.

Edited by Lasse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...